Styrsystemet är Siemens Sinumerik 810T men med möjlighetatt byta tastatur (tangentbord) mot Fanuc,Bosch, mfl,
För att vara i en skola måste det vara optimalt. En maskin men 4-5 panelmaskiner.

Finns det någon på forumet som sett eller känner någon som gjort retofit på en EMCO svarv.
Min tanke är att bygga till en MPG manuell puls generator så att jag skall slippa välja step fram o tillbaka.
Nästa injustering är att tabort alla extra brytare för att komma åt "kassaskåpet". Det finns nyckellås för manuell eller automatik, tyvärr lite för mycket säkerhetstänkande. Har man rutan öppen kan inte spindeln köras, revolvern kan roteras om jag trycker knapp öppna dörr + trycka på knapp riktning (allså bara risk att man petar med näsan på chucken

Gängor för att köra inv plana eller koniska, eller utan på normala gängor, koniskrörgänga eller gänga efter gänga.
Massa bra underprogram som redan finns. Grov eller fincykel i nedsvarvning - planing. I Dialog helt enligt Sinumerik/ Siemens
allt från borra långhålsborr till cirkelkörning och svär (kula) Jag håller på att bygga om alla verktyg och om intresse finns kan jag lägga ut bilder på hur de kommer att se ut. Denna maskinen är ju i princip en klar industrimaskin dock för mindre ämnen MEN finns det intresse att även visa o beskriva dessa under ombyggnation eller är det bara jojjes barkbåtar som ni gillar. Jag är dessutom kass på trä och äger inte ens en så eller stämjärn. Ni får gärna tycka till bu eller bä
Jo när jag är varm i kläderna och garantin gått ut skall jag skära upp bottenplåten så att spånorna kommer ner i en spånhink.
ändrat pga stavfel