Som tips kan jag nämna att Mekonomen har köpt Micro och de har en hel del lagerrensning bla, elektronikspray (tarbor fluss etc) för 30:- och massa andra sprayer och fartkameravarnade av typen Calix GPS Speed Guard av vilken jag har köpt en (350:- istället för 1200:-)
De har även en del LED-kit för bilar som nu säljs för 30:- eller likande som har kostat 400:- (
Kameravarnaren kom med en Ciggplugg till USB-konverter, samt USB-RS232 (med PS2 plugg)-konverter (borde inte vara så svårt att ta reda på rx/tx och kunna använda till annat.
Det är typen som bara visar hastighet och kurs, samt man kan ladda in en databasfil (map.mob) som troligtvis innehåller kamerapositioner
På http://www.Calix.se kan man hitta den senaste versionen av filen som är ca 27 kB stor hex-fil.
Jag satt ett par timmar igår och sökte efter information om hur denna fil var uppbyggd, alternativt program som kunde dekryptera och skriva in egna koordinater. Men jag gick bet.
Filen börjar och slutar med:
Kod: Markera allt
S0030000FC
.
.
.
S9030000FC
Kod: Markera allt
Istället för SLAADDDDDD..DDDC
S-börjar altid medS, L-Lenght, A-Addr., D-Data och C-Checksum
så verkar de köra:
SB..5AAADDD7DDDD7DDDD7DDDD7DDDD7...DDDDCR
SB..5AAA -> 0x 53 42 85 00 35 + AA AA (AA) ( 2 eller 3 bytes address :humm: )
DD7DDD7 -> 7 byte (0xYY) + 0x07 upprepas 16 ggr.
CR -> avsluar alltid med CR+LF (0x 0D 0A) Dvs inte någon Checksum.
En typisk rad:
SB… 5$@#D!(Â#þ!sLÄ*è!=LÏ*ÿ!˜*–/G!-.ž}"!(.¢}Y!}>µÅp!>‚Å„!_QqÐ’!RÐÓ!_bÉñ°!c"ò>!qgc2!vm¬@t!mæA!vwy
En annan sak är att de första 50 raderna är betydligt mer "tomma" (0x00) än rad 50-200
Någon som har sett detta innan eller har samma problem?
Någon som har en tidigare version av filen. Nyaste filen är 9053 (2009-maj-v.3) Det vore intressant att synka mot någon äldre och se om man kan hitta olikheter jämförm med de kameror som satts upp och då få ett hum om hur filen är konfad.
Btw. Navirad GPS-2 ser extremt lika ut, och har en identiskt map.mob fil.