Driva högtalare med en n-MOSFET

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
E85

Driva högtalare med en n-MOSFET

Inlägg av E85 »

Går det att driva högtalare med en n-MOSFET på nåt vis? Jag har en PWM-signal
ut från µC som jag vill spela upp på en högtalare...
FET:en är en IRLZ44N som kan drivas direkt från en 3.3V atmega168. På PWM-pinnen
sitter ett LP RC-filter och sen en avkopplingskondensator och efter det har jag mina
hörlurar kopplat till jord. Det funkar skitbra för hörlurar men jag vill ha mer effekt. :)

Så, är det möjligt att stoppa in FET:en på nåt smart vis så att jag får lägre utimpedans? :)
blueint
Kontakt:

Re: Driva högtalare med en n-MOSFET

Inlägg av blueint »

Verkar som din MOSFET jobbar linjärt vilket kommer att ge saftiga förluster dvs värme.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Du kan använda en gate driver krets tex TC4422 som utgångssteg för att bosta strömkapabiliteten för att driva en högtalare, upp till runt 10W uteffekt.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Okej.. men hur ska jag koppla för att få ljud överhuvudtaget om man skiter i förlusterna? :)
Det är bara en liten högtalare på 1W eller så.
bearing

Inlägg av bearing »

Om uCn kan driva runt 20 mA tror jag högtalaren ger tillräckligt kraftigt ljud om PWM-utgången kopplas via ett motstånd och kondensator till högtalaren. Kondensatorn kommer laddas upp till halva utgångsspänningen om ljudsignalen är symmetrisk. Högtalaren kommer då drivas av en växelspänning symmetrisk kring jord.

Utgång - motstånd - elektrolytkondensator - högtalare - jord

Dimensionera motståndet för strömmen utgången klarar. Välj en kondensator på minst några uF så att den inte filtrerar bort något ljud.
Senast redigerad av bearing 11 juni 2009, 03:33:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Jag har kört så tidigare men det blir inte riktigt tillräckligt med ljud... Det är en väckarklocka. Jag kör på 3.3V dessutom.
bearing

Inlägg av bearing »

Aha... En bipolär transistor borde duga som buffert.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Okej... hmmm så jag kan inte alls använda den här FET:en? Jag har inget annat hemma och hinner inte få innan helgen.
bearing

Inlägg av bearing »

Kikade i databladet nu och ser att den ju faktiskt (som du skrivit, ser jag nu) leder vid 3.3V och även har låg gatecharge.

Koppla direkt från pinnen (eller via ett motstånd om du vill vara snäll mot utgången) till gaten.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Jo så långt är jag med.. Source till GND antar jag också men ska jag koppla högtalaren till drain då och i serie med en kondning mot +3.3V eller? Förstår liksom inte hur högtalaren ska kopplas ihop med mosfeten och allt annat.

EDIT: Hittade lite info nu och det verkar som man ska sätta ett lågohms motstånd mellan source och gnd och koppla in sig därimellan med kondning och högtalaren. Därav förlusterna som blueint nämner antar jag. Men hur blir det med gatespänningen?
bearing

Inlägg av bearing »

Jag tror du får strunta i DC-offseten och helt enkelt koppla högtalaren från 3.3V till drain, source till jord. Om impedansen är låg behövs kanske ett motstånd i serie med högtalaren som begränsar strömmen.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det är ingen höjdare med DC till högtalare, de brukar brinna upp ganska snabbt. Men i detta fallet går det nog bra, om man gör som bearing säger, begränsar strömmen. Kör man bara korta stunder och sedan inte har någon ström som flyter bör det inte vara något problem.
Skriv svar