Under huven plasma skärare CUT4O (många bilder)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Under huven plasma skärare CUT4O (många bilder)

Inlägg av Minus »

Har laddat upp under huven bilder på en 1-fas plasma skärare made in China, köpt via Ebay

ser att vara seriöst byggd förutom några lödningar som inte ser mättade ut men verkar som de varit rätt generösa med kylpastan och de har säkrat fast brytare med smältlim antar att SEMKO krävde det :)

brytaren på handtaget är fastsatt med buntband , billigt så klart men går ju att förbättra med eltejp :shock:

slang o kabel är klädd av något tyg som suger till sig smuts o skräp från garagegolvet , men tål väl 60 grader maskintvätt antar jag :humm:

omkopplaren på fronten bestämmer hur lång fördröjnings tiden är på luften som efterkyler "handtaget" 2,5 eller 5 sekunder efter man släppt knappen

den ska matas med 4,5 kg:s tryck på luften och kräver 100 liter i minuten

men helt klart ett verktyg som är värt sina pengar men har bara kört på frihand och det är svårt att få fina snitt o hålla jämn hastighet men ska skaffa fler munstycken så jag kan testa mer hur tjock plåt den klarar

kan vara lättare att få snygga skär om man bygger ett stöd eller en arm som håller vinkeln mer stabil

är ju bäst om man börjar i en kant eller förborrar ett litet hål , start mitt på plåt sliter mer på munstycket eftersom gnistor o loppor studsar tillbaka

har inte bränt någon säkring än den behöver ju rejält med ström men har inte hårdtestat på högsta läget i så långa stunder

/ Minus

Front
Bild

Lim
Bild

Regulator / filter
Bild

Slanganslutningar

Bild

Handtag
Bild

Drossel
Bild

Kyltunnel
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Data
Bild

Tillbehör skärm / borste = till soptunnan

Bild
danielr112

Re: Under huven plasma skärare CUT4O (många bilder)

Inlägg av danielr112 »

På våra vi haft hemma har vi haft en liten bockad ståltråd kan man säga.

En bygel som gör att man håller rätt avstånd. Underlättar nåt kopiöstö.

När vi skär ut något som ska vara ganska "snyggt" och med bra mått så sågar vi ut det i trä sedan och har en hållare så drar vi bara mot den.

Hur tycker du den beter sig annars? 5mm plåt. hur bra funkar den mot de
?

edit: Dock de vi har haft hemma. Köpt i sverige har bara haft 2 lägen på strömstyrkan.

Den store var typ. läge 1. 0-5 mm och läge 2. 5-25 eller nåt.

Den lille var 0-3 och 3-6 typ.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

tycker det blir mycket slagg på baksidan , men nog går det att skära 5 mm men är svårt att hålla jämn hastighet så det blir inte vackert
de anger ju tjockleken som man kan skära , sedan skiljer det väl till proffsmaskiner hur mycket slipjobb det blir efteråt

men man skär ju inte ut så många pussel med en vanlig rondell så det är ju smidigt med plasma

har testat på rostig skrotplåt men ska göra en mall för att testa att skära upp hål så man får lite stöd att hålla hylsan mot

har du någon bild på hur du gjort bygeln ?

kör du med korta eller långa munstycken en del tycker det är lättare o se vad man gör med ett längre munstycke ?

annars finns det vagnar som liknar de som man använder för att ha till skärbrännar munstycket på gassvetsen men då blir det klumpigt så det
passar mest till större detaljer

köpte denna 1 -fas modell för att testa plasma och så är det ju billigare frakt på en liten maskin ,
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Vi ägde en 1-fas först men bytte den efter en vecka. Orsaken var att vi ville kunna skära å¨tm 10 mm plåt. 1-fasen sades klara 12 men allt över 8 tyckte vi var segt. 3-fasaren har vi skärt upp till 40mm med.

Den hållaren under vi har den är inte större än vad munstycket är.
Svårt att förklara. Spana in min underbara paint bild!

Det röda ska föreställa hållaren. Mycket enkel konstruktion. Lätt att man bränner den om man inte börjar fint i kanten dock.

Bild
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Hade ett liknande stöd på förra jobbet fast med 2 hjul på sidorna. Blev mycket snyggare, hjulen gjorde att man inte kunde darra i sidled så kanterna blev jämnare.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Är det lika öppet som det ser ut på bilderna så kommer den inte att hålla länge i verkstadsmiljö med lite svetsrök och slipdamm i luften.

Blir lite som Esabs Aristo och Caddy när de kom ut, väldigt fina att svetsa med men tålde inte damm eftersom det var höga spänningar med normalt krypavstånd för rena kort, så de höll inte länge med lite damm i.
En liten smäll bland mosfetarna kunde ha sönder mycket.
Tycker det är lustigt faktiskt, att ett så gammalt företag som Esab kan göra såna kapitala missar när det handlar om saker de gjort hur länge som helst.
Men de hade väl fått nya konstruktörer, nyutexaminerade och som aldrig sett hur det fungerar i verkligheten. :roll:

Med detta vill jag säga att öppna och blås rent ofta så håller den nog länge ändå.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Hela Caddy serien är tänkta för hempularen och inte för verkstadsbruk har det sagts mig...
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

sitter en fläk på baksidan och det är tänkt att luften ska trycka luft delvis genom tunneln av kylflänsar och sedan är det gälar på sidorna också och även utsläpp i fronten där luften trycks ut , men det sitter ju en del elektronik mellan kylflänsarna och fronten som kan fånga upp en del damm och annat som fläkten orkar blåsa in

så en hel del luft trycks nog även på sidan där effekttrissorna sitter :?

ingen som har en 3-fas kina plasma och kan fota med kåpan bortplockad så man ser hur den är uppbyggd ?
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Här är en från arkivet, jag hade tyvärr bara från ena sidan. Det är gälar fram och på sidorna jag vill minnas att det är ganska dammigt vid sidogälarna nu.

Bild

Jag har schema nånstans också om det kan vara av intresse
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Mmm... elektronikporr... 8) 0.93 i power factor tvivlar jag dock på, vad jag kan se så har den inte någon aktiv PFC.

Uttis: Vad är det för maskin på din bild? Schemat skulle vara väldigt intressant! :D
Norpan

Inlägg av Norpan »

Drosseln är nog förövrigt högspänningsöverföringen för tändningen, bygger isåfall på ideer en viss herr Tesla fick en gång för länge sedan.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Jag blev lite nyfiken på ifall de två toroid-spolarna med gul kärna i CUT40-maskinen hör till utgångsfiltret eller om de är fusk-PFC spolar som hör till nätspänningsanslutningen. Jag kan dock inte se några lämpliga trådar för en sån anslutning så jag gissar på utgångsfilter.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

kimmen

följde inte med någon schema till min CUT40 tyvärr
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Jag tänkte på maskinen som uttis postade en bild på, han skrev att han har schema.

Kul att se innanmätet på din också :)
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Det är en 3fas kina plasma 100A modell. Så här såg schemat ut som jag hade

Bild

Inte så komplett som jag mindes det men lite kanske man kan se.
Skriv svar