Jag har problem med störningar i mitt senaste projekt, en väckarklocka. Använder mig av en Atmega168 för att spela 8-bit 22050 Hz pcm på PWM-utgången och en TDA2822 som förstärkare. Har ett RC-filter mellan pwm-utgången och förstärkaren på ungefär 8 kHz. Ska filtret sitta före eller efter volympoten? Störningar i högtalaren uppkommer vid aktivitet på mobilen, när jag skickar data på UART:en, från PWM-pinnen (hörs med volympoten på lägsta) m.m....
Är det nåt man kan göra nånting åt? Har inget oscilloskop och skolan är låst.
Rubrik, korr enheter / blueint
Senast redigerad av E85 19 juni 2009, 02:34:24, redigerad totalt 1 gång.
Det som du kan göra är avkoppling och skärmning. Att dessutom se till att kablar inte ligger så att de fångar upp störningarna är effektivt.
0,1uF kondingar eller mindre som du sätter in på olika ställen och mot gnd med korta anslutningar. Jorda en al-folie och prova att placera den på olika ställen för att skärma av.
Före volpotten, där har du mera konstant impedans och bättre nivå hela tiden.
Behöver jag ett brantare filter för att bli av med PWM-oljudet eller kommer dom störningarna ut genom kablarna på nåt vis? Jag kör 60KHz frekvens... det låter ungefär som en arg geting i högtalarn.
Edit: Hmm oljudet ändrar inte styrka alls när jag vrider på poten vilket borde betyda att det inte går genom poten till förstärkarn eller?
Edit2: Hah, Jag flyttade förstärkardelen en bit och klippte några kablar kortare och nu är det extremt mycket bättre. Nästan helt ohörbart!
60kHz hörs inte, men är inte bra för högtalaren eller ljudet på de hörbara frekvenserna. 8 kHz filter låter vettigt. Du skulle haft scope så du kunde titta på resterna av 60kHz till högtalaren.
Letade efter projekttråd, men hittade inte någon. Kommer den eller har jag letat dåligt?
Typiskt. Nu när jag börjat greja med displayen har jag fått in nåt oljud i högtalaren när siffrorna 1 och 7 visas...
Nej någon projekttråd finns inte än. Jag kan lägga upp en bild så länge så kanske det blir uppenbart varför jag har störningar i kretsen.
Edit: Jag fortsätter med mina tillägg. Den här gången kan jag konstatera att när jag flyttade filtret och poten några centimeter bort från mosfetarna och displayen så blev det helt tyst igen.
Blir intressant att se hur störningarna blir när jag får över designen på PCB.
Tror du får ordning på skapelsen om du skärmar ordentligt. Och lägger bra med jordplan och jordledning bredvid andra ledningar.
Breadboard är ingen hit för avstörning ..
Är denna Atmega168 baserade väckarklocka möjligtvis nätverkad?
(är det en mini-pc typ eee som ligger bredvid på höger sida?)
Mja det beror på vad du menar med nätverkad? Japp det är en eee 901 som jag använder för att programmera mikroprocessorerna (fast jag skriver koden genom samba på min stationära)!
Nätverkad på så sätt att den t.ex. hämtar tiden via något låghastighetsnät som EIA-485 eller Open-collector. Man skulle ju kunna ställa alarmtid och låtval mm på samma sätt.
Kanske blir en klockradio design dessutom som faktiskt har en fungerande batteri-backup har aldrig varit med om någon som fungerat i praktiken nämligen.. .
Den enda anslutningen jag har nu är rs232 för att kunna spela olika låtar, tända/släcka lampor m.m. (RF-sändare). Tanken är att jag ska stoppa dit en DS1337 som får ta hand om tid och datum (för att kunna ställa olika alarm för helgdagar t.ex). Configfilen sparas på minneskortet.
Jag sitter och pular med den nu. det är en display med dubbla katoder så jag borde klara mig på 18 pinnar för allt. Sitter och pular nu med att få konstant ljusstyrka genom att ändra PWM-dutycyclen beroende på hur många LED:ar som är tända. Verkar som det kan fungera.
Ett litet "fusk" kan ju vara något externt skiftregister som t.ex. 74LS95 eller liknande.
Någon bild på innanmätet från den slaktade klockradion ..?, komplicerad konstruktion att skruva ihop igen?
Jula 920165:
Väckarklocka Denver EC-30
Med 24 timmars LED-display. Snooze funktion. 9 V DC-backup (ingår ej). 230 V. Bredd 120 x Höjd 50 x Djup 100 mm. (Artnr: 920165)
Edit: Kan väl säga också att jag hade tänkt köpa den billigaste 28-pin PIC:en och ha till drivkrets men jag hade en atmega168 till hemma så det blev en sån istället... och det blir SPI för att prata mellan processorerna troligtvis. Det blir för mycket att köra allt i samma µC iallafall. Räcker inte till med pinnar osv för att driva displayen ändå.
Ibland har jag funderat på om det är billigare med en extra MCU istället för skiftregister å dylikt ..
Vilken spänning kommer från dom två svarta trådarna som är kopplade till transformatorn ..?, DC eller AC?
Kan du ordna en skarp bild på stora chippet i klockradion så man kan läsa typbeteckningen?