Hej!
Första inlägget här på forumet, som verkar vara ett mycket trevligt ställe.
Har precis byggt ihop projektet som följde med senaste Datormagazin. Dock är det lite opraktiskt att ta 5V från datorn, så jag tänkte bygga ett eget labbaggregat. Mätte upp utspänningen och blev smått besviken när det visade 0,38V på där jag ville ha 5V. Fattade ganska omgående att det måste ha last för att komma upp i spänning, och enligt http://www.informit.com/articles/articl ... 5&seqNum=6 så behöver jag suga ut ca 2,5A på 12V för att det ska ge specad spänning. Planen är därför att köpa ett effektmotstånd på ELFA för några tior och löda fast på en av 12V-utgångarna. Ett 4,7ohmsmotstånd skulle ge ca 30W värmeenergi. Förhoppningsvis går detta att kyla bort ganska bra med ordentligt luftflöde. Sedan ska allt byggas in i låda och snyggas till lite.
Vad tror ni, funkar det öht eller ska jag lägga ner projektet?
//David
Bygga labbagg av nätagg till dator
-
- Kontakt:
Halloj och välkomen hit!
Så mycket lär inte ett modernare agg behöva lastas. Sifforna du nämna kom från början på sidan och gällde IBM's originalagg från typ 1984.
According to IBM specifications for the standard 192-watt power supply used in the original AT, a minimum load of 7.0 amps was required at +5v and a minimum of 2.5 amps was required at +12v for the supply to work properly.
Lite längre ner så säger som att morderna agg har betydligt lägre krav.
Most of the power supplies in use today do not require as much of a load as the original IBM AT power supply. In most cases, a minimum load of 00.3 amps at +3.3v, 2.04.0 amps at +5v, and 0.51.0 amps at +12v is considered acceptable.
Prova att plugga i en gammal hårddisk och se om det räcker till för att få igång agget.
Så mycket lär inte ett modernare agg behöva lastas. Sifforna du nämna kom från början på sidan och gällde IBM's originalagg från typ 1984.
According to IBM specifications for the standard 192-watt power supply used in the original AT, a minimum load of 7.0 amps was required at +5v and a minimum of 2.5 amps was required at +12v for the supply to work properly.
Lite längre ner så säger som att morderna agg har betydligt lägre krav.
Most of the power supplies in use today do not require as much of a load as the original IBM AT power supply. In most cases, a minimum load of 00.3 amps at +3.3v, 2.04.0 amps at +5v, and 0.51.0 amps at +12v is considered acceptable.
Prova att plugga i en gammal hårddisk och se om det räcker till för att få igång agget.
30W, då behöver du ett JÄVLIGT stort motstånd med ordentliga kylflänsar osv. Sen om du ska koppla in en fläkt för att kyla så glöm inte bort att fläkten drar ström, dvs du kanske klarar dig med 20W 
Koppla in något roligt istället, typ en lampa
Dessutom tycker jag 2.5A låter overkill, borde räcka med typ 500mA. Du kan ju iaf testa. Släng på en 80mm fläkt och se ifall det hamnar på runt 5V
Och tänk på att det är ingen strömbegränsning, så om något går fel kan det gå jävligt fel. 30A genom små tunna kablar, småsignalstransistorer osv är inte att leka med

Koppla in något roligt istället, typ en lampa
Dessutom tycker jag 2.5A låter overkill, borde räcka med typ 500mA. Du kan ju iaf testa. Släng på en 80mm fläkt och se ifall det hamnar på runt 5V
Och tänk på att det är ingen strömbegränsning, så om något går fel kan det gå jävligt fel. 30A genom små tunna kablar, småsignalstransistorer osv är inte att leka med

-
- Kontakt:
Mmmm, har för mig att de flest agg är kortslutnings, överspännings, och underspännings-skyddade.
Men hur som helst så är 20-30 amp en hel hög med ström och kan smälta en kabel som har just lagom internt motsånd om man har otur.
Det kan vara behagligare och ha en liten stabiliserad 5-volts batterielliminator som kan lämna typ 0.5-0.8 A istället. Sådana kan man hitta för hundringen om man har lite tur.
Men hur som helst så är 20-30 amp en hel hög med ström och kan smälta en kabel som har just lagom internt motsånd om man har otur.
Det kan vara behagligare och ha en liten stabiliserad 5-volts batterielliminator som kan lämna typ 0.5-0.8 A istället. Sådana kan man hitta för hundringen om man har lite tur.
Har ett äldre som nog är från sent 80-tal
men även ett nyare. Med det nya räckte det att belasta med ena kontakten på moderkortet för att det skulle ge spänning. Hur stort motstånd kan behövas för att simulera detta?
Angående effekten så finns det effektmotstånd på ELFA som kostar 30 spänn och är specade för 50W chassimonterat och 20W lösa. Är 5x2x1,5cm ungefär. Inga monstergrejer alltså.
//David

Angående effekten så finns det effektmotstånd på ELFA som kostar 30 spänn och är specade för 50W chassimonterat och 20W lösa. Är 5x2x1,5cm ungefär. Inga monstergrejer alltså.
//David
Senast redigerad av Moe 30 december 2004, 21:18:27, redigerad totalt 1 gång.
Jo, jag brukade sitta och labba med ett gammalt AT-agg förut. Det var kortslutningsäkert. Men en gång så råkade jag kortsluta det med en kabelstump på runt en meter. Hela isoleringen typ smälde och gled iväg
och det hände på under enhalv sekund, bara snuddade till lite.
Fasst det beror väl på lite vad du ska labba med. Men ska du hålla på med "småelektronik" så säger jag nog som matseng, skaffa något litet
Går väl att bygga själv med en trafo och några 7805/7812 osv, beroende på vilken spänning man vill ha.

Fasst det beror väl på lite vad du ska labba med. Men ska du hålla på med "småelektronik" så säger jag nog som matseng, skaffa något litet