Elritningar till NC-svarv
Elritningar till NC-svarv
Köpte en NC-svarv för 2 år sedan, renoverad och kanska fin.
Problemet är att elritningar saknas. Har varit i kontakt med generalagenten, men det verkar segt med nån kopia.
Nu ska jag på bilsemester i Europa i sommar, är det nån vits att åka till fabriken och göra ett försök?
Svarven är en Boeringer från -74, fabriken verkar lika kvar i Göppingen Tyskland.
Tyskarna brukar väl ha bra ordning på dokumentation?
Problemet är att elritningar saknas. Har varit i kontakt med generalagenten, men det verkar segt med nån kopia.
Nu ska jag på bilsemester i Europa i sommar, är det nån vits att åka till fabriken och göra ett försök?
Svarven är en Boeringer från -74, fabriken verkar lika kvar i Göppingen Tyskland.
Tyskarna brukar väl ha bra ordning på dokumentation?
- Mizzarrogh
Re: Elritningar till NC-svarv
Tjaa, det skadar nog inte att fråga. Verkar som det är vanligt att många fortfarande kör manuella system för pappershantering där, har också varit med om att det ibland kan ta lång tid pga detta.
Hoppas Grym kan svara. Han vet väl hur det är dokumentation på SAJO i alla fall. Borde väl vara liknande hos de flesta Europeiska tillverkare.
Ja, då var problemet fixat.
Åkte ner till fabriken i Göppingen och överlämnade en lapp med maskin-nummret.
Fick besked att höra av mig om en vecka, få se om det fanns något.
Resultatet vart positivt, och det var bara att åka och hämta en 5-centimeters bunt med A3 ritningar. Handkopierade.
Priset var inte prutbart.
Åkte ner till fabriken i Göppingen och överlämnade en lapp med maskin-nummret.
Fick besked att höra av mig om en vecka, få se om det fanns något.
Resultatet vart positivt, och det var bara att åka och hämta en 5-centimeters bunt med A3 ritningar. Handkopierade.

"Resultatet vart positivt, och det var bara att åka och hämta en 5-centimeters bunt med A3 ritningar. Handkopierade.
"
Åka till Göppingen och hämta?
Vad blev det för pris då?

Åka till Göppingen och hämta?
Vad blev det för pris då?
Antingen var dom väldigt hårda på priset , eller var det gratis.
Med tanke på "
" så gissar jag på gratis?

Jag skulle ändå på bilsemester till Prag, så det vart inte så stor omväg.
Dessutom är det kul att ha nåt att göra på en bilsemester.
Jag ropade in lite kulskruvar och linjärstyrningar också, som jag hämtade upp efter vägen.
Priset gissade ni rätt på, gratis.
Dessutom är det kul att ha nåt att göra på en bilsemester.
Jag ropade in lite kulskruvar och linjärstyrningar också, som jag hämtade upp efter vägen.
Priset gissade ni rätt på, gratis.
-
naturligtvis, eftersom du hämtade dem personligen...vilken seriös ltillverkare(i Europa) som helst hade gjort så, och bjudit på kaffe samtidigt. speciellt när det är så gamla maskiner.
många tyska maskinfirmor är befolkade av meccanoingenjörer som älskar när sådana här saker händer
visst, det finns alltid en marknadsaspekt också.
hoppas det var kul i Prag också
många tyska maskinfirmor är befolkade av meccanoingenjörer som älskar när sådana här saker händer

hoppas det var kul i Prag också

Sedan tror jag det hjälpte upp det hela lite, att jag åkte veteranbil dit.
Dom tyska diplom-ingenjörerna verkar gilla sånt.
Jag vart även förevisad deras maskin-museeum, med maskiner från sekelskiftet i nyskick.
För övrigt så låg Märklinfabriken på andra sidan gatan. Den han jag tyvärr inte besöka.
Dom tyska diplom-ingenjörerna verkar gilla sånt.
Jag vart även förevisad deras maskin-museeum, med maskiner från sekelskiftet i nyskick.
För övrigt så låg Märklinfabriken på andra sidan gatan. Den han jag tyvärr inte besöka.