Tjena!
Har nu ritat mitt första kretskort och tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig med vad som är fel. Det enda jag inte ritat ut är en SN75176B krets, då jag inte hittade denne i eagle. Tanken är att jag ska till och börja med kunna styra två stycken stegmotorer över DMX.
IC1 ATMEGA128
IC2 7805 (fel krets på ritningen, ADJ ska vara GND)
C1,C1 100uF
C4,C5 22pF
C3,C6,C8,C9,C10,C11 100nF
C7 330nF
Q1 8mhz (HC49)
Senast redigerad av Gildebrand 29 maj 2009, 20:54:26, redigerad totalt 3 gånger.
Du har gott om pinnar på din processor, jag hade kopplat enable och sense pinnarna från drivarna
till lediga pinnar på processorn. Alltid lättare om det visar sig behöva styras senare i projektet.
Är du medveten om att ISP programmeras via pinne 2 och 3 på Atmegan (sid 300 i databladet) eller använder du nåt annat sätt?
Du kan sätta utesluta denna resistor om du inte tänker använda AD-omvandlaren, det är dock bra att
göra plats för en sådan OM du någon dag behöver ADC:n, isåfall kan du sätta dit 0 ohm om du villa ha VCC som referens.
Swech skrev:Du har gott om pinnar på din processor, jag hade kopplat enable och sense pinnarna från drivarna
till lediga pinnar på processorn. Alltid lättare om det visar sig behöva styras senare i projektet.
Swech har helt rätt angående ISP pinnarna, de som används är 2, 3, 11 samt RESET- och GND. En egenhet som MEGA128 har. Missar du detta så är det DTK500/501 som gäller och smart självomprogramerande mjukvara som gäller.
Du skall använda ISP precis som vanligt, det enda som skiljer är att du ansluter till andra pinnnar på just 128an
Kolla i databladet för 128 så finns en ISP anvisning.
Nu har jag uppdaterat ritningen lite efter era synpunkter, samt lagt till en FT232RL för programmeringen. Vart lite osäker kring lite saker vid FT232 kretsen. Jag kollade på en annan ritning hur det var gjort där och kopplade därefter, en liten fundering, jag vill att kortet ska kunna vara igång, alltså matas via 9VAC, samtidigt som usb-porten är inkopplad. Borde ben 1 & 4 på usbporten hänga löst då? Ska också läsa på lite om ENABLE_A & B.