Hjälp - Trasigt "Jojjekort"

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
lillmange
Kontakt:

Hjälp - Trasigt "Jojjekort"

Inlägg av lillmange »

Hej,

Jag har lyckats ha sönder mitt stegmotorkort och jag undrar om någon här kan hjälpa mig att laga detta?

Det är ett "allt i ett, jojje-kort".

Problemet med det är att det rycker i alla motorer när dom ska stå stilla och det blir tätare och tätare mellan ryckningarna eftersom den är igång.
Om jag trycker på "drivkretsen" för en axel så slutar ryckningarna på den motorn men dom börjar så fort jag slutar trycka.
När jag kör motorerna så stannar dom upp ibland och hoppar över några steg fastän mach3 visar att dom rör på sig.

Mycket tacksam för tips/hjälp

Mvh
Magnus H
Larsson90

Re: Hjälp - Trasigt "Jojjekort"

Inlägg av Larsson90 »

Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Han vet nog redan om den tråden. :vissla:
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Jag vet, har själv skrivit i den. Men om någon annan med samma problem vill hitta till den tråden så...
declint

Inlägg av declint »

Det där är väl bara att kretsarna blir varma?

Jag hade samma problem innan jag läste att det inte bara var ett förslag att ha kylning utan ett måste.
lillmange
Kontakt:

Inlägg av lillmange »

OK, detta var nytt för mig...

Det var iofs dålig kontakt mellan kylflänsen och en krets.
Jag får prova att ge dom lite bättre kylning.

/Magnus H

Edit
Tog bort en fel citerning efter att lillmange fått ett pm. //lgrfbs
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Om det är jojjes "nya" drivsteg så ska du inte ha kylfläns på, vet inte hur det är med de gamla. För kretsarna har en termisk övergångsplatta under sig (det lät ju lite stiligt :P) så det är kretskortet som behöver kylas, att kyla uppe på kretsen med en kylfläns gör tydligen ingen nytta.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men eftersom han nu TRYCKER på kretsarna och hoppandet upphör, så borde han väl känna om han bränner fingret av sig, eller hur?
Vem som helst som upptäcker att en krets är så varm borde väl rimligtvis även tala om det i felbeskrivningen...
Borre

Inlägg av Borre »

Var det inte några kort som det var dåliga lödningar på? Som du jojje fick hjälp av någon här på forumet att löda om.
Det kanske är samma problem här, eftersom det blir bra när han trycker på kretsarna.

Det med värme vet jag inte, uppstår problemen direkt när du startar innan något hunnit blivit varmt så lär det ju inte vara det. Har nog kört mitt kort 15-20min utan fläktkylning och värmen var lågt ifrån ett problem då.
lillmange
Kontakt:

Inlägg av lillmange »

Jodå varmt blir det därför trycker jag med något annat än fingret tex, handtaget på en skruvmejsel.

Hackandet finns inte vid uppstart men efter en kort stund (dvs några sekunder) så börjar det och sen ökar hackandet en liten stund för att sedan fortsätta hacka tills jag stänger av strömförsörjningen.
Jag provade att trycka med en smal spets och då hackar den mer än när jag tryckte på den med en liten metallstång (mer kylning).

Så det verkar vara något med kontakt och/eller kylning, eftersom kylningen sitter på undersidan så skulle det kunna vara lödning som har släppt på undersidan av kretsen, eller vad tror ni?

/Magnus H
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Hur många Ampere har du ställt kortet på?
Det ska inte bli så varmt att du bränner dig på det, då är nått fel.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är alltså det här kortet det är frågan om?
Bild
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Så har jag fattat.
Då skall man kunna mäta upp förslagsvis 2-2,5V mellan verf & minus
det motsvarar vad jag tror man kan köra som max utan extra kylning baserat på egen erfarenhet.
Sen beror det lite på vad man har för motorer också.
declint

Inlägg av declint »

Jag hade ett sådant där kort.

Jag lyckades inte använda det utan att ha fläktar blåsandes på det. Inte om man vill ha +2A ut ur det iaf.

Det verkar ju som att lillmange har samma problem. Det måste till forcerad kylning för att inte överhettningsskyddet ska lösa ut.

Jag har tröttnat på jojjekort efter att ha bränt 2st parallelportskort. Proppen har gått för mig ett par ggr och då har det blivit någon jättespänning ut från kortet.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Eftersom dessa enkla kort saknar ganska mycket säkerhet, är det inte helt omöjligt att när motorns back-EMK dödar allegrokretsen, hoppar det även över till logikspänningen och in i parallellporten.
Därför bör man ha optokopplare på alla signaler, samt en rejält stabil spänningsmatning, inkl. överspänningsdump.

Nu när vi vet att kretsarna blir varma, kan jag bara hålla med om att en fläkt som blåser på kretskortet över kretarna är en bra idé.

Jojje själv kör med ett sådant kort på sin fräs som är den större förlagan till lillsyrran. Drivs direkt på ett labbaggregat. Har för mig det var runt 28V? Och sen nånstans runt 1,5A. Utan kylning. Verkar ju ha fungerat bra.
Skriv svar