Till och från. Oftast när den är lite varm, men sen kan det försvinna igen. Kommer och går lite.
Sprejade av hela förstärkaren (invändigt) med el-mec clean vilket funkade i 6+ månader, men nu har det kommit tillbaka.
Vad tror ni det är, och hur felsöker jag? Kondis?
N
Förstärkare brusar på ena kanalen
Re: Förstärkare brusar på ena kanalen
Vet man inte var felet uppstår får man mäta sig runt, lättast med oscilloskop där man börjar i mitten av signalvägen.
- prototypen
Elektrolyter brukar vara huvudmisstänkta, Värm med hårtork och kyl med kylspray. Vicka och peta på saker.
Protte
Protte
Jag lagade en 80tals Yamahaförstärkare en gång, som efter uppvärmningstid började brusa och låta på ena kanalen.
Efter många svordomar över japansk analogteknik med diverse lustiga kopplingar, hittade jag en transistor i en strömgenerator i försteget som när den blev varm började brusa.
När jag hittat den räckte det med att kyla den lite med fingret för att den skulle sluta brusa, det hade säkert hjälpt även innan jag hittade den men då visste jag inte vad jag skulle peta på.
Efter byte av transistorn blev det tyst iallafall.
Efter många svordomar över japansk analogteknik med diverse lustiga kopplingar, hittade jag en transistor i en strömgenerator i försteget som när den blev varm började brusa.
När jag hittat den räckte det med att kyla den lite med fingret för att den skulle sluta brusa, det hade säkert hjälpt även innan jag hittade den men då visste jag inte vad jag skulle peta på.
Efter byte av transistorn blev det tyst iallafall.