Men jag kan inte hitta något som passar, så jag tänkte att jag skulle ge mig på att bygga en egen.
Vad tror ni skulle fungera bäst? PIR eller ultraljud?
Hur skulle ni lösa överföringen till fjärren?
Tack på förhand

Tack det var precis det jag ville vetaNerre skrev:PIR eller ultraljud beror främst på åt vilket håll rörelsen du vill detektera är.
Ultraljud tar främst rörelsen mot/från detektorn, IR tvärs detektorn.
Det är inte lätt att veta vad man ska välja om man inte vet hur de olika teknikerna fungerar.Mindmapper skrev:Omöjligt att svara på med den information som finns !
PIR eller ultraljud beror på storlek och utformning av bevakningsområde och vad som ska bevakas för.
Hur fjärren ska utformas beror på avstånd och miljö!
Tack så mycket för bra svargrym skrev:beror på
jag delar upp problemet så här
känslighet på pir? dom som är ihopbyggda med rradiosändare har oftast sämre känslighet
avstånd ? dom ihopbyggde klarar sällan mer än 30-50m
antal?
nästan alla pir går internt på 5v, så det går att bygga om så det funkar på 12v
det finns färdiga batteridrivna för hemmaautomation
man får bygga om mottagaren till 12, men det är oftast inga problem
enklast är ha kabel till givaren
näst enklast hemmaautomationsgivare
sedan bra pirdetektorer man bygger om till 5 eller 12v med en separat sändare
överföring då med radio eller irljus
detektering av vildsvin behöver inte vara pir, men det funkar bra i mina åtelkameror
man kan ha ljusbäriär med ir, batterikrävande, eller trampdetektor, eller givare när dom bökar upp låddan över åtelmaterialet
Tack för ett bra svar.Mindmapper skrev:PIR är det vettigaste i ditt fall då du har ett bredare område som du vill täcka. Vad jag tycker så är det både enklare, prisvärd och säkrare än andra metoder i det här fallet.
När det är frågan om 20m avstånd för fjärr så är det vettigast med radio.
Tack.mrfrenzy skrev:Enklast är väl att du går till kjell eller CO, köp en vanlig pir för larm (drivs på 12v). Samt en trådlös dörrklocka.
Låt den slutande utgången på sensorn styra fjärren till dörrklockan.