Kassa TDA 1562??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Kassa TDA 1562??

Inlägg av newbadboy »

Hittade två kretsar jag pulat med för mångar år sedan och aldrig fick igång. Det är två TDA1562 färdiglödda på vars ett kretskort. Jag försökte bygga ett slutsteg med dessa för kanske 10år sedan men gav upp. Tyvärr kommer jag inte ihåg varför. Kan vara så att jag sabbade dem.

Har provat både kretsarna idag och de beter sig identiskt. Det finns en ON pinne och den stänger/startar kretsen vid hög signal. Denna delen verkar funka fint. Noll volt ger ca 0 amp förbrukning. Hög signal ger ca 120mA förbrukning utan ngn insignal(musik).

Nu till det märkliga och tråkiga. Jag kan inte få ut ngt ljud från den förren insignalen överskrider 3-4Vsinus. När jag väl får igång ljudet så kan jag sänka och höja igen. Det som är riktigt hemskt är att utan insignal och innan jag höjer insignalen har jag ca 2VDC :x på utgångarna i förhållande till jord. När jag höjer insignalen så att jag får ut ljud hoppar DC nivån upp till 10VDC :cry: och stannar där trots att jag stänger av insignalen. Och nu drar kretsen över 1 Amp, troligtvis mer men jag hade strömbegränsning på aggregatet. Den går inte ner till normal förbrukning förrän jag togglar chippet med ON pinnen. Har kolla med Scope och utsignalen är alltid klippt på pos top. Chippet självsvänger inte vad jag kan se.

Vad tror ni, vad har jag gjort i mina ungdoms dagar och finns det ngt mer att provar innan de kasseras. Det skumma är att båda kretsarna uppför sig likadant.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Re: Kassa TDA 1562??

Inlägg av newbadboy »

det verkar inte vara så många som är intresserade eller kan gissa på om den är ksaa ens verkar det som.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Att båda uppför sig likadant kan bero på att du kopplat in båda på samma (felaktiga) sätt.
Det kan också vara så att de faktiskt fungerar, men att du både nu och då har missat någon detalj.

Vad händer om du ändrar MODE-pinnen? Hur är STAT-pinnen kopplad? Har du jämfört diagnostik-utgångens signal med signalen på utgångarna?
Inte förväxlat ljudutgångarna med någon status/diagnostik-pinne? :)
Matningspänning förr och nu? (Spänning / varifrån)
Har du undersökt ifall det är något rippel/självsvängning som stökar?
Hur hög spänning har du haft som mest på ingången? Är den spänningen ok enligt databladet?

osv.. :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Har själv pillat med den kretsen för några årsedan och vill minnas att jag hade något liknande problem. Fick det att fungera till slut, tror jag hade fel spänning på mode-ingången.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

"Vad händer om du ändrar MODE-pinnen? Hur är STAT-pinnen kopplad? Har du jämfört diagnostik-utgångens signal med signalen på utgångarna?"
Det är mode pinnen jag snackade om i mitt första inlägg. Kallade den ON. Stat pinnen gör inget oavsett om den är hög låg :?:
Diagnostik lampan tänds permamenent när det tjuter till i högtalaren och förblir tänd till jag lägger mode pinnen läg

"Inte förväxlat ljudutgångarna med någon status/diagnostik-pinne?"
Nix det är byggt på ett PCB från elektor så det går inte att förväxla

"Matningspänning förr och nu? (Spänning / varifrån)"
För kommer jag inte ihåg men antagligen ett labb agg jag haft och har nu också.

"Har du undersökt ifall det är något rippel/självsvängning som stökar?"
Som nämt i första inlägget, så är det kontrollerat med ett 50Mhz scope och det finns inga såna problem.

"Hur hög spänning har du haft som mest på ingången? Är den spänningen ok enligt databladet?"
Nu har jag haft upp till ca 5V, ska jag vara ärligt var detta inget jag tänkte på :(. Vad jag hade för 10 år sedan har jag ingen aning

Det som jag är så kluven till är varför det finns DC spänning på utgången???!!! Det är väl NO NO inom audio världen
Skriv svar