Stegmotorstyrning från JB CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Sungam

Stegmotorstyrning från JB CNC

Inlägg av Sungam »

Någon som hunnit kolla på detta kortet än? http://www.brundin.biz/product_info.php?products_id=67

Är på jakt efter 3 motorer och styrning. Motorerna hade jag tänkt använda Nema23, men styrkort har jag ingen koll på alls...
Vore tacksamt med lite synpunkter på detta kort...(JB är diskad vad gäller personliga synpunkter :) )
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Re: Stegmotorstyrning från JB CNC

Inlägg av POS »

Kortet eller liknande har diskuterats ganska mycket här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 88&start=0
Det är vad jag vet ett par stycken som köpt sånna men exakt hur det har funkat vet jag inte.

JB säljer dom väll med garanti? och för det priset är det väll bara att prova! :)

Det jag kan ha en synpunkt på är att JB´s motorer är lite väl stora till det kortet tycker jag, vore fint om han skulle ha en mindre motor i utbudet också. Då menar jag inte att nema23 är felet.

Jag tycker JB kämpar på bra med sidan och utbudet! :tumupp:

Och så tycker i alla fall jag att JB´s egna synpunkter är mycket välkommna!
Användarvisningsbild
Sungam

Inlägg av Sungam »

ok...tack för länken till andra tråden...måste missat den.
Vad grundar du dina tankar kring att motorerna är för stora för kortet på? Vad är risken med detta?

Välkomnar givet även JB's åsikter!
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag grundar det mest på erfarenhet, det är både för lite spänning och ström för så stora motorer från det kortet.
Fungerar gör det men jag tror det skulle gå ännu bättre med lite mindre motorer.
Det står iofs 1,8A och 36V som max, men att ligga på max straffar sig ofta tyvärr.
slaith

Inlägg av slaith »

Var bör man lämpligen lägga sig med spänningen för att det ska fungera bra med det kortet?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag läste 24V i nått produktblad tidigare.

Jag klankar inte ner på vare sig kortet eller motorerna, tvärtom så tycker jag det är mycket prisvärda för tex första bygget.
Jag tycker bara inte att dom är optimala ihop, men det funkar säkert ganska bra.

edit: klippt ur JB´s blad "Please take power 12 ~ 24V 3A over ,Switching Power Supply"
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

32 * √mH Inductance on the motor = Drive Supply Voltage, enligt Mariss på geckodrive.

JB's motorer:

32 * √1,6 = 40,5V (parallellt bipolärt) lägsta induktansen och därmed lägsta rekomenderade spänningen. Troligen går det väl med 24V också, men med lägre varv och lägre moment än motorernas märkmoment.

Det fanns någon riktlinje även för hur beräkna spänningen ifall inte induktansen är känd. Tyvärr hittar jag inte den :cry:

Annars verkar ju kortet vettigt, allt klart för den som inte vill mecka själv med elektroniken.

En annan kul grej som jag irriterat mig på länge var JB's stavning av trapets med z, vilket han har ändrat :tumupp:
Denon99

Inlägg av Denon99 »

Hej,

Jag är hyfsat säker på att ovanstående formel anger HÖGSTA rekommenderade spänningen.
En låg induktans innebär nämligen högre strömmar för en viss spänning (U=I*R). En hög spänning ger då en hög effekt.
Max effekten är begränsad.
P = U*I ger då att ett stort I begränsar U

/Denon99
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

32 * √1,6 = 40,5V (parallellt bipolärt) lägsta induktansen och därmed lägsta rekomenderade spänningen.

"Jag är hyfsat säker på att ovanstående formel anger HÖGSTA rekommenderade spänningen."

Vad jag menade var att det är den lägsta rekommenderade spänningen för den motorn. I fallet där man seriekopplar lindningarna fås en högre induktans och högre rekommenderad spänning. Och vad Mariss menar med rekommenderad är givetvis den högsta spänningen eftersom han vill plocka ut det mesta ur en motor.

En spänning över den rekommenderade ger en onödigt varm motor som inte ger mer effekt, m.a.p. axeleffekt (moment x vinkelhastighet). Stigtiden för strömmen är tillräcklig vid den rekommenderade spänningen.
bearing

Inlägg av bearing »

Vid vilken stegfrekvens?
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Du undrar var stegfrekvensen är satt gällande den rekommenderade spänningen? När det gäller ovan nämnda formel så förtäljer inte historien detta. Troligtvis är faktorn 32 satt för vinkelhastigheter där man fortfarande har kvar ett användbart moment. Ser man på momentkurvor så brukar momentet vara decimerat redan vid tusen varv.

Fritt i tomma luften kan en nema 23 motor varva nära tiotusen varv utan problem. Men någon praktisk nytta har du inte av motorn vid sådana hastigheter, inte för drivlinor iaf.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Jag har köpt 8 st drivers från routoutcnc.com och tycker att de funkar bra.
Klarar 2.5A och 8-dels mikrostegning
slaith

Inlägg av slaith »

Fick min motorstyrning från JB igår och provkörde den "torrt", den fungerar alldeles utmärkt.
Nema23 motorerna fick kopplas seriellt, det stog ingenstans. Så det tog en stund innan jag fick funderat ut det, sen var jag tvungen att aktivera "enable" i MACH3.
Men annars så gick det kanon, lite skägg på flänsen som fick slipas bort och några brickor som jag satte mellan muttrarna och styrchippen för att undvika snedbelastning.

Fungerar alldeles utmärkt att köra en fläkt via utgången, satte en 12cm fläkt på flänsen och den blir inte varm det minsta.
Nu ska det ju sägas att det inte var någon belastning på kort eller motorer.

Men det verkar vara ett fint litet kit, får se hur det fungerar i en verklig fräs.

Patrik
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

slaith skrev:Nema23 motorerna fick kopplas seriellt, det stog ingenstans.
Stod det i något dokument som medföljde att de skulle kopplas seriellt eller var det din egen slutsats? Ifall det var din egen slutsats så funderar jag på hur du har resonerat eller vilka observationer du gjort innan du bedömde att de skall kopplas seriellt.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Har inte JB hittat tråden om sitt kort???

Nåja, så här skriver han ju själv att det ska vara: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 8&start=34
Skriv svar