BCD 7-segments dekoder/drivare med separat spänning
BCD 7-segments dekoder/drivare med separat spänning
Har letat runt lite men inte hittat vad jag söker. Jag behöver en krets som egentligen är en vanlig 7-segments LED-drivare/dekoder med med separat matning för elektroniken och segmenten. Alltså logiken ska drivas på 5 V, men segmenten ska drivas med 12 volt. Visst kan man ha ett gäng transistorer eller någon slags drivsteg mellan dekodern och displayen, men det hade varit så smidigt med allt i ett.
Har endast hittat en krets med separat matning, men den hade seriellt in.
Har endast hittat en krets med separat matning, men den hade seriellt in.
Re: BCD 7-segments dekoder/drivare med separat spänning
> ... men den hade seriellt in.
Är det ett problem ? Vad ska den drivas från ?
Är det ett problem ? Vad ska den drivas från ?
Den ska drivas från en PIC. Enda problemet med det seriella är att det är över min förmåga (inget standardprotokoll), även om jag säkert kunde satt mig in i det så kostar den dessutom $16 plus frakt. Och förhoppningsvis ska jag bygga flera. Men den är ganska häftig, upp till 4 st 7-segmentare klarar den av, dimbar mm. TB62709N heter den för övrigt (http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... 709N.shtml)
Jag tror att de flesta liknande kretsar är seriella.
Maxim har många varianter t.ex. Inget jätteproblem,
du har ju en PIC så det är bara att koda på...
Maxim har många varianter t.ex. Inget jätteproblem,
du har ju en PIC så det är bara att koda på...

-
Japp japp, det du söker är ju en BCD-to-7segment med open collector, och 7447 är ju ett bra exempel på en sådan.
Enl en tidigare tråd så rådde det en viss oenighet om man skulle köra den eller andra varianter, själv kör jag dock 74LS47 av den enkla anledningen att jag har en större mängd sådana liggandes
Enl en tidigare tråd så rådde det en viss oenighet om man skulle köra den eller andra varianter, själv kör jag dock 74LS47 av den enkla anledningen att jag har en större mängd sådana liggandes

Jag tror jag övertänkte det hela. Jag har av någon anledning tänkt på displayer med gemensam katod som då skulle få 12 V på anoden från dekodern. Men om man tar en med gemensam anod kan ju anoden få vilken spänning som helst... Ibland har man otur när man tänker.
Det får bli 74ls47, tack för hjälpen.
OT Displayen ska in i en bil, glädjer kanske Glenn som har en fin avatar...
Det får bli 74ls47, tack för hjälpen.
OT Displayen ska in i en bil, glädjer kanske Glenn som har en fin avatar...
Jag tycker det låter som en alldeles utmärkt lösning att köra med seriell anslutning när man har en mikrokontroller. Det måste vara det enklaste sättet att ansluta. Bara några få trådar så är det klart. Och det tar inte upp en himla massa I/O-pinnar heller.