Konvertering av mätsignal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
nlinus

Konvertering av mätsignal

Inlägg av nlinus »

Har två st momentgivare med +-5v utsignal.

På mätsidan har jag en mätförstärkare som tar en mv/v-signal och skickar vidare en signal på +-2.5v till A/D-omvandlaren.
Som jag ser det så finns det tre vägar att gå:
1. Köpa en annan momentgivare. Kostar cirka 18k styck, vilket är en slant. De vi har kostade ännu mer, så vi skulle gärna använda dessa...
2. Konvertera +-5v-signalen till +-2.5v.
3. Konvertera +-5v-signalen till mv/v.

Alternativ 2
------------
Någon form av förstärkarkoppling med en lämplig OP, där man har både justerbar förstärkning (~0.5v) och justerbar offset. Vissa OP-förstärkare har ju möjlighet till att justera offseten, så det borde inte vara något problem. Anledningen till att förstärkningen ska vara justerbar är att man ska kunna kalibrera givaren mot en referens.

Alternativ 3
------------
Finns det något lämpligt sätt att lösa problemet på detta vis. Vore förstås trevligast, då jag slipper gå förbi instrumentförstärkaren i mätutrustningen.
limpan4all

Re: Konvertering av mätsignal

Inlägg av limpan4all »

+-5V till +-2,5V klarar du med två identiska motstånd, eller ett två "lika" motstånd och en 22 varvig 1M trimpot som parallelkopplas över motståndet med högst värdet som kalibreringsmotstånd.
Värdet på motstånden beror på utgångsimpedans hos momentgivaren och ingångsimpedans hos A/D omvandlaren.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

2: Spänningsdelare med en op-amp buffer på. Kostar runt 100:- i komponenter samt tiden att knåpa ihop detta.
3: Samma svar som 2 fast andra värden på spänningsdelningen.

Alternativ 2:
Inget större problem alls.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

limpan4all:
Enbart spänningsdelare funkar ju inte då jag också behöver en offset.

Icecap:
Att använda spänningsdelare och sedan en buffer (1ggr förstärkning) borde ju funka bra. Ger ju även en viss justerbar offset.

Att konvertera till en mv/v-signal är väl inte fullt lika enkelt, om man inte förutsätter att matningsspänningen är konstant? Annars är det väl någon form av variabel förstärkning som gäller? 2mv/v = 1/500ggr, 0mv/v = 0ggr
Eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du kanske borde berätta att du med mV/V egentligen menar V/mV vilket betyder drivning av en en Wheatstone-brygga samt förstärkare till utsignalen, då blir det plötsligt ett annat läge men likaväl knappast ett större problem: En spänningsreferens samt en op-amp-koppling, skulle inte vara speciellt svårt att fixa.

Jag har gjort en ganska enkel koppling med en OP296 som kan mäta temperatur medelst antingen PT100 eller Typ-K termosensor utan att bygla om eller liknande. Mjukvaran ska såklart veta vilken sensortyp det är men sedan är saken biff.

EDIT: var lite trött och skrev fel bryggatyp.
Senast redigerad av Icecap 5 juni 2009, 07:44:48, redigerad totalt 1 gång.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Varför skulle inte 2 st motstånd räcka?
båda i serie mot 0V.
Mät sedan mellan dem.

5V blir 2,5V
0V blir 0V
-5V blir -2,5V

Det är väll det du vill?
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Victor_passe:
Som jag skrev tidigare:
Anledningen till att förstärkningen ska vara justerbar är att man ska kunna kalibrera givaren mot en referens.

Icecap:
Det är möjligt att jag skrev fel. Vi har ett flertal givare av trådtöjningstyp som det står Signal: mV/V på, så jag tog för givet att så var fallet.
Edit: Wheatstonebrygga heter det om jag inte minns fel.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Justerbar i offset eller förstärkning?

Om förstärkning, räcker 0-1 eller måste den kunna gå över 1?
För med 1 motstång och en pot kan du få nästan 0 till 1 men ingen offset.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Victor_passe:
Som jag skrev i första inlägget: ...där man har både justerbar förstärkning (~0.5v) och justerbar offset.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vad du behöver är en instrumentförstärkare, dessa finns som "färdiga" kretsar, kolla t.ex. 73-381-14 bara som exempel.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Icecap:
Sitter en instrumentförstärkare (INA125) i den utrustning vi har idag. Kallade den visst för mätförstärkare i problembeskrivningen. Grejen med den är väl just att den tar en mV/V-signal, och inte +-5V.
De trådtöjningsgivare jag nämnde ska alltså inte användas i denna applikation. Nämnde dem bara eftersom frågan om mV/V eller V/mV kom på tal.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Om du nu har en givare som ger 0-5V utsignal, varför i hela friden skall du då ha en mätförstärkare, mata in signalen direkt i ADn, eventuellt med en 1:1 buffer emellan.
Kalibrering och offset kan du väl fixa i mjukvara?

Eller har jag fattat fel?
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

TomasL:
Självklart är det enklast att inte göra det (gå via instrumentförstärkaren). Alternativ 2 gick ut på precis det. Att konvertera signalen till samma nivåer som instrumentförstärkaren lämnar och gå förbi denna.

Skulle kunna ha kalibreringen i mjukvaran. Måste bara kolla med företaget som sköter kalibreringen om de går med på det.
Skriv svar