Jag önskar tipps på val av radio/MF komponenter och var jag kan köpa dem.
Har funderingar kring ett projekt där jag ska ”förvränga” en röst genom att ändra frekvens på rösten.
Idén är att använda en blandare och en fast oscillator för att ta upp frekvensen till 455kHz, ett filter och en andra blandare och variabel oscillator för att ta ner den till LF igen. Genom att ändra frekvensen på den andra oscillatorn kommer rösten ut att kunna förvrängas ganska mycket.
Idén till konstruktionen kommer från ”rattandet” på en SSB-mottagare då jag lyssnat på hur rösten förändras när jag vridit på pitch shift samt växlat mellan LSB och USB. Ytterligare inspiration har jag fått av att läsa scheman på olika SSB-mottagare i Allt om elektronik och QTC. (Ja. Jag är radioamatör. SM0PME.)
Inga detaljer är spikade ännu men jag överväger att använda SA612 från Philips som blandare/oscillator.
Det jag behöver tipps på är:
- * Lämplig kristall eller keramisk resonator till den fasta oscillatorn.
* Lämpligt kristall- eller keramiskt-filter på 455kHz.
* Behövs det en eller ett par MF transformatorer för anpassning mellan blandarna och filtret? I så fall lämplig sådan?
* Tipps på hur jag bygger den variabla oscillatorn. (LC, kristall eller keramisk resonator med variabel kondensator, extern VCO eller någon annan idé???) En kul idé vore att sätta in en kapacitansdiod för att göra det möjligt att frekvensmodulera oscillatorn.
Vad kan jag få tag på? Och var?