Hjälp med val av PRG-språk, saker att inhandla etc....

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Dekor

Hjälp med val av PRG-språk, saker att inhandla etc....

Inlägg av Dekor »

Som sagt är helt grön på ämnet men tycker att det är otroligt intressant och skulle vilja komma igång....
Så lite "pointers" från er proffs skulle inte vara helt fel :D
Men frågan (fastän den/de säkert ställts ett antal gånger) ....

1. Vad tycker ni jag som nybörjare ska välja? Finns juh en hel uppsjö (PIC, AVR, STAMP 2, vad är igentligen skillnaden på alla dessa :?: )

2. Vilket programerings spåk?

3. Vilka saker behöver jag för att komma igång på riktigt! Helst ett paket där jag får alla grejorna på en gång.

Till att börja med skulle jag vilja prova mig fram lite med enklare saker som att programera en lysdioder att blinka och såna saker. Så då kanske man anpassar prylarna till det.

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Stamp är en liten klass för sig tycker jag. PIC och AVR ligger sinsemellan samma nivå.

En stamp är gjord för högnivåspråk (Basic.), och därmed lättare att komma igång med. Lätt för nybörjare. Men sen när man kommit igång så finns inte alls den flexibilitet man kan kämma ur en "äkta" mikrokontroller (som PIC eller AVR).

Ställ dig först frågan: Hur långt kommer ditt intresse sträcka sig?
Kommer du nöja dig med att få några lysdioder att blinka, styra några servo och styra det med en fjärrkontroll. Isåfall är det en Stamp som du ska satsa på.
Är det snarare så att du kommer bli så exhalterad att du försöker bygga en webbserver av en µC? Då ska du definitivt satsa på en PIC eller AVR.

För att komma igång lättare, och minimera risken med att bygga/löda fel så rekommenderar jag ett utvecklingskit för någon av de aktuella kretsarna. Där får du med en bunke lysdioder, några knappar, programmerare och bäst av allt, dokumentation och programvara (oftast).

Jag kan rekommendera STK500 för AVR-chip. Detta kit används av många, så det är lätt att hitta exempel och nya projekt som utgår från denna. Det kostar väl uppemot 700:-. Visst, dyrt, men det är en mycket bra bas att stå på.
För AVR är det assembler eller C som är vedertagna språk att programmera i. Det bästa av allt är att för båda dessa språk finns det gratis och bra kompilatorer och samt schysst programmeringsmiljö.
Mer om AVR
Användarvisningsbild
Dekor

Inlägg av Dekor »

Var in på avrfreaks å tittade. Följde igenom tutorialn för nybörjare å fattade inte mycket...
Tittade också på ditt projektarbete om roboten (SKIT TUFF!) men det värkar påtok för avancerat för mig nu för tillfället.

Kanske är Stamp mer för mig om det är lättre och kanske sen när man fått lite "kött på benet" så kan man gå vidare till mer avancerade mikrocontrollers....

Men jag som nyböjare måste lära mig sakerna från början så kanske det finns nån bra hemsida ni kan rekomendera? Kanske nå bok ni tycker man ska inhandla och nån länk där man kan köpa prylarna :P

MVH Robert.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

AVRFreaks tutorial för "nybörjare" tycker jag kräver att man har lite förkunskaper om mikrokontrollers, det är för hög nivå för absolut nybörjare, så du behöver inte vara orolig :wink:

Om du ska ha tag i en Stamp så säljer exempelvis robotshop.se dessa prylar.
På tillverkarna av Stamps hemsida, http://www.parallax.com/ , kan du hitta mängder med litteratur att läsa!
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Är du van att programmera och kan lite grundläggande elektronik är det inga svårigheter att komma igång med µC:s. Har du däremot ingen programmeringskunskap sedan tidigare så skulle jag nog rekommendera att börja med lite vanlig datorprogrammering (under Windows, MacOS, *nix mm.), innan du ger dig in på µC:s. Det är går nämligen mycket snabbare att lära sig programmera när man har ett riktigt tangentbord (eller mus) att ge in-data med och en stor och tydlig skärm och få ut-data på. På en µC blir det ju mycket krångligare att få reda på vad som händer. En µC har ju varken tangentbord eller skärm inbyggt. ;)

Vilket språk du ska börja med har väl ingen större betydelse. De vanligaste till PIC och AVR (som är de mest populära här iaf) är väl Assembler, C och Basic. Assembler är gratis för både PIC och AVR. C (avr-gcc/winavr) är gratis för AVR. Basickompilatorerna för PIC och AVR kostar pengar. Dessutom finns Pascal, som jag tror finns gratis till AVR (till PIC vet jag inte). Men när du väl har lärt dig programmering är det lätt och lära sig nya språk. Många börjar med Basic för att det är lättast att komma igång med, sedan kan man gå över till lite mer hårdvarunära språk som t ex C eller Assembler när man känner för det.

Men visst kan du börja med µC:s utan kunskap i programmering eller elektronik, men det blir inte lika roligt och jag tror att det finns risk för att du tröttnar när du ska lära dig allt på en gång. :( Men jag säger inte det kommer bli så för dig, bara att jag tror att risken finns.

Boken "Embedded C Programming and the Atmel AVR" är rätt bra. Den börjar med att kort gå igenom språket C för att sedan gå vidare med att beskriva hur AVR:en fungerar och hur man styr den med C-kod. Den C-kompilator (Codevision har jag för mig) som används i boken är inte gratis. Men det är inga jättestora saker som skiljer den från gratis-kompilatorn avr-gcc/winavr.

Lycka till! :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Började ganska nyligen med mikrokontrollers själv. Köpte en Basic Stamp 2:a och fick låna lite robottillbehör av skolan. Dem är, som sagt, väldigt enkla att komma igång med. Manualen förklarar kommadona bra och visar upp en hel del intressanta App Notes. Men jag kände ganska snabbt att jag tröttnade på den så jag köpte en PIC-programmerare från Kjell istället. Det känns mycket roligare att sitta och leka på en labbplatta... :)
Mitt tips är:
Köp en labbplatta från Elfa (48-427-95), några kristaller (74-501-82), lämplig PIC-programmerare (87533 på Kjell.com tex), beställ lite PIC-samples från Microchip (tex 16F84, 16F628 $tiff kan mer om vilka som är bra :) ) samt "fixa" tex PicBasic Pro.
Det är inte särskilt mycket svårare och antagligen billigare plus att du lär dig mer på vägen.
Rent kunskapsmässigt så kanske en bok i grundläggande Digitalteknik vore bra, finns säkert på biblioteket.
Användarvisningsbild
Dekor

Inlägg av Dekor »

Har funderat lite nu, både på att enbart skriva kod på datorn innan jag drar igång med mikrocontrollers och vilken mirkokontroller jag vill använda.

Har tänkt mig anntingen en AVR eller en PIC, har tittat på Kjells (87533) PIC-programerare...(459:-)
Det står att den har stöd för ICSP (In Circuit Serial Programming) vad betyder det, och är sånt bra?
Det står också att det inte ingår någon ZIF-sockel (kostar 229:-) vilket gör att det kostar kring en 700 spänn och då måste det juh vara någon skillnad mellan den och 87533...
Sen så står ingenting om att mjukvara/exempel följer med som på 87533.

Och programerings språket. Finns en jätte massor på internet men det finns ingen bok (helst på svenska) som ni vet är bra för nybörjare för jag kan som sagt ingenting om programering har i ochförsig programerat LITE Visual Basic men antar att det inte är samma sak....

Jo sen så sa jack att jag skulle köpa några kristaller å undrar va tusan d är förnågot och vad behöver jag dem till

Ivarjefall så ska jag till bibblan imorrn å kolla om jag inte kan hitta nå böcker också ska jag vänta med att beställa grejor tills jag hört vad ni proffs har att säga.

MVH Robert.
evert2

Inlägg av evert2 »

Kristall använder man till microcontrollerns klocka.

ICSP (In Circuit Serial Programming) gör att om man löt dit ett par extra "pinnar" (typ stiftlist eller liknande) på sitt kretskort, kan microkontrollern programmeras där direkt via en kabel från programeraren. Alltså, chipet behöver inte tas bort från kretskortet å läggas in i programmerarens chiphållare, vilket annars är nödvändigt.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Dekor> Det känns som du skulle behöva lära dig lite grundläggande elektronik innan du börjar bygga saker med PIC/AVR. Kristaller används för att skapa pulser i ett visst frekvensområde. I en uC så används kristallen för att skapa de "cykler" som processorn skall jobba med. Vanligtvis 4-20MHz
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

och varför bygger de inte in kristallen i uC:n...?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

en kristall är för stor för att få plats i ett µC-chip. Däremot får de plats med RC och RL-resonatorer som inte är fullt så exakta.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

och det betyder...? :P
att man inte behöver kristall utan kan ha nån slags inbyggd "RC/RL-resonator" istället?
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Det betyder att det redan finns inbyggda oscillatorer i många av de microkontrollers som finns på marknaden. Därför behöver man inte en kristall om man inte ska göra något riktigt tidskritiskt.
Senast redigerad av karlstedt 2 januari 2005, 23:10:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ja, det är många µC som har integrerad klocka, brukar ligga på 4MHz. Visste du inte det? :wink:
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

faktiskt inte :P
har aldrig testat pic/avr... ska nog göra det snart, måste bara komma på nåt kul projekt där man kan tänkas behöva sånt :)
Skriv svar