Fräs på Blocket
Fräs på Blocket
http://www.blocket.se/ostergotland/CNC_ ... 1&w=1&th=v
Den ser fin ut. Dock lite högt pris... Är det någon här inne som står bakom bygget? Undrar vad det är för spindel...
Den ser fin ut. Dock lite högt pris... Är det någon här inne som står bakom bygget? Undrar vad det är för spindel...
Re: Fräs på Blocket
Samma säljare "boris" har haft fräsar som liknar den där tidigare på blocket.
Jag är inte lika frågande till priset, G540, fin spindel och massa byggtimmar
Ska han ha några kronor i timmen för att bygga så är det väl ett ganska ok pris tycker jag.
Det är ju styrning, stegmotorer, dator och spindel för säkert 6000:- lägg sen på övrigt material och jobbet.
Jag är inte lika frågande till priset, G540, fin spindel och massa byggtimmar
Ska han ha några kronor i timmen för att bygga så är det väl ett ganska ok pris tycker jag.
Det är ju styrning, stegmotorer, dator och spindel för säkert 6000:- lägg sen på övrigt material och jobbet.
Visst, ska man börja räkna timmar och ta en vettig timpenning så är det ju billigt, men något fynd är det inte enligt min mening; Z-knappen saknas ju
Vet du vad det är för spindel?

Vet du vad det är för spindel?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Kolla på CNC-PLUS de säljer denna för 200€ Lite kraftfullare än Kressarna
Hej på er alla !
En liten tillägg -- styrning - pris--
Jag vill precisera lite mer om styrning kostnaderna så om någon
beställer en eller alla delar på internet.Du ser nedan hur mycke
de har tagit från mitt Sparbanken konto.
-4 stegmotorer + frässpindel + 6mm hylsa + estop PAYPAL *CNCPLUSA 4 748,42 kr
-gecko g540 GECKO DR. 2 652,21 kr
-aggregat 350 watt PAYPAL *NJLASZ 403,67 kr
-bärbar dator 1 000 kr
-alu låda + strömbrytare + 220v kontakdon minst + kablar 200 kr
Priset hamnar på 9000 kr .I priset är inte inräknat tull som är 700-900kr.
En liten tillägg -- styrning - pris--
Jag vill precisera lite mer om styrning kostnaderna så om någon
beställer en eller alla delar på internet.Du ser nedan hur mycke
de har tagit från mitt Sparbanken konto.
-4 stegmotorer + frässpindel + 6mm hylsa + estop PAYPAL *CNCPLUSA 4 748,42 kr
-gecko g540 GECKO DR. 2 652,21 kr
-aggregat 350 watt PAYPAL *NJLASZ 403,67 kr
-bärbar dator 1 000 kr
-alu låda + strömbrytare + 220v kontakdon minst + kablar 200 kr
Priset hamnar på 9000 kr .I priset är inte inräknat tull som är 700-900kr.
Kul att du tittade in boris!
Det var ungefär som jag trodde, min fräs med ungefär samma saker gick på ca 9-10k lägg sen till
massa jobb och att priserna på en komersiell fräs i den storleken kostar mer än det dubbla av vad du begär
så tycker jag det är ett fullt rimligt pris.
Gör du delarna "hemma" eller har du ett jobb på nått lämpligt ställe?, tänker på dom frästa aludelarna.
Det var ungefär som jag trodde, min fräs med ungefär samma saker gick på ca 9-10k lägg sen till
massa jobb och att priserna på en komersiell fräs i den storleken kostar mer än det dubbla av vad du begär
så tycker jag det är ett fullt rimligt pris.
Gör du delarna "hemma" eller har du ett jobb på nått lämpligt ställe?, tänker på dom frästa aludelarna.
Tack Pos!
Måste fråga dig något om din fräs. Har hela din fräs kostat dig 9-10k minus ditt arbete?
När jag säger 9-10k då menar jag bara styrningen (el-delen).
Delarna är gjorda på en fabrik, jag bara ritar och skickar dxf till en kompis som gör dem
och jag betalar. Jag är en truckförare och har bara cnc som hobby.
En film på Youtube F4500mm/min-bara test:
Måste fråga dig något om din fräs. Har hela din fräs kostat dig 9-10k minus ditt arbete?
När jag säger 9-10k då menar jag bara styrningen (el-delen).
Delarna är gjorda på en fabrik, jag bara ritar och skickar dxf till en kompis som gör dem
och jag betalar. Jag är en truckförare och har bara cnc som hobby.
En film på Youtube F4500mm/min-bara test:
Min fräs kostade ungefär så men då var det begagnat och hemmagjort som gällde till mycket.
Ska man köpa material och bearbetning så kostar det såklart mera.
Eftersom du säljer den där fräsen och du blivit medlem på EF så hoppas jag att det blir en byggtråd när du bygger dig en ny!

Ska man köpa material och bearbetning så kostar det såklart mera.
Eftersom du säljer den där fräsen och du blivit medlem på EF så hoppas jag att det blir en byggtråd när du bygger dig en ny!
Då är det en billig fräs ändå...
Själv har jag inte räknat så mycket på kostnader eftersom jag håller mig till det jag har och eventuellt kan hitta... Men å andra sidan har jag inte funderat på sälja något heller.
Rätt intressant att Boris kommer upp i 4500mm/min i matning, med något som jag bedömer som trapetsskruvar med 3 mm stigning. Har för mig att POS kom upp i 5000 med kulskruvar med fyra eller fem millimeters stigning, med likadana drivsteg (G251) och även högre spänning(?), men Boris kanske har bättre motorer?

Själv har jag inte räknat så mycket på kostnader eftersom jag håller mig till det jag har och eventuellt kan hitta... Men å andra sidan har jag inte funderat på sälja något heller.
Rätt intressant att Boris kommer upp i 4500mm/min i matning, med något som jag bedömer som trapetsskruvar med 3 mm stigning. Har för mig att POS kom upp i 5000 med kulskruvar med fyra eller fem millimeters stigning, med likadana drivsteg (G251) och även högre spänning(?), men Boris kanske har bättre motorer?
Den här videon visar hastigheten 6000mm/min på x axeln men inte på y axeln ( jag glömde att konfigurera)
Är det den korta eller långa axeln som går i 6000? Hade jag rätt om trapetsgängan?
Ja, det är korta axeln . Trapetsskruvar och trapetzstänger 12x3 på alla fyra axlar.
För att videon ska inte bli missvisande - hastigheten jag får är inte att rekommendera
på de långa axlarna (1000mm).
För att videon ska inte bli missvisande - hastigheten jag får är inte att rekommendera
på de långa axlarna (1000mm).
En bärbar dator som jag använder med cnc router är acer travelmate 244lc - finns på blocket :
http://www.blocket.se/halland/Acer_Trav ... w=3&last=1
http://www.blocket.se/halland/Acer_Trav ... w=3&last=1
Hej !
Jag sänker priset till 17000kr eller 16000 utan datorn.
Priset är prutat och klart och gäller först till kvarn...
MVH Boris
Jag sänker priset till 17000kr eller 16000 utan datorn.
Priset är prutat och klart och gäller först till kvarn...
MVH Boris
Jag har en potentiell köpare som överfört 2 000 kr till mitt konto. Han kommer på måndag för att hämta CNC-maskinen.
Han kan fortfarande ångra sitt köp, varför jag tänker fortsätta ha kvar annonsen.
Han kan fortfarande ångra sitt köp, varför jag tänker fortsätta ha kvar annonsen.