Jag är lite sugen på att bygga en winch för wakeboardåkning och snubblade över denna http://www.wakeboarding-winch.com/viewtopic.php?t=852 En eller flera elmotorer känns helt klart mer attraktivt än bensindrivna diton som brukar användas så nu behöver jag eran hjälp!
Bensinmotorerna som användas är på mellan 6 och 15hk. Jag har ingen större koll på elmotorer så om någon har ett förslag på något lämpligt att använda vore det kanon! Winchen kommer antagligen drivas med 12 eller 24v men andra tips välkomnas! Hastigheten på linan bör ligga på ca 30kmh så tips om utväxlingar om direktdrivning på "spolen" inte fungerar vore även det bra.
tack på förhand!
behöver motortips till winchbygge
Re: behöver motortips till winchbygge
välkommen till forumet
kolla in den andra tråden om samma ämne, som även den startades idag
varför drivning med 12 eller 24v?
om det ska vara batteridrift lär det behövas massiva mängder batteri , eller väldigt korta åkturer
kolla in den andra tråden om samma ämne, som även den startades idag
varför drivning med 12 eller 24v?
om det ska vara batteridrift lär det behövas massiva mängder batteri , eller väldigt korta åkturer
- FormerMazda
Tja!
Tycker du ska kolla på en lösning liknande den i filmen. Det är ju en vanlig vinch som de plockat bort växellådan på och gjort direktdrivning till motorn.
Tycks ju fungera alldeles toppen där!
Ska du leta vinch så kolla efter "kina-vinchar" på e-bay eller liknande. Kör själv med 12000lbs kina-vinch till terrängbilen, funkar kanon! Och billigt är det också!
Vad gäller strömförbrukning så är ju allt realtivt, ska ni wakeboarda en hel dag så räcker ju inte ett batteri så långt, men gott o väl för en bra drös turer skulle jag tro. Nu kommer säkert nån teoretiker med nån sexig mattematik, men av erfarenhet att vincha med död motor i TGBn så räcker det mycket längre än man tror.
12v eller 24v? Skulle satsa på 24v. Mindre kabelarea, räcker längre på en laddning. Nackdel är ju att du antingen sen måste ladda batterierna separat eller köpa dig en 24v laddare.
Alternativt köper du dig en TGB11 så har du ju konceptet klart! Bara att ta en sjö och parkera vid vattenbrynet! Laddning för batterierna finns i bilen! Väljer du en gammal radio-bil så sitter det dessutom 70A laddare!
Tycker du ska kolla på en lösning liknande den i filmen. Det är ju en vanlig vinch som de plockat bort växellådan på och gjort direktdrivning till motorn.
Tycks ju fungera alldeles toppen där!
Ska du leta vinch så kolla efter "kina-vinchar" på e-bay eller liknande. Kör själv med 12000lbs kina-vinch till terrängbilen, funkar kanon! Och billigt är det också!
Vad gäller strömförbrukning så är ju allt realtivt, ska ni wakeboarda en hel dag så räcker ju inte ett batteri så långt, men gott o väl för en bra drös turer skulle jag tro. Nu kommer säkert nån teoretiker med nån sexig mattematik, men av erfarenhet att vincha med död motor i TGBn så räcker det mycket längre än man tror.
12v eller 24v? Skulle satsa på 24v. Mindre kabelarea, räcker längre på en laddning. Nackdel är ju att du antingen sen måste ladda batterierna separat eller köpa dig en 24v laddare.
Alternativt köper du dig en TGB11 så har du ju konceptet klart! Bara att ta en sjö och parkera vid vattenbrynet! Laddning för batterierna finns i bilen! Väljer du en gammal radio-bil så sitter det dessutom 70A laddare!
12 eller 24v är absolut inget måste men det som lät smidigast för mig. Har även tillgång till bil och lastbilsbatterier och får därav dem gratis.
En vanlig trängbilsvinch är kanske ett bra alternativ men känns som det måste gå att lösa billigare genom att bara köpa motorn istället för allt lulllull som endå kaseras från vinchen?
Finns det inte någon återförsäljare som har lite kralligare dc motorer som går att använda?
Om jag har förstått rätt behöver jag få ut ca 4,5kw ur motorn/motorerna.
En vanlig trängbilsvinch är kanske ett bra alternativ men känns som det måste gå att lösa billigare genom att bara köpa motorn istället för allt lulllull som endå kaseras från vinchen?
Finns det inte någon återförsäljare som har lite kralligare dc motorer som går att använda?
Om jag har förstått rätt behöver jag få ut ca 4,5kw ur motorn/motorerna.
- jonnorberg
En tanke bara. Kan man inte ha ett svänghjul med mycket massa som man långsamt "laddar" upp och sen lägger i en växel. Då skulle man kunna ha en mindre motor men orka mer. Nån som förstår vad jag menar?