Identifiera komponenterna

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
IceBear

Identifiera komponenterna

Inlägg av IceBear »

Jag har ett litet kort som jag skulle vilja kopiera.
Det verkar inte helt omöjligt, för det är bara ett fåtal komponenter.
Den är gjord för att kopplas till telefonnätet.
Men det kan förmodligen bli problem om chipet är programmerat och låst.
Dock vet jag inte vad det är för typ av chip, eller om de andra komponenterna är standard.
Kan någon ge mig lite tips ?

Bild
Fransson

Re: Identifiera komponenterna

Inlägg av Fransson »

Snabb Googling gav det här.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ska inte vara några problem! De enda aktiva komponenterna är ju transistorn (eller vad det nu är där uppe) och IC-kretsen som är en "voice-recorder". Datablad: LÄNK

Edit: Ojdå, Jag missade ju föregående inlägg! :oops:
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Den svarta lådan högst upp till höger skulle jag gissa är denna 56-671-42
Användarvisningsbild
IceBear

Inlägg av IceBear »

Ok, tack för era svar.

Så då skulle det inte vara nåt större problem att bygga en med samma funktioner.

Vad denna gör (som jag har fattat det) är att när man trycker på en knapp som är kopplad till de sex stiften i mitten, så kopplas "min" telefon bort, och motparten får höra ett meddelande som är inspelat på röstchipet, därefter kopplas samtalet ner.
Jag fattar inte varför det just är sex stift, knappen är en fjädrande gummiknapp inbyggd i locket.
Vad kan de tre stiften vara uppe till höger, vad kan anslutas där ?
Vad har vridpotten nere till höger för funktion ?
Vad resettar man med resettknappen ?

Jag tycker att den kunde utvecklas så att det inspelade meddelandet kan spelas upp automatiskt INNAN man själv lyfter på luren OM samtalet kommer från ett visst nummer.
Helst ska det då heller inte ringa i telefonen vid spärrade samtal.
De "spärrade" numren ska även kunna vara dolda/skyddade nummer.
Man ska kunna lägga in en lista på nummer som man vill ha som spärrade nummer.
Denna lista ska lätt kunna editeras, kanske via en datoranslutning (tex USB)
Kunde vara en enkel textfil som man editerar i notepad eller liknande, och sen bara för över via USB-kabel.

Finns det nån här som skulle kunna bygga en sån ?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"De "spärrade" numren ska även kunna vara dolda/skyddade nummer."
Du menar spärra ett dolt nummer? Det är ju inte så lätt eftersom telefonnätsleverantören inte skickar vidare det.. Resten borde ju gå att fixa. (Men det är ju MYCKET jobb med det...)
Användarvisningsbild
IceBear

Inlägg av IceBear »

squiz3r skrev:"De "spärrade" numren ska även kunna vara dolda/skyddade nummer."
Du menar spärra ett dolt nummer? Det är ju inte så lätt eftersom telefonnätsleverantören inte skickar vidare det.. Resten borde ju gå att fixa. (Men det är ju MYCKET jobb med det...)
Tom Telia's nummerpresentatör Entré har funktionen att spärra dolda/skyddade nummer.
Så nåt måste ju skickas ut för att indikera det.
Det står ju Info10 när det ringer dolda/skyddade nummer.
Man behöver inte veta vilket det dolda/skyddade numret är, bara att det är dolt/skyddat för att "spärra" det.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jasså, Du menade att spärra ALLA dolda numren. Då förstår ja!

Men är det så smart?.. Det finns ju många seriösa personer som har dolt nummer, vi har tex av en förklarlig anledning.. :)
Användarvisningsbild
IceBear

Inlägg av IceBear »

Jo, jag vet det.
Men man skulle kunna ha ett separat meddelande för just dolda/skyddade nummer då.
Tex. "Du ringer från ett dolt nummer, vi kan tyvärr inte svara på samtal från dolda nummer. Vänligen ring upp igen från ett listat nummer."
Eller ändra till det till "Du ringer från ett spärrat/dolt/skyddat nummer...."
Eller ändra till det till "Du ringer från ett nummer som är känt för telemarketing eller är ett spärrat/dolt/skyddat nummer av andra skäl...."

Jag tänkte mest på nyttan för företag, privatpersoner kanske inte har lika höga krav på att slippa samtal.
Och de har ju NIX som skydd, som inte företag kan få.
xxargs

Inlägg av xxargs »

hmm kortet som sådan har en del övrigt att önska - bla. isolationsavstånden mellan delen som är kopplad till linjen gentemot talkretsen med tillhörande knappar.

relät gissar jag styrs direkt av knapparna för omkoppling och har en diod X8 som frihjul för reläspolen - transistorn X7 är förmodligen linjeballasten tillsamman med några motstånd typ R1,R5,R4 och förmodligen C3, V2-V5 är en diodbrygga för att hantera polväxling av telelinjen

om C7 tillhör linjedelen så är det på tok för nära placerad C8 som är ansluten till talkretsen - likaså motstånden är alldeles för nära 6-poliga stiftlisten - isolationsavstånden skall vara minst lika stora som avstånden mellan pin-paren på optokopplaren om det skall vara någon mening med det.

trafon tillsammans med 10 µF-kondingen och R7 är ljudövergången mellan talkretsen och telefonlinjen, med stiftlist X6 kan man lyssna/tappa av signalen som talkretsen sänder och med motstånd R8 justerar man volymen till linjen.

---

Ärligt sagt så skulle inget av detta klara en telegodkännande för att tillåtas koppla in på telelinje med dom regler som fanns för bara några år sedan.

1. ingen spänningstålighet, för små isolationsavstånd - skall tåla minst 1500 Volt spänningsskillnad

2. impedanserna inom 300 - 3400 Hz verkar inte vara matchad för tänkt linje och är variabel beroende på hur potten ställs in - impedanserna skall vara fasta värden (600 Ohm) enligt standard oavsett volyminställning - även volyminställningen måste vara begränsad så att man inte kör ut för mycket ljud ,typ max -14 dBm (600 Ohm) mot standard linjeekvivalent.

3 det verkar inte finnas överspänningsskydd på ljudsidan från talkretsen - kraftiga knäppar och transienter från linjen kan lätt skrota utgången från talkretsen
Användarvisningsbild
IceBear

Inlägg av IceBear »

Ok, så den var kanske inte riktigt genomtänkt....

Men min fråga igen, finns det nån här som skulle kunna bygga en sån mot betalning?
Alltså den med de extra funktioner jag efterfrågar.
Skriv svar