Bygga DJ Midi-kontroller - vart vänder jag mig?

autonic

Bygga DJ Midi-kontroller - vart vänder jag mig?

Inlägg av autonic »

Har en ritning över en DJ MIDI-kontroller som jag vill tillverka på något sätt.

Problemet är att jag behöver hjälp med typ allt förutom själva ritningen och designen: välja rätt komponenter, löd ihop, tillverka face plate e.t.c.
Finns det någon här som kan peka mig i rätt riktning? Vart köper man alla knappar, kretskort och kablar? Hur figurskär man en faceplate?

Kan man vända sig till ett företag/organisation/skola eller finns det glada hobbyister som har lite att göra sig någonstans?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Bygga DJ Midi-kontroller - vart vänder jag mig?

Inlägg av AndLi »

Det finns säkert företag som har fria resurser. Men räkna med +500 kr/h...

Lägg upp ritningen här så kanske fler blir intresserade och börjar pula med det.
autonic

Inlägg av autonic »

Okej...

Ritningen är ingen ritning i nuläget utan snarare mer en design (fast jag vet ju exakt vad alla knobs och knappar ska göra):

Bild

--------------------
Citera inte föregående inlägg. Det är regel nr 1. Detta står även med röd fet text ovanför rutan där man skriver inlägg!
Jag tog bort citatet.
//Jimmy
--------------------
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Regel 1....

Men det handlar ju om en komplett produktutveckling, vad skiljer din design från de som finns på marknaden idag?
autonic

Inlägg av autonic »

Den är riktigt genomtänkt och genomarbetad, den har vad alla andra saknar... tja det är den ultimata pjäsen ;) (fast kanske inte för scratch DJ's då) och följer dessutom CDJ1000's formfaktor så det blir lätt att byta ut krogens stationära spelare över kvällen.

Att utveckla alla tankar runt den tar lång tid, men efter 10 år med vanliga CD-spelare och ca 1 år med midi-controllers av en mängd sorter så tror jag mig ha hittat precis hur en kontroller bör se ut och fungera (anpassad till Traktor PRO då).

--------------------
Än en gång:
Citera inte föregående inlägg. Du gjorde det trots att AndLi påminde dig om regel nr 1 ....
//Jimmy
--------------------
autonic

Inlägg av autonic »

Jo just ja.. en bekant till mig visade en gång ett program som vad jag kunde förstå användes för att göra ritningar samt testa dem med typ virutella leds för att testa sina kopplingar.

Men jag kommer inte ihåg vad det hette? (Har inga problem att själv göra ritningen)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Rakna med att du inte ar ensam med att ha goda ideer. Det som ar viktigare ar att du har en egen (elektronisk) design.

Vill annars har tips om MIDI/kontrollrar kan du kolla Music From Outer Space.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Du borde verkligen läsa regel 1.

Du vill altså ta fram en ny produkt för att sälja på marknaden? Inte ett exemplar att ha för dina egna spelningar?

Soundbrigade:
Är inte produktiden mycket viktigare än hur man faktiskt realiserar den. Utan hållbara ideer kvittar det hur bra man är på elektronikutveckling. Ska man tjäna pengar krävs en bra affärside,inte bra kunskaper i C/Asm/hårdvarutveckling
autonic

Inlägg av autonic »

AndLi skrev:Du borde verkligen läsa regel 1.
Vad är regel 1?

AndLi skrev:Du vill altså ta fram en ny produkt för att sälja på marknaden? Inte ett exemplar att ha för dina egna spelningar?
Jag har inte riktigt tänkt så långt... mina första tanke var att få en kontroller precis som jag vill ha den.... men när jag sen tänkte lite mer på det så insåg jag att det antagligen skulle finnas personer som skulle vara intresserade av att köpa densamma. Först gör jag en prototyp och utvärderar den samt kollar responsen den får och sedan tänkte jag fortsätta därifrån..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Vad är regel 1?"

Regel nr 1 är att man inte ska citera hela det föregående inlägget.

Detta står i reglerna som man ska läsa när man blir medlem på forumet.
Det står även med röd fet stil precis ovanför rutan där man skriver inlägg!
Reglerna finns även högst upp i Forum-kategorin.
Hur lyckas man missa det??

Dessutom så har du postat tråden i Idébanken.
Idébanken har underrubriken/syftet: "Planering och tankar kring eventuella framtida projekt."
Inte riktigt rätt plats för din tråd, eller hur?

Det kan vara en god idé att läsa vad som faktiskt står!
autonic

Inlägg av autonic »

Jag måste till mitt försvar få säga att jag inte någon gång har citerat ett helt inlägg här utan bara enstaka meningar som jag replikerat, att ni sedan menar att man ska vara väldigt restriktiv med att citera över huvud taget förstod jag inte och jag ber om ursäkt för att jag inte förstod det.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

men vaffan, ge er och gnäll nu, ge grabben lite andrum! :)

Det enklaste sättet att göra det du vill är midibox http://www.ucapps.de/ , det är ett komplett och konfigurerbart system för att göra midikontrollers i valfri design och med obegränsat med funktioner! Problemet är bara om du ska göra en kommersiell produkt av det så blir det svårt (men inte omöjligt), se denna text om att sälja midiboxgrejer.

Om du ska tillverka och sälja i större skala så är det bara att bita i det sura äpplet och börja lära sig programmera mikroprocessorer (läsa kontroller, tända lysdioder och kommunicera med midi) eller betala någon annan att göra det.

För ett halvår sedan var den en annan här på forumet som hade en liknande idé, sök och läs, kanske kan ni samarnbeta?

Lycka till!
Skriv svar