USB mikrofon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HåkanO

USB mikrofon

Inlägg av HåkanO »

Hej
Allt finns att köpa utom tydligen en USB mikrofon till datorn med en rejäl avstängningsknapp. Så man slipper dra ur och sätta i den hela tiden. Jag vill ha en avstängningsknapp för att inte allt ska höras om man glömt koppla ner sin skypeanslutning. USB enheten ska alltså vara i enligt datorn men ljudet ska vara helt av genom knappen.

Min korkade dators analoga mikrofoningång fungerar på så sätt att när jag sätter i mikrofonen säger datorn att en ljudkabel har tagits bort. Och när jag tar bort den att den satts i och fungerar. :shock: Verkar inte heller gå att fixa om jag inte lägger ner en arbetsdag på det problemet.

Vet ni någon hyfsad USB mick med på och av knapp?

Hälsningar Håkan
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: USB mikrofon

Inlägg av Meduza »

20sek på google, USB-mikrofon med på/av knapp:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=127868
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Tack... Vad är Google för nåt? :oops: :)
Litet dyr...men kanske bra. ska kolla den närmare...

Håkan
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Nej får söka vidare

omdöme

Grymt dålig!!! Köp inte, den "spelar in" ljud även om du har den avslagen!!! Jag köpte 2st, har testat på båda, och båda två spelar in fastän jag har dom avstängda!!!

Håkan
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Okej, en riktigt idiotsäker lösning då:
http://www.thomann.de/se/the_tbone_usb1x.htm
+
http://www.thomann.de/se/the_tbone_mb45_ii.htm

Fungerar garanterat, lite dyrare, men har fin ljudkvalitet som bonus :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"när jag sätter i mikrofonen säger datorn att en ljudkabel har tagits bort. Och när jag tar bort den att den satts i och fungerar."

Är det likadant om du startar om datorn utan att ha mikrofonen inkopplad?
WinXP kan nämligen ibland få lite hicka och blanda ihop det här med "inkopplad" och "urkopplad". :)
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Nja kanske inte den sladden. Anledningen till att jag vill ha en sådan här lösning är att förut när min analoga mick funkade bra till datorn drog jag ur den vid ett tillfälle och de jag pratade med hörde mig perfekt ändå. Det visade sig nämligen att min Webbkameras mick varit inkopplad istället. Fast jag trodde det var den inkopplade mikrofonen. Kan bli pinsamt...

Får väl bygga något eget istället :)

Det finns ju billiga USB-till-mick in adaptrar.
En stadig fot med en rejäl vippbrytare. Vid på lyser en röd diod och vid av en grön. USB:n ska hela tiden vara aktiv i datorn bara själva mick-elementet ska säkert kopplas bort. Kanske säkrast att kortsluta det. Kanske en inbyggd förstärkare och ett läge för bara talfrekvenser. min webbkamera ska jag operera bort mikrofonen i.

Förslag till extra funktioner mottages tacksamt...

Får återkomma i projektdelen när jag kommer igång

Tack så länge

Såg ditt inlägg för sent Jimmy. Ja det är likadant kroniskt läge i Vista. Brukar ha bråttom när någon ringt så jag går in kontrollpanelen/ljud och trycker vilt på alla inställningar och då brukar det fungera till nästa gång. Men jag kommer inte ihåg vad jag gjorde. Det har faktiskt hänt att jag i ren desperation pratat i den urkopplade mikrofonen. En dator kan väl inte ha fel när den säger att mikrofonen fungerar. :)

Håkan
Skriv svar