Ingjutning av komponenter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
nlinus

Ingjutning av komponenter

Inlägg av nlinus »

Har gjort ett fäste för ett kretskort (se bild).
Tanken är att jag ska dra krympslang runt kretskortet innan det träs in i hållaren. Det kommer att gå en kabel från kretskortets baksida och ut genom ett hål på baksidan av hållaren. Dragavlastning går väl att göra med en enkel knut.
Tanken är att jag sedan ska fylla hålrummet med någon form av massa, så att allt förseglas. Detta fixerar kretskortet, samt skyddar kabel och komponenter.

Någon som har något bra förslag på vad jag ska fylla med. Finns ju en del olika att välja på när det gäller ingjutning av elektronik, men jag har ingen erfarenhet av sådant.
Materialet ska gärna bli hårt när det stelnat (inte gummiaktigt), och förstås inte angripa kabel och komponenter på något vis.

Bild

Om något undrar vad det är för IC, så är det en AS5304 från Allegro Microsystems. Trevlig pryl.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Ingjutning av komponenter

Inlägg av Meduza »

Epoxy?

Se bara till att ta dom som är 24h-härdande eller så, dom brukar vara utan lösningsmedel och alltså betydligt skonsammare mot kablar (och du slipper gasmasken och att det luktar lösningsmedel i hela huset...)
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Mmm epoxy funkar säkert bra. Var osäker på hur det skulle påverka materialet bara.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Hur är det med sån båtplast? Är ju billig, och blir väl stenhård när den stelnat.
Kanske rena mardrömmen för prylarna man gjuter in...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Menar du styren eller Gelcoat? Skulle nog köpa ngn ingutningsmassa avsedd för ändamålet...
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Du skall inte ha något som blir "stenhårt" det är inte bra för prylarna.
Lätt att det blir mekanisk skada på komponenterna om de är stenhårt fixerade och det böjer sig någonstans..

Swech
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Med "stenhårt" material så får man problem med olika temperaturutvidgning och då brukar lödningarna gå sönder.

Sedan har jag fått rådet att kort som gjuts in måste vara absolut rena, ta bort fluss och kör korten i diskmaskinen utan diskmedel och INGA fingeravtryck på korten efter det.

Protte
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Vi gjöt in mycket elektronik på ett ställe jag jobbade på, först köpte vi gjutmassa från elfa, sen började vi köpa direkt från tillverkaren istället, vilket väl kostade typ en fjärdedel :)

Det var epoxy framtaget speciellt för elekltronik, för att ha rätt hårdhet och rätt isolation osv.

Jag skulle nog valt riktig ingjutningsmassa i första hand iaf, den är dessutom tvåkomponent så man kan spara den oblandade massan i princip i evighet.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Epoxi krymper någon % tror jag eller var det kanske polyester som gjorde det? Men hur som krymper det så kan det absolut dra med sig både det ena och det andra i processen. Gjuter jag in någon så är det i 9 fall av 10 silikon som gäller och billigt är det. Visst det är gummiaktigt men håller för evigt och reagerar inte med något, skall förstås då vara den typen som har neutralt härdningssysem.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

själv har jag med framgång gjutit in med limpistolslim, men det kräver ju att det inte blir varmt, varesej komponenter eller runtom.

Sen beror det väl på vad man vill uppnå, när jag gjöt in saker på jobbet ville vi uppnå två saker, dels skulle det bli vattentätt, vibrationsskyddat (fordonsmonterade boxar) och dessutom skulle inte konkurrenter kunna öppna och titta hur vi hade gjort.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Henry skrev:Epoxi krymper någon % tror jag eller var det kanske polyester som gjorde det?
Polyester krymper ett par %, Epoxi med hög halt lösningsmedel krymper någon %, Epoxi utan lösningsmedel (24h eller längre härdtid brukar vara ett riktmärke) krymper inte.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Bra och veta att 24h Epoxi ej krymper.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Henry:
Var köper man sånt silikon?

Tillägg:
Kan vanligt byggsilikon funka? Det är ju riktigt billigt. Blir förvisso inte jättehårt, men det borde ju hålla saker och ting på plats, och skydda en del mot vibrationer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bara stoooor varning för silikon som luktar ättika, det är ättika och korroderar allt fort

mina personliga preferenser
lacka, flera lager, oftast behövs det inte mycket mera
riktig gjut silikon
smältlim
sikaflex ska jag prova , det är överdäfligt seeegt
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Var köper man sånt silikon?

I princip överallt, på diverse bygghandel affärer, järnia, överskottsbolaget mfl. All silikon man kan köpa i affär i sådan där 3 dl tub som inte luktar ättika är av denna typ och det är så att den som luktar ättika går i princip bara att få tag på i en liten klämtub numera, större går nog dock att få tag på för professionella sammanhang. Enda fördelen som jag ser det med den typen är att den är lite segare än den med neutralt härdsystem och nästan helt genomskinlig.

Byggsilikon, sanitärsilikon, badrumsilikon har sedan en del år tillbaka neutralt härdsystem och fungerar bra till att gjuta in saker med tycker jag. Är det övermålningsbart så har det en del (tror jag) latex i sig men borde inte orska några bekymmer men inga av de ovan har detta i sig. För att se att det är silikon så kan man se på torktiden för är det silikon så brukar det alltid stå att det är helt genomhärdat efter 24 timmar vid en viss tjocklek. Byggsilikon är lite segare och geggigare av sig och aningen hårdare efter härdning, har använt det själv någon gång. Det finns speciella ingjutnings typer men vet ej vad som skiljer dessa mot andra typer.

Dessa här med neutralt härdsystem har en svag mild lukt av något men det är mycket milt och de härdar mha fukten i luften och är det enda som skall användas till elektronik inte ättika baserade typer som fräter på all metall det kommer i kontakt med för att inte tala om koppar.
Senast redigerad av Henry 24 maj 2009, 17:42:47, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar