Vågar man rota i en tjockTV?
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Vågar man rota i en tjockTV?
Jag skall slänga en inte alltför gammal tjockTV, men innan kollade jag
innanför skalet och alla komponenter satt på ett stort kort. Verkade
finnas en hel del kul grejer där, men vågar man rota i en gammal TV?
Jag har aldrig gjort det iaf. Om man skall få loss kortet behöver man
rycka loss några bandkablar och vanliga plus att det sitter ett par
ganska tjocka kablar till bildröret. Kan man knipsa dessa med en isolerad
avbitare och få ut kortet fortfarande vid liv så man kan bidraga till
samhällets utveckling? TV'n har inte varit igång på flera månader.
innanför skalet och alla komponenter satt på ett stort kort. Verkade
finnas en hel del kul grejer där, men vågar man rota i en gammal TV?
Jag har aldrig gjort det iaf. Om man skall få loss kortet behöver man
rycka loss några bandkablar och vanliga plus att det sitter ett par
ganska tjocka kablar till bildröret. Kan man knipsa dessa med en isolerad
avbitare och få ut kortet fortfarande vid liv så man kan bidraga till
samhällets utveckling? TV'n har inte varit igång på flera månader.
-
danielr112
Re: Vågar man rota i en tjockTV?
Har den inte varit igång är det inga problem att bara knipsa. Finns ingen ström kvar i den efter den tiden.
både bildröret och en del kondingar kan hålla spänning ganska lämnge, jag skulle försökt ladda ur först även om den inte varit igång på ett tag.
Man fick sej en del rejäla kyssar från TV-apparater när man var liten och skulle plocka sönder
Man fick sej en del rejäla kyssar från TV-apparater när man var liten och skulle plocka sönder
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
OK, tack båda två! Jag gör ett försök, kan va kul med ny frisyr!
Kommer ihåg när kommisarie Clouseau körde ner fingret i en lampa
på ett hotellrum
Kommer ihåg när kommisarie Clouseau körde ner fingret i en lampa
på ett hotellrum
- Mizzarrogh
Bildröret kan nog hålla spänning någon vecka, tippar på att kondingarna laddar ur på någon eller ett par dar.
Har i allafall inte varit med om några våldsamma reaktioner då det gått någon dag. Har den nyligen varit i drift kan det dock, som sagt, smälla en del om man pillar på fel saker på fel sätt (det går att ladda ur komponenterna lugnt och snällt men rekommenderas inte om man inte vet exakt vad man gör... (man dör nog inte av det men det kan flyga verktyg)).
Annars brukar däör finnas en heldel kul, även flybackarna är bättre än de från bildskärmar.
Har i allafall inte varit med om några våldsamma reaktioner då det gått någon dag. Har den nyligen varit i drift kan det dock, som sagt, smälla en del om man pillar på fel saker på fel sätt (det går att ladda ur komponenterna lugnt och snällt men rekommenderas inte om man inte vet exakt vad man gör... (man dör nog inte av det men det kan flyga verktyg)).
Annars brukar däör finnas en heldel kul, även flybackarna är bättre än de från bildskärmar.
Nej flyback i datorena ger inte mycket mer än ca 6KV och inte så hög ström pga att det inte är så långt till skären, i en TV kan de däremot går upp till 32 - 37KV på de som är riktigt stora.
Vill minnas att det var runt 25kV på min gamla Sony 19" skärm.
Det väörsta var ju när man var inne och pillade, fick en kyss och ryckte undan handen in i nån vass kant så man skar upp händerna..
Hände fler än en gång kan man ju säga..
Hände fler än en gång kan man ju säga..
30 eller 35kV om jag inte minns fel på 21"-skärmen jag hade.
En 14" skärm har väl runt 15kV har jag för mig. 6kV kanske man hittar i ett oscilloskop. Det är högre spänning i datorskärmar än motsvarande TV-apparater pga. högre skärpa krävs.
Isoleringen på en avbitare duger inte om det finns laddning kvar på bildröret. När jag plockar komponenter ur såna grejer jordar jag avbitaren ordentligt med en kabel till jordvajern som ligger mot utsidan av bildröret innan jag knipsar den röda högspänningskabeln för säkerhets skull.
Se till att inte krossa bildröret också, imploderar det så kan det bi otrevligt
En 14" skärm har väl runt 15kV har jag för mig. 6kV kanske man hittar i ett oscilloskop. Det är högre spänning i datorskärmar än motsvarande TV-apparater pga. högre skärpa krävs.
Isoleringen på en avbitare duger inte om det finns laddning kvar på bildröret. När jag plockar komponenter ur såna grejer jordar jag avbitaren ordentligt med en kabel till jordvajern som ligger mot utsidan av bildröret innan jag knipsar den röda högspänningskabeln för säkerhets skull.
Se till att inte krossa bildröret också, imploderar det så kan det bi otrevligt
Vet att det någonstans på vinden finns en väldigt gammal 14" som det stod 6KV på, bilden var visserligen rätt mörk med dålig kontrast och fick dra upp ljusstyrkan och kontrasten rätt bra för att se, säkert fixat detta på senare genom högre spänning sedan en bra tid tillbaka skull ejag då kunna tro. Jo runt 6KV är väl rätt vanligt på oscilloskop.
Skall du göra bildröret ofarligt kan du ta en sjärnskruvmejsel, spik eller dylikt som har en mindre bredd än det hålet som HV anslutningen fanns i och sedan knacka till lite hårt i botten på det. Glaset i botten där är bara en till två mm tjockt vilket gör att detta går sönder utan att hela röret går i bitar då glaset runt om hålet är mycket tjockare. På en servicefirma jag jobbade på en gång så fick vi inte slänga bildrören utan att vi gjorde så här först. Låt dock skruvmejseln eller vad du nu använder sitta kvar i hålet de försa sekunderna tills vakuumet är mer eller mindre brutet för de annars väldigt snabba skillnadern från belastat bildrör till helt obelastat kan få det att spricka i värsta fall. Det är dock inget jag varit med om och ser en väldigt liten risk för det men lät ändå alltid skruvmejseln sitta kvar ett antal sekunder.
Skall du göra bildröret ofarligt kan du ta en sjärnskruvmejsel, spik eller dylikt som har en mindre bredd än det hålet som HV anslutningen fanns i och sedan knacka till lite hårt i botten på det. Glaset i botten där är bara en till två mm tjockt vilket gör att detta går sönder utan att hela röret går i bitar då glaset runt om hålet är mycket tjockare. På en servicefirma jag jobbade på en gång så fick vi inte slänga bildrören utan att vi gjorde så här först. Låt dock skruvmejseln eller vad du nu använder sitta kvar i hålet de försa sekunderna tills vakuumet är mer eller mindre brutet för de annars väldigt snabba skillnadern från belastat bildrör till helt obelastat kan få det att spricka i värsta fall. Det är dock inget jag varit med om och ser en väldigt liten risk för det men lät ändå alltid skruvmejseln sitta kvar ett antal sekunder.
Det andra sättet är att först ladda ur bildröret med 2 st mejslar korsade, en i HS brunnen och den andra
mot grafitskiktet på bildröret.
Sedan är det bara att borra med ett litet borr i HS brunnen.
Kjelle
mot grafitskiktet på bildröret.
Sedan är det bara att borra med ett litet borr i HS brunnen.
Kjelle
svartvita TV har inte alls lika hög spänning som färgTV
färg-TV har en skuggmask som tar bort en stor del av elektronstrålen (har för mig det var bara 23% genomsläpp på en standard rundhålad mask) och har för mig att det är av den orsaken som spänningen höjdes en bit för att ljusstyrkan skulle behållas, samt också för att minska diffraktionen nära hålkanterna i masken med högre hastighet på elektronerna för skärpan skull
färg-TV har en skuggmask som tar bort en stor del av elektronstrålen (har för mig det var bara 23% genomsläpp på en standard rundhålad mask) och har för mig att det är av den orsaken som spänningen höjdes en bit för att ljusstyrkan skulle behållas, samt också för att minska diffraktionen nära hålkanterna i masken med högre hastighet på elektronerna för skärpan skull
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Tack så mycket för alla senkomna råd! Jag har nu samma stuk på frisyren som
Elisabeth Höglund på TV! Nä, jag bara skojar, det gick bra och det fanns en hel
del kul att hämta. Jag vet ju att det finns höga spänningar i TV så jag har passat
mig för dom efter att ha känt det!. Men även gamla mopeder kan ge utdragna stötar
så knäskålarna vibrerar, man dör väl inte men det gör jävligt ont!
Har en kompis som är installationselektriker som fick en stöt så hjärtat slog i fel
takt sedan. Han fick åka till sjukhus och få en till stöt så det gick rätt igen!
Jag såg en gång på Mythbusters vad lite ström det krävs för att det skall vara
livsfarligt.Under vissa förhållanden räckte det med under 50mA.
Elisabeth Höglund på TV! Nä, jag bara skojar, det gick bra och det fanns en hel
del kul att hämta. Jag vet ju att det finns höga spänningar i TV så jag har passat
mig för dom efter att ha känt det!. Men även gamla mopeder kan ge utdragna stötar
så knäskålarna vibrerar, man dör väl inte men det gör jävligt ont!
Har en kompis som är installationselektriker som fick en stöt så hjärtat slog i fel
takt sedan. Han fick åka till sjukhus och få en till stöt så det gick rätt igen!
Jag såg en gång på Mythbusters vad lite ström det krävs för att det skall vara
livsfarligt.Under vissa förhållanden räckte det med under 50mA.
230V och 35mA och hjärtat kan få problem, 50mA och man dör i princip men är man yngre kan man överleva det om man har tur men mer än det och det är kört vilket som detta är dock vid 50Hz. Det finns en anledning till att alla jordfelsbrytare är satta på max 35mA.
En kondensator kan innehålla så mycket energi att den kan slå ut hjärtat helt, även lite mindre kondingar.
En kondensator kan innehålla så mycket energi att den kan slå ut hjärtat helt, även lite mindre kondingar.