Stamp är en liten klass för sig tycker jag. PIC och AVR ligger sinsemellan samma nivå.
En stamp är gjord för högnivåspråk (Basic.), och därmed lättare att komma igång med. Lätt för nybörjare. Men sen när man kommit igång så finns inte alls den flexibilitet man kan kämma ur en "äkta" mikrokontroller (som PIC eller AVR).
Ställ dig först frågan: Hur långt kommer ditt intresse sträcka sig?
Kommer du nöja dig med att få några lysdioder att blinka, styra några servo och styra det med en fjärrkontroll. Isåfall är det en Stamp som du ska satsa på.
Är det snarare så att du kommer bli så exhalterad att du försöker bygga en webbserver av en µC? Då ska du definitivt satsa på en PIC eller AVR.
För att komma igång lättare, och minimera risken med att bygga/löda fel så rekommenderar jag ett utvecklingskit för någon av de aktuella kretsarna. Där får du med en bunke lysdioder, några knappar, programmerare och bäst av allt, dokumentation och programvara (oftast).
Jag kan rekommendera STK500 för AVR-chip. Detta kit används av många, så det är lätt att hitta exempel och nya projekt som utgår från denna. Det kostar väl uppemot 700:-. Visst, dyrt, men det är en mycket bra bas att stå på.
För AVR är det assembler eller C som är vedertagna språk att programmera i. Det bästa av allt är att för båda dessa språk finns det
gratis och bra kompilatorer och samt schysst programmeringsmiljö.
Mer om AVR