Bygga egen sinusvåg generator
Bygga egen sinusvåg generator
Hej!
Först ska berätta att jag har lite kunskap om elektronik går i 2a och har lärt mig felsöka lite analoga kretsar.
Min fråga,jag har hemma två stycken söndriga slutstege en liten och en värsting!Har lite tillbehör att felsöka med(multimeter och oscilloskop)men inge sinusvåg generator så jag kan skicka in signal,så jag vill bygga egen.
Snälla om någon kan länka till en sida att bygga egen men att det ska vara så enkelt som möjligt
Och sista fråga,är det bästa att skicka signal med 1khz?
Mvh och tack för alla svar!
Först ska berätta att jag har lite kunskap om elektronik går i 2a och har lärt mig felsöka lite analoga kretsar.
Min fråga,jag har hemma två stycken söndriga slutstege en liten och en värsting!Har lite tillbehör att felsöka med(multimeter och oscilloskop)men inge sinusvåg generator så jag kan skicka in signal,så jag vill bygga egen.
Snälla om någon kan länka till en sida att bygga egen men att det ska vara så enkelt som möjligt
Och sista fråga,är det bästa att skicka signal med 1khz?
Mvh och tack för alla svar!
Re: Bygga egen sinusvåg generator
ska man bara ha och för hörbart område så, ljudkort till datorn är helt rätt
frekvens och vågform är helt klart beroende på vad man ska mäta
men 1 khz är bra början, jag gillar normalt lite lägre om jag samtidigt lyssnar på det , runt 400 hz
frekvens och vågform är helt klart beroende på vad man ska mäta
men 1 khz är bra början, jag gillar normalt lite lägre om jag samtidigt lyssnar på det , runt 400 hz
Ska man ha fast frekvens kanske en triangle- eller fyrkantsvåggenerator med efterföljande lågpass filter räcker. Eller hur får man lättast fram en sinusvåg?
absolut enklast är en liten trafo för att få 50 hz, räcker många gånger
Aa tänkte det men blir inte amplitud för hög det ska jo skicka bara några millivolt ut?grym skrev:absolut enklast är en liten trafo för att få 50 hz, räcker många gånger
Använd det fria tone.exe från Tolvan Data:
http://www.tolvan.com/products/
Då kan du använda datorns ljudkort som tongenerator.
http://www.tolvan.com/products/
Då kan du använda datorns ljudkort som tongenerator.
Nivåen fixar Du enkelt oavsett signalkälla med en pot och eventuellt kombinerat med ett fast motstånd om signalkällan lämnar mycket högre spänning än det område Du är intresserad av.
Signal från datorn kan vara opraktiskt och det finns dessutom vissa problem med jordning och störspänningar.
Enklaste sättet att få en bra sinussignal är är nog med en wienbryggeoscillator. Den är lätt att göra variabel och kräver bara en opamp. Sök på wienbrygga och välj en som stabiliseras med ett par dioder och inte en massa annat krångel så blir det enklast.
En fasskiftoscillator med en transistor och några motstånd/kondingar ger också en dräglig sinus. Gör inte förstärkningen onödigt stor och sätt arbetspunkten så den klipper "uppåt" och inte mot bottning så blir det bäst form på signalen.
Signal från datorn kan vara opraktiskt och det finns dessutom vissa problem med jordning och störspänningar.
Enklaste sättet att få en bra sinussignal är är nog med en wienbryggeoscillator. Den är lätt att göra variabel och kräver bara en opamp. Sök på wienbrygga och välj en som stabiliseras med ett par dioder och inte en massa annat krångel så blir det enklast.
En fasskiftoscillator med en transistor och några motstånd/kondingar ger också en dräglig sinus. Gör inte förstärkningen onödigt stor och sätt arbetspunkten så den klipper "uppåt" och inte mot bottning så blir det bäst form på signalen.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Min första tongenerator var en av de varianter som nämns ovan, vilket måste vara det enklaste man kan bygga. Ingående komponenter var en transformator, en nätkabel, en säkring och en trådlindad potentiometer. Ger bra sinusvåg och det kan väl inte bli så mycket enklare? Eller ja, skippa säkringen då...
- prototypen
Som föredetta lagarproffs så använde man bara skruvmejseln, det finns tillräckligt med brum i luften.
Protte
Protte
En klassisker är även att sätta tummen mellan kontaktyterna på ingångskablen, kanske inte helt riskfritt men är man lat tar man den risken.
>...det finns tillräckligt med brum i luften.
Det är väl tyvärr detta som gjort att jag aldrig blivit färdig till att köpa eller bygga mig en signalgenerator.

Det är väl tyvärr detta som gjort att jag aldrig blivit färdig till att köpa eller bygga mig en signalgenerator.