Kameravarnare och map.mob filformat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Kameravarnare och map.mob filformat

Inlägg av AntiZ »

Hej!

Som tips kan jag nämna att Mekonomen har köpt Micro och de har en hel del lagerrensning bla, elektronikspray (tarbor fluss etc) för 30:- och massa andra sprayer och fartkameravarnade av typen Calix GPS Speed Guard av vilken jag har köpt en (350:- istället för 1200:-)
De har även en del LED-kit för bilar som nu säljs för 30:- eller likande som har kostat 400:- ( :shock: ) vem som ville betala det innan vet jag inte. Detta var förövrigt mekonomen Linköping.

Kameravarnaren kom med en Ciggplugg till USB-konverter, samt USB-RS232 (med PS2 plugg)-konverter (borde inte vara så svårt att ta reda på rx/tx och kunna använda till annat.

Det är typen som bara visar hastighet och kurs, samt man kan ladda in en databasfil (map.mob) som troligtvis innehåller kamerapositioner ;-)

http://www.Calix.se kan man hitta den senaste versionen av filen som är ca 27 kB stor hex-fil.

Jag satt ett par timmar igår och sökte efter information om hur denna fil var uppbyggd, alternativt program som kunde dekryptera och skriva in egna koordinater. Men jag gick bet.

Filen börjar och slutar med:

Kod: Markera allt

S0030000FC
.
.
.
S9030000FC
Dessa återfinns i många typer av hex-filer, men i denna fils fall så är det det som är mellan start och slut som skiljer sig mot de vanliga hex-filerna.

Kod: Markera allt

Istället för SLAADDDDDD..DDDC
S-börjar altid medS, L-Lenght, A-Addr., D-Data och C-Checksum
så verkar de köra:
SB..5AAADDD7DDDD7DDDD7DDDD7DDDD7...DDDDCR

SB..5AAA -> 0x 53 42 85 00 35 + AA AA (AA) ( 2 eller 3 bytes address  :humm: )
DD7DDD7 -> 7 byte (0xYY) + 0x07 upprepas 16 ggr. 
CR -> avsluar alltid med CR+LF (0x 0D 0A) Dvs inte någon Checksum.

En typisk rad:
SB… 5$@#D!(Â#þ!sLÄ*è!=LÏ*ÿ!˜*–/G!-.ž}"!(.¢}Y!}>µÅp!>‚Å„!_QqÐ’!RÐÓ!_bÉñ°!c"ò>!qgc2!vm¬@t!mæA!vwy
Verkar som varje "rad" SB...CR+LF ä 138 byte stor och det finns runt 200 rader. Men enligt vägverket finns ca 1000 kameror utmed vägarna.

En annan sak är att de första 50 raderna är betydligt mer "tomma" (0x00) än rad 50-200

Någon som har sett detta innan eller har samma problem?

Någon som har en tidigare version av filen. Nyaste filen är 9053 (2009-maj-v.3) Det vore intressant att synka mot någon äldre och se om man kan hitta olikheter jämförm med de kameror som satts upp och då få ett hum om hur filen är konfad.

Btw. Navirad GPS-2 ser extremt lika ut, och har en identiskt map.mob fil.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Kameravarnare och map.mob filformat

Inlägg av AndLi »

De har även en del LED-kit för bilar som nu säljs för 30:- eller likande som har kostat 400:- ( ) vem som ville betala det innan vet jag inte
Ingen det är väl därför de kursa, jag brukade handla en del där , men en dag när jag kom in i butiken var den förvandlad till en stylingshop. Då sluta jag...

Det är bara inte en binärfil som har något typ av filsystem lagrat på sig?
Raderna har altså inget med kamrorna att göra utan det hela är ett lager längre ner?
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Kan tänkas. Men det låter ju som det är mycket jobb för någa koordinater!

Efter midsommar ska jag rota lite mer, det ska nog bli en dissikering av prylen för att se lite vad det är som gör jobbet.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det verkar som att filen använder Motorolas S-record.
En beskrivning av formatet finns Här.
Biblioteket srecord kan läsa och skriva formatet, så även libgis. Båda finns som debianpaket.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

mrfrenzy:
Jag har tittat på den där och får inte ihop det med bitarna :humm: Men det kan ju vara en tweek på S-record helt klart.

Ska kolla upp biblioteken.

Tack!
PF013

Inlägg av PF013 »

Kameravarnarna finns kvar på Mekonomen Outlet (i Mekonomens gamla lokal) i Linköping, en hel pall, och kostar fortfarande 350:-. Värt att notera är att den även verkar fungera som en vanlig NMEA-gps när man inte kör uppdateringsprogrammet. Om man bara startar ett terminalprogram på 4800 mot porten som omvandlaren dyker upp som så trillar det ut en massa NMEA-strängar.

Programmet har jag inte fått att funka på min vista-maskin hemma, men under XP på jobbet har jag precis lyckats uppdatera. Under vista så kan jag köra teminalprogram, men får blåskärm efter ett par minuter. Uppdateringsprogrammet verkar hänga när den hittar GPSen. Om den inte sitter i så säger den snällt att den inte hittar något.

För övrigt verkar den fungera föredömligt. Jag har visserligen inte kört i närheten av några kamerastolpar, men jag köpte den bara för att få en trovärdig hastighetsmätare att kolla hur mycket glädjemätare bilen har. Till det fungerar den utmärkt, och såna små finesser att den visar kompassriktning med 8 LED och växlar till att visa klockan när man står still får en att tro att det är någon som tänkt lite.

Jag har länge tänkt att man borde bygga nåt sånt här, men för 350:- så är det inget att fundera på. Även om det vore lite coolare med spegelvända LED-siffror som man speglar i vindrutan... 8)
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

PF013:

Har ungefär samma erfarenheter som dig gällande Vista, men har inte fått blåskärm på XP.

Tycker min är rätt stabil vid god sikt, men när det kommer lite träd på sidorna så "hoppar" hastigheten lite, och företrädelsevis nedåt... Dvs att håller man 90 och det blir lite skog så visar iaf min gärna 85-92. När den tappar täckning fryser hastigheten 5-10 sekunder innan klockan dyker upp. Men ofta är den rätt snabbt tillbaka.

Den använder någon form av interpolation tror jag för hastigheten uppdateras med kanske 3-4 ggr sekunden mot NMEA's 1 ggr/sek.

I midsommras testades den live med kameror mellan Uppsala och Östhammar. Den skrek till i god tid. Men den hade lite problem och tappade täckning då och då när det blev tät skog. Men det finns uttag för yttre antenn så det borde ju gå och lösa.
Skriv svar