Letar efter en rotary vane pump..Eller något som det sitter en sån pump i.. Vet att det sitter i kompressorhorn men de är inte riktigt gjord för att köras någon längre tid.. Skulle gå om jag bara fick tag på rotorn också som reservdel eller liknade..
Det låter som om du skall alltså ha en kompressor till insugningsluften till båtmotorn?
Antag 2 liter slagvolym och 4-takt, 0,5 bar övertryck.
Det ger 2 liter *2800/2 liter i minuten *1,5 är 4,2m3 i minuten och om jag inte misstar mig helt så är det ungefär 7kW som då krävs.
Vilket gör att det som krävs är rätt mycket större än en "Biltema tryckluftshornkompressor"....
En sådan pump är väl inte speciellt lämplig som överladdning till en motor ändå av olika skäl, jag fattade det mer som att kompressorn skulle drivas av motorn på 2800rpm, och inte nödvändigtvis trycka in luften/vätskan den pumpar in i motorn ?
Ska man komprimera insugsgaserna så är det väl lämpligare med en skruvkompressor, eller till och med en roots-kompressor.
(Själv förespråkar jag iofs turbo, det är nästan alltid ett bättre val än en mekaniskt driven kompresor vid överladdning.)
Nä inge båtmotor ska bara ha den för att pumpa luft till ett "siphon nozzle"..
Ska sitta på en elmotor..
"Båtdoktorn" fick jag som ett lite lätt smeknamn efter att skruvat i en gammal 3cyl volvo penta hela våren för att få den att fungera så vi kunde åka vattenskidor..Men det slutade med att den skar på midsommarafton i en tunna...
Äger bara en plasteka med en lite 2hk på ... inte mycket båt det
Dessa pumpar brukar också kallas för lamellpumpar om jag inte har helt fel.
Skall den gå kontinuerligt så är det en torr variant i teflon/grafitvingar som gäller (undra om det inte fanns en inlägg om detta för länge sedan i forumet när det snackas om vakumpumpar överlag) alternativt en oljesmord. Dessa pumpar kan då gå i princip hur länge som helst men är sällan tysta.
Problemet med vakumpumpar som mjölkvakumpumpar och vakumpumpar för vakumsugning som kanske är mer lättillgängliga är att dom inte fungerar för att generera övertryck - inte för att de inte skulle orka utan för att smörjningen baseras på att vakumet suger in oljan på rätt ställe och utan denna smöjning så skär dessa snart.
förmodligen har man samma problem med billiga tryckluftsverktyg som 'pump' att även dessa måste smörjas med en dimsmörjare på insuget (om dimsmörjare fungerar med luftflöde strax under luftryck?) och att det kommer oljedimma på dess utgång - vilket gäller alla oljesmorda lamellpumpar. Så nästa fråga är - tål det som är inkopplat efter oljedimma?
- och att denna oljedimma är så fin att det verkar vara omöjlig att fånga upp filtrera bort helt...
Först måste du få klart för dig hur mycket luft du behöver
luftflödet vid ett givet tryck förändrar sig kvadratiskt med diametern på munstyckshålet medans luftflödet med roten ur när man ökar resp. minska trycket - dvs. för att dubbla flödet genom en munstycke så måste man fyrdubbla trycket, medans man fyrdubbla flödet om man dubbla diametern på hålet - trycket kan alltså bli ganska mycket högre än 0.5 Bar om hålet är något mindre än kompressorns flödeskapacitet - så du får vara beredd att ha någon reglerventil/wastegate som öppnar och släpper ut luft vid uppnådda 0.5 bar.
Om du skall ha dessa igång kontinuerligt så måste du välja både pump och motor för detta (dvs. kolborstade motorer går bort) - det är väldigt stor skillnad mellan korta tutningar ala pump till tuta och något som går dag ut och dag in i tusentals timmar. Skillnaden är både på utförandet rent lager och smörjmässigt men också på värmeavgivningssidan. En kompressor till en kompressorhorn för bilbruk tål på sin höjd någon minuts körning innan det börja lukta bränd motor...
Du behöver heller inte fundera så mycket på reserv-rotorinsatsen på en pump som är gjord att gå i tusentals timmar, då när den rasar så behöver man förmodligen en ny pumphus också...
För långtidsdrift till ej oljekänslig förbrukare så är förmodligen oljesmord pump bäst inom rimlig prislapp då oljan sköter både tätning i alla led och ser till att de rörliga delarna inte berör varandra utan oljefilm mellan vilket gör att slitaget är minimalt (så länge det fins olja...). Torra pumpar för långtidsdrift kostar (mycket) mera, kräver hög intern precision för tätning och intagsluften måste vara högren från partiklar och även olja/fett om de skall hålla någon längre tid.
Du har inte funderat på alternativa pumpar som kolvkompressorer etc. Det finns mebranpumpar för airbrush och förstås större dito och oljesmorda kolvkompressorer för inte allt för mycket pengar - för någon form av tryckreglering/shuntutsläpp måste du ändå fixa om du inte kan justera munstyckets flöde för 0.5 Bar då både vane/lamellpumpar likväl kolv/mebranpumpar är deplacementpumpar med konstant flöde med bara liten flödesändring gentemot variation av mottryck.
Jag har 1 GPH munstycke så 1.02 CFM .. (1 CFM = 28.328 l / min)
5 pounds per square inch = 0.344737865 bar. så jag har lite högre flöde då med 0.5 bar..
Letar reservdels rotor för att jag tänkte bygga huset själv ...för att få det att passa mot motorn . dessutom är det lite utrymmes brist så denna typ av pump går att få rätt smal ..
Har provat med en membran pump men då måste man ha en tank i mellan det blir pulser i luft flödet. men den pumpen var för lite och klarade inte flödet så det kan ju säkert bra på det också ..
Är det då inte bättre med en vanlig oljebrännare eller om man vill komma undan lite billigare pumpen från en? Det är en kugghjulspump i dessa och kan trycka runt 30 - 40 Bar eller så har jag för mig.