behöver hjälp med OLED display!
- Electricguy
behöver hjälp med OLED display!
tjo!
jag har just fått tag på en OLED display som gissningsvis är tvåradig och har 16 tecken.
den har 16 ben som input.
på baksidan står det:BL1602AYPNJB har googlat på det men inte hittat något.någon som har en susning om pinouten på en sådan?
jag har just fått tag på en OLED display som gissningsvis är tvåradig och har 16 tecken.
den har 16 ben som input.
på baksidan står det:BL1602AYPNJB har googlat på det men inte hittat något.någon som har en susning om pinouten på en sådan?
Senast redigerad av Electricguy 6 juni 2009, 11:09:00, redigerad totalt 1 gång.
- Electricguy
Re: behöver hjälp med LCD display!
Tack! exakt rätt display. testade att koppla lite utan resultat. vad ska jag koppla in för att till exempel tända pixlarna?
edit: måste löda ihop min AVR så ja kan programmera lite
edit: måste löda ihop min AVR så ja kan programmera lite

> vad ska jag koppla in för att till exempel tända pixlarna?
Något som "styr" displayen.
PS: Är det någon aldeles speciell anledning att detta inte ligger
under "optokomponenter" ?
Något som "styr" displayen.
PS: Är det någon aldeles speciell anledning att detta inte ligger
under "optokomponenter" ?
- Electricguy
okej, en atmega32 tex.? så man kan styra alla ingångar på displayen med en switch. eller kan man bara koppla ihop alla ingångar o styra med en vanlig switch?
> okej, en atmega32 tex.? så man kan styra alla ingångar på displayen med en switch.
Fattar inte ett smack av det där.
> eller kan man bara koppla ihop alla ingångar o styra med en vanlig switch?
Och vad 17 är "en vanlig switch" ?
EDIT: KS0066 fungerar som en vanlig HD44780 LCD controller.
Leta reda på lite information om HD44780 och läs på lite först
så tror jag att många av frågorna rätas ut.
Fattar inte ett smack av det där.
> eller kan man bara koppla ihop alla ingångar o styra med en vanlig switch?
Och vad 17 är "en vanlig switch" ?
EDIT: KS0066 fungerar som en vanlig HD44780 LCD controller.
Leta reda på lite information om HD44780 och läs på lite först
så tror jag att många av frågorna rätas ut.
- FormerMazda
På de pinnarna ska du pulsa in data kan man säga. Alltså du kan inte ha en knapp kopplad på en pinne och trycka på knappen för att skriva "hej" eller nåt.
Som sodjan sa, den är HD44780-kompatibel, och om det finns det massor att läsa. Googla på HD44780.
Sen behöver du nån typ av mikroprocessor som styr den åt dig. En atmega32 som du sa tillexempel. Men det går lika bra med PIC eller BS eller annan, beror på vad du själv bemästrar att programmera/bygga.
Lycka till!
Som sodjan sa, den är HD44780-kompatibel, och om det finns det massor att läsa. Googla på HD44780.
Sen behöver du nån typ av mikroprocessor som styr den åt dig. En atmega32 som du sa tillexempel. Men det går lika bra med PIC eller BS eller annan, beror på vad du själv bemästrar att programmera/bygga.
Lycka till!
Normalt kan man ju trycka i strömmatning och kontrastpotentiometer och har man då kopplat rätt ska man kunna ställa kontrasten så att man kan se övre raden med fyrkanter då är displayen OK men o-initierad.
> så att man kan se övre raden med fyrkanter då är displayen OK men o-initierad.
Jag har aldrig sett någon IRL, men det kanske även gäller OLED...
Jag har aldrig sett någon IRL, men det kanske även gäller OLED...
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag mindes inte att det var så även för OLED, så jag kunde inte låta bli att testa. 
Resultat: Det syns ingen övre rad med fyrkanter när jag bara har anslutit matningspänning och kontrast (pot, kopplad mellan +5V och GND).
OLED-displayen (2x20 med gröna pixlar) är helt svart, precis som om den var avstängd. Ser ingen skillnad när jag skruvar på kontrasten.
v-g: Du får gärna prova för säkerhetskull. Det kanske är ett lokalt fenomen.

Resultat: Det syns ingen övre rad med fyrkanter när jag bara har anslutit matningspänning och kontrast (pot, kopplad mellan +5V och GND).
OLED-displayen (2x20 med gröna pixlar) är helt svart, precis som om den var avstängd. Ser ingen skillnad när jag skruvar på kontrasten.
v-g: Du får gärna prova för säkerhetskull. Det kanske är ett lokalt fenomen.

Testade innan jag skrev för att vara helt säker. De röda däremot är känsliga på kontrastpinnen nåt fruktansvärt så just de säger jag inget om. Har tre olika och alla beter sig likadant.
Därmed inte sagt att inte en annan display kan avvika från detta. Alla mina oavsett LCD/OLED beter sig dock exakt likadant.
Därmed inte sagt att inte en annan display kan avvika från detta. Alla mina oavsett LCD/OLED beter sig dock exakt likadant.
"Databladet" som det länkades till ovan var ju inte så informativt. Det är HD44780 som är det magiska sökordet som ger bra svar på google. Det finns mycket bra info på wikin t.ex.
Läs infon där och när du kör fast kan du fråga igen här. Då vet vi vad vi ska svara (förhoppningsvis
)
Du kan med fördel också bläddra lite i det 60 sidor feta
databladet
som det länkas till överst i wikin.
Läs infon där och när du kör fast kan du fråga igen här. Då vet vi vad vi ska svara (förhoppningsvis

Du kan med fördel också bläddra lite i det 60 sidor feta

- Electricguy
Har du provat att söka? Första träffen på "OLED" blir utmärkt. Svårare var det inte...