Klarar elverk på 2200W att driva en Vedklyv på 2200W?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rectumfrier

Klarar elverk på 2200W att driva en Vedklyv på 2200W?

Inlägg av rectumfrier »

Nu är läget såhär att farsan ska skaffa vedklyv till stugan där det inte finns någon el.

Vedklyven drar 2200W och vi har tänkt att driva den med ett bensin-drivet elverk som max kan ge 2200W.

Kommer elverket att klara av det? Jag tänker på varje gång man ska klya (motorn drar igång på full effekt och det kanske blir strömspikar?)

Elverket har en motor på 5.5 Hk.. och grovt räknat är ju 1 hästkraft 750watt. 5.5*750=4125. Så vad är det som sätter stop för dom där extra kW:en? För tunna kablar? Säkringen?

Kort sagt: Kommer det att funka? :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Klarar elverk på 2200W att driva en Vedklyv på 2200W?

Inlägg av grym »

njet, nej , och nej, eller väldigt troligt nej

startströmmen är för hög och då tappar generatorn magnetiseringen

på den 1.2 kva generator jag har klarar jag ungefär 500w enfasmotor av asynkrontyp

den stora vinkelslipen med mjukstart är ok, den gamle utan, lönlöst
Bumpe

Inlägg av Bumpe »

Låter ju väldigt ineffektivt om du nu får det att fungera... Från bensinmotor, till generator, till elmotor till hydraulpump... Smidigaste hade ju varit att skippa 2 av stegen och köra bensindrift direkt på pumpen...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Pilkemaster har maskiner färdiga med bensinmotor, el eller/och traktordrift.

Säkert lite över budget att köpa dock, men finns hyrbara på blocket.
Enda problemet är att du inte lär gå tillbaka till en vanlig klyv/kap efteråt (jag måste för att ta hand om de sista två 2kubiken...)

Grymt snabba, körde 50 kubik på 13 timmar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det var någon här som sålde en gräsklipparmotor för 600. Köp en sån och sätt direkt på hydraulpumpen. Vill du nödvändigt köra med elverk får du nog skaffa ett på 5kW iaf.
5.5Hp på ditt elverk är vad motorn kan ge på maxvarv, men den går ju inte på maxvarv för då hade den snart blivit utsliten, och generatorn är anpassad för en viss effekt, över det tappar den som sagt magnetiseringen.
Bumpe

Inlägg av Bumpe »

Men om man får tag på en klyv med trasig elmotor så kan man ju mecka dit en bensinmotor med rätt utväxling via vanlig V-rem :)
Låter naturligtvis med men det går ju montera dit mer ljuddämpare :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Behöver inte vara med trasig elmotor, motorn kan gott snurra med så lägger man bara av remmen när man kör med el. Koppla gasen till reglaget så går motorn på tomgång när man lägger upp en ny klabb.

Protte
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Tack för alla svar! Så då kan vi glömma att köra klyven på elverket :P Far min säger att han inte vill meka dit en bensinmotor av flera orsaker... så det blir nog att låna "grannens" traktorklyv :)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Fast om ni har allt är det väl annars bara att prova?
Svaret lär ju komma rätt snart då.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag tror att det kommer att gå alldeles utmärkt.
Men strunta i de mest vresiga kubbarna.
Och var beredda på att sänka matningshastigheten om generatorn börjar att få jobba tungt.
De flesta generatorer tål att överlastas under kortare tider.
Startströmmen behöver inte vara särskilt stor vid start av hydraulpumpen, då den är i det närmaste obelastad.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det där beror mycket på generatorn, den lilla jag har nu är , smäck, men funkar för normalt bruk,
den jag hadde innan var en siemens med underbar konstruktion för spänningsreglering, den tålde 4x överlast i 30 sekunder utan att bekymra sig, dock är 70kva med scaniadiesel aningens stort för hobbybruk :verysad: :wacko:
declint

Inlägg av declint »

Jo, det kommer att funka. Generatorn lär få jobba hårt utav helvete, men det borde funka.

Jag har kört en kompressor på samma sätt. När kompressorn startar får generatorn ett helvete, men den gasar snällt på och så funkar det helt ok.

Att det inte är optimalt eller kanske till och med dumt är jag med på. Men funkar gjorde det.
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Okeej.. kan funka, men inte optimalt? :? (Vi vill ha en vedklyv och elverk som presterar bra under många år) :shock:
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om det är en sådan 900W generator med inverter så kan det bli bekymmer även med så lite som start av ett kylskåp (när jag provade en gammal kyl/frys så vill den ha 28 Ampere i peak när båda kompressorenr skulle starta exakt samtidigt...) jag har en gammal Fiskars 800W data-UPS med sinus ut (faktiskt en riktig UPS som genererar sinus hela tiden även i normaldrift) och den orkar bara starta en kompressor i taget på batteri, inte båda samtidigt... - tyvär dock inget för sommarstugedrift med solpanel eftersom växelriktaren drar 50 - 70 Watt bara för sin egen del...

Bensingenerator med 'riktig' generator med rotormatning lär klara det bättre då den går i strömgräns och spänningen sjunker vid överlast/startström - en generator kan inte avge mer ström än vad dess rotor orka ge i magnetfält och resultatet är förmodligen betydligt mjukare start av pump/kompressormotor då den inte strömrusar på samma sätt som mot elnätet. - gäller att rotormatningen är intakt med full ström även om utspänningen sjunker - för det kan annars vara sådana detaljer som stjälper en annars god ide...
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Är det trefas- eller enfasgrejer?

Det skulle kunna hjälpa att effektfaktorkompensera om det nu är asynkronmotor på vedklyven och generatorn inte orkar ge tillräckligt med ström.
Skriv svar