Kontakt som tål saltvatten

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
marQs^

Kontakt som tål saltvatten

Inlägg av marQs^ »

Jag försöker hitta någon kontakt som jag kan använda i saltvatten utan att den blir förstörd.

Jag skall ha den till en dyklampa som jag vill kunna koppla loss sladden på.
Den behöver alltså inte gå att plocka isär under vattnet, men den måste kunna tåla tryck, åtminstånde 40m (5bar) och 12V, 5A.

Jag hade först tänkt använda deans T kontakter, men när jag la de i ett saltvattensbad med 12V inkopplat i 10h vart de inte så fina...

Jag hade tänkt gjuta in kontakterna och en bit av sladden i epoxy för att inte vatten skall tränga in i kabeln.

Bild
Kontakten före

Bild
Kontakten efter

Jag vet att det finns kontakter på Elfa för just UV-bruk, men de kostar typ 700:-, vilket jag inte är så sugen på att betala...
De behövet inte hålla i all evighet, men åtminstånde 30+ timmar utan allt bli för dåliga.

Alla tips uppskattas :)
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Kontakt som tål saltvatten

Inlägg av Eelector »

Jag skulle också gärna vilja veta detta.
Tänker bygga mig en ROV. :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Du får utforma så att dom är vaselin/fettfyllda ihopkopplade - jag tror det är den enda sättet för hemmapulare - så fort det finns ledande spår av saltvatten mellan polerna så börja det korridera om du inte har tjock porfri lager guldplätering av på alla kontaktytor - iof. elektrolyerar det ändå men guld löser sig inte så lätt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Rostfritt?, Silver/guld?
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Kan man inte ha 2 metaller av olika ädelhet, typ som en offeranod av zink?
Som på en båt.

2 som leder ström och 2 som ska lösas upp.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Enda sättet att minimera korrision är att minska läckströmmen till noll (med tex fett) - har du fri flytande saltvatten mellan polerna så kan det gå ganska mycket ström och ledarna fräts bort tämligen fort om de inte är gjorda av ädelmetall - speciellt om de knuffas av 12 Volt spänning. Är det batteri bakom så spelar det ingen roll om det är olika materia då batterispänningen är dominerande och bestämmer elektrolyseringen som kommer igång. elektrolysering avger typisk klorgas och vätgas när det sker i saltvatten - klorgas är synnerligen reaktivt på olika ämnen och är inget jag skulle vilja ha att lampan avger från sina kontakter när jag dyker.

Det är bara att prova ideerna i ett större glas med saltat vatten - finns stiften kvar efter ett dygn i saltvatten med 12 Volt på stiften och dessutom efter 10 matningen (i och urpluggningar) - så har du hittat en lösning som förmodligen fungerar...
marQs^

Inlägg av marQs^ »

Spelar det stor roll hur långt ifrån varandra ledarna är?

En annan ide var att använda 3,5mm pluggar istället. Från början hade jag hoppats på att kunna ha bara en, men om jag skulle ha 2 så kommer kontakterna vara åtminstone 1-2 cm från varandra.

Jag vill helst att kontakterna skall vara så små som möjligt och så måste de sitta ihop hyfsat bra då de ska klara att det rycks lite lätt i dem, vilket stämmer bra in på deanskontakterna.
Sladden jag använder är 9mm så de behöver inte vara överdrivet små heller, särskilt inte eftersom de kommer korrodera.

Men finns det några andra som är bättre utformade?

Skulle det spela någon roll om jag använder rostfria kontakter? Eller aluminiumkontakter? Och var köper man i så fall sådana billigt?
xxargs

Inlägg av xxargs »

fettfyllda kontakter är det som gäller - spelar ingen roll vilket metall du väljer om vatten kommer åt metallen med spänning på - det blir elektrolys, ditt batteri börja laddas ur pga. vattnet börja leda ström mellan stiften - metall löses ut och och det leder ännu mera ström - prova själv i ett glas med 3.5% salt i och kopplad till en 12-volt nätagg - börja med ett par järnspikar och det kanske börja med några 10-tals mA men så ökar det raskt efter tiden - därefter så kan du börja med mer ädla metaller och det kommer att fortsätta elektrolysera till och med om du har guldpinnar...

Dom dyra Elfakontakterna använder gummit i huset som skrapar och pressar bort vattnet på stiftytorna och mellan stiften med mycket hög precision när det plugga och det finns ingen vattenskikt kvar som kan leda ström mellan ledarna när det väl är pluggat.
Skriv svar