Autotool zero, avkännare ??? !
-
Autotool zero, avkännare ??? !
Jag undrar om någon har en bra avkännare för Autotool zero, för avkänning till Hm fräsar med spets etc ?
För att underlätta verktygsbyte !
/johan
För att underlätta verktygsbyte !
/johan
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Autotool zero, avkännare ??? !
Hej Johan,
Använder idag en enkel microswitch för grövre pinnar men saknar en bra sådan till de fina små verktygen.
Min tanke är att ta fram en mindre jämnbelyst cylinder med en webcamera monterad i sidan med macro optik och
be en kompis rita ett program för bildanalys där jag på given pixel skickar ut en puls. Måhända att den inte blir så
snabb men den lilla tiden det tar extra får man stå ut med.
En annan variant är att ha en långsmal ljusspalt och photo-diode-array som läser av 'spalten'
Använder idag en enkel microswitch för grövre pinnar men saknar en bra sådan till de fina små verktygen.
Min tanke är att ta fram en mindre jämnbelyst cylinder med en webcamera monterad i sidan med macro optik och
be en kompis rita ett program för bildanalys där jag på given pixel skickar ut en puls. Måhända att den inte blir så
snabb men den lilla tiden det tar extra får man stå ut med.
En annan variant är att ha en långsmal ljusspalt och photo-diode-array som läser av 'spalten'
Handlar det om att känna av längden på en fräs för att "nolla" Z-axeln?
De som farsan har till sina maskiner är helt enkelt en planslipad härdad yta som är monterad i en isolerande kapsling och har en lysdiod som tänds när det blir kontakt.
Den sitter fjäderbelastad från undersidan så den fjädrar om man råkar köra för hårt.
Med en sån lär man väl få en noggrannhet som motsvarar maskinens minsta steglängd.
De som farsan har till sina maskiner är helt enkelt en planslipad härdad yta som är monterad i en isolerande kapsling och har en lysdiod som tänds när det blir kontakt.
Den sitter fjäderbelastad från undersidan så den fjädrar om man råkar köra för hårt.
Med en sån lär man väl få en noggrannhet som motsvarar maskinens minsta steglängd.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Rätt uppfattat Nerre,
Ta då en 0.6mm kretskortsborr eller en isolationsfräs, dessa är känsliga och bryts av lätt om det 'tar emot'.
Kanske skulle man ta sig en närmare titt på 'problemet' och se vad som kan göras med det stuket, kanske dumt att springa över ån efter vatten.
Ta då en 0.6mm kretskortsborr eller en isolationsfräs, dessa är känsliga och bryts av lätt om det 'tar emot'.
Kanske skulle man ta sig en närmare titt på 'problemet' och se vad som kan göras med det stuket, kanske dumt att springa över ån efter vatten.
Jag har bara en plåt limmad på en kretskortsbit och en kabel till parallellporten.
Mäter tjockleken på det hela (i mitt fall 1,99mm) och för in det värdet i programsnutten, klart.
Har fungerat perfekt för mig hela tiden.
Per
Mäter tjockleken på det hela (i mitt fall 1,99mm) och för in det värdet i programsnutten, klart.
Har fungerat perfekt för mig hela tiden.
Per
Saltvatten i en liten kopp som leder strömmen, bör inte kunna knäcka ens en .6mm borr 

Det svåra med saltvattnet är ju att få ytan på en välkänd nivå.
Det smarta med den som farsan har är ju att det hela är fjäderbelastat, det är ingen stark fjäder, den behöver ju bara kompensera för tyngden på den slipade brickan.
Försöker rita en bild.

Har målat med blått på de ytor som är slipade (och där toleranserna är kritiska).
Det enda fjädern behöver göra är ju att trycka upp den svarta hatten så den ligger mot den slipade ytan, behövs ingen stor kraft. Och sen kör man ju bara fram tills den precis nuddar, så vid normal användning så trycks fjädern inte ens ihop.
Det smarta med den som farsan har är ju att det hela är fjäderbelastat, det är ingen stark fjäder, den behöver ju bara kompensera för tyngden på den slipade brickan.
Försöker rita en bild.

Har målat med blått på de ytor som är slipade (och där toleranserna är kritiska).
Det enda fjädern behöver göra är ju att trycka upp den svarta hatten så den ligger mot den slipade ytan, behövs ingen stor kraft. Och sen kör man ju bara fram tills den precis nuddar, så vid normal användning så trycks fjädern inte ens ihop.
Bara jag får tid ska jag ordna en "probe" där man ansluter en krokodilklämma, från parallellporten, på fräsen/borren och lägger en liten aluminiumbit med känd tjocklek (tex 5mm) på materialet som bearbetas, som i sin tur är ansluten till jord. Med ett litet "script" i EMC2 stegar Z ner sakta men säkert till kretsen sluter, EMC2 nollar då Z 5mm ovanför materialet.
Stegar man sakta neråt på detta vis bör det inte vara några problem med smala borrar och dylikt.
edit, Såg att PerE verkar göra på samma sätt.
Stegar man sakta neråt på detta vis bör det inte vara några problem med smala borrar och dylikt.
edit, Såg att PerE verkar göra på samma sätt.
På min lillasyrra har jag en bit kretskortslaminat som "sensor" och har sett till att kressens lagerhus är jordat = verktyget blir jordat.
Borre: Har du ett färdigt script för detta till EMC2 som du kan posta här?
Varför är verktygslängden så noga när man
fräser kretskort?
En som inte vet.
fräser kretskort?
En som inte vet.
Denna i VB kör jag i Mach3 om det kan hjälpa.
Code”G31 Z-100 F25” ’Down with Z
While IsMoving()
Wend
GetVar(2002) ’Hit the probe
Call SetDRO(2,2.000) ’Sets the probehigh
Code”G00 Z10.000" ’Safehigh
Per
Code”G31 Z-100 F25” ’Down with Z
While IsMoving()
Wend
GetVar(2002) ’Hit the probe
Call SetDRO(2,2.000) ’Sets the probehigh
Code”G00 Z10.000" ’Safehigh
Per
-
Jag är bara rädd att när jag kör med min 60 graders vfräs i HM på 5skär att den spricker när den når en hård yta .
/johan
/johan
Jag har inte förstört en enda fräs med detta.
@ sledneck: det är ganska bra om man inte fräser igenom hela laminatet
Per
@ sledneck: det är ganska bra om man inte fräser igenom hela laminatet

Per
Det här jag väntat påPerE skrev:Jag har inte förstört en enda fräs med detta.
@ sledneck: det är ganska bra om man inte fräser igenom hela laminatet![]()
Per

Är inte kopparbanorna ganska tunna? Då gör väl inte enFräsen skrev: Här snackar du med glada amatörer som troligtvis skiter fullständigt fan i om skruven blir lite urhärdad eller får spänningar eller kröker sig några hundradelarDen kommer att hålla för hobbyanvändning ändå.
halvmilimeter så mycket.På forumet finns många precionsbögar men när man
följer deras projekttrådar så är maskinerna byggda i trä och de mäter hundradelar
med tumståcken.