Jag undrar om nån har någon idé om hur skydda shuntresistorn på 10 ohm. Jag vet inte exakt hur Burk 1 ser ut inuti men man kan se den som ett icke avsäkrat nätaggregat. Burk 2 innehåller en mikrodator med lite sensorer, men är samma sak där, jag vet inte exakt vilka komponenter som finns inuti och hur de är kopplade. Vänder jag burk 2 fel, vid JP1 och JP2, så brinner R1 upp. Jag mäter spänningsfallet över R1. Problemet är att jag inte får påverka mätningen något. Sätter jag en diod i framriktningen kommer den att påverka mätningen eftersom det blir ett spänningsfall över dioden. Nästa idé, vilket kanske blir den sista lösningen, men vill helst skippa det. Är att ta reda på hur stor strömmen är när man vänder burk 2 fel och sen dimensionera R1 därefter så att den tål den strömmen.
Om någon därute i sajberspace har någon annan idé. Berätta!
Angående trip-tiden på Polyswitchen så beror det på hur stor din felström blir.
Egentligen tycker jag att det hela verkar feldesignat, shunten känns för stor för att mäta så pass stora strömmar som 100mA.
Vid 100mA har du ju ett spänningsfall över motståndet på 1V, om en diod i serie skapade för mycket spänningsfall så förstår jag inte hur det kan vara acceptabelt att ha 1V spänningsfall över shunten?
Vad är det för pryl som mäter spänningen över shuntmotståndet? Jag skulle använda en mycket mindre shunt och förstärka spänningen med en instrumentförstärkare.
Vad är det du vill göra? Mäta strömförbrukningen hos en enhet?
Använd en polyswitch som shunt.
En polyswitch är ju egentligen ett PTC-motstånd med oerhört brant kurva.
Polyswitchen återställer sig när felet är borta.
Kan inte shunten bytas till en som tål mer effekt?
Sen kan man ju alltid sätta en säkring i serie (men utanför mät-tåtarna, du vill inte mäta spänningsfallet över säkringen, den ska bara bryta om strömmen blir för hög).
Vill du att det ska vara en självåterställande funktion är det polyswitchen som gäller, du lär då behöva dimensionera upp shunten lite grann eftersom en sån som sagt var är lite långsammare än en säkring.
Sätt en PTC i serie med shunten men fortsätt att mäta enbart över shunten
så är diskussionen om hruvida PTCn inverkar på mätningen borta....
Eller byt shunt till en med mindre värde samt bättre effkttålighet
, lägg till en OP och förstärk upp signalen.
Du kan ju komma ned till 0.1 ohm om du förstärker 100ggr