Hjälp med val av MIG/MAG svets för nybörjare

HitoriSamurai

Hjälp med val av MIG/MAG svets för nybörjare

Inlägg av HitoriSamurai »

Hej alla, jag är ny här på forumet men som rubriken säger, jag behöver hjälp med att välja en MIG/MAG svets som klarar av runt 2-3 mm av plåt (förmodligen järn då jag antar det är billigast och enklast? Annars får ni gärna komma med förslag på vad ni tycker jag ska börja svetsa i för att lära mig)

När man läser runt i forumet så förstår jag att de flesta av er tycker att gaslös MIG svets är en styggelse och borde inte få nämnas samt att kempii och ESAB är två respektabla svets-tillverkare.
Det verkar också som att ni tycker att man som nybörjare ska börja med ren CO2 som gas och att en 3-fas 180A svets är det ultimata "inlärningsverktyget".

Mitt problem är nu då att hitta någon svets som jag har råd med (jag kanske kan sträcka mig till runt 3 tusen för svetsen, har inte riktigt bestämt mig ännu om budget) och eftersom jag kollat runt på kempii och ESABs hemsida så är det klart att jag inte kommer kunna köpa en sån, men sen verkar de vara mer professionella maskiner än hobbymaskiner.
Jag ställer då frågan till er mer kunniga än mig, skulle en svets för runt 2-3 tusen från clas ohlson/biltema fungera för att börja lära sig svetsa eller ska jag leta vidare efter något annat?

Ska även tilläggas att jag har aldrig svetsat och tänker ta rådet man ser överallt på internet att köpa en svets, skaffa plåt och börja via trial-and-error med stöd av böcker från biblioteket för den teoretiska biten. Om det inte finns någon snäll svetsar i Stockholm/Haninge regionen som skulle vara villig att lära mig grunderna? (Jag har kollat på medborgaskolan och Studiefrämjandes hemsida och den enda svetskursen som finns i stockholm är i Ekerö och har lååång väntelista)

Tack på förhand
/Daniel
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Re: Hjälp med val av MIG/MAG svets för nybörjare

Inlägg av gunne »

Det är klart att det går att lära sej med en billigare maskin oxå. Har man den bara till hobbybruk så duger det ju med en biltema tycker jag. Men den har ju inte mycket till andrahandsvärde.

Vad ska du svetsa? Eller ska du bara lära dig för sakens skull?

Det enklaste är ju om man har en kompis som kan svetsa som kan lära en trixen. Man lär sej ganska snabbt tycker jag. Efter en halvtimmes lekande så kan man ju få ihop fogar som duger för vanligt hobbybruk. Det måste ju finnas info att hitta på nätet och grundläggande tekniker.
HitoriSamurai

Tanken nu i början är ju att lära sig svetsa för svetsandets skull, men senare skulle jag vilja svetsa datorchassin och liknande hobbyprojekt. Kommer ju aldrig vara något funktionskritiskt jag ska svetsa, iaf inte så att svetsarna behöver vara top of the line.

Jag försöker hitta någon som svetsar i min vänskapskrets, men hittils är det ganska dött lopp :P Och kurser finns det knappt några, och alla är långt ifrån stockholm typ :P
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har man inga större krav utan vill bara svetsa lite fog så att säga och lära sig så räcker en från Biltema, Jula, Clasolson rätt långt ändå trots allt de skall nog klara 2 - 3 mm och använder du dessutom också CO2 så blir det lite högre värme vilket hjälper till lite extra.

Det är förstås skillnad mellan tex en ESAB för 6 - 7 papp och en för 2 - 3000:- inget snack om det, men man kan säga som så att har man lärt sig att svetsa med en från Jula så är det rena barnleken med en proffssvets. Det är visserligen nog inte svårt med en Jula heller men lite svårare att få till det perfekt direkt vilket man får med en proffssvets men med lite övning så blir det bättre och bättre.
HitoriSamurai

Var faktiskt där jag började kolla runt om svetsning efter jag sett ett intressant program på discovery om svetsare. Väldigt informativ sida tycker jag, och sen började det pillra i DIY fingrarna :P
bearing

Inlägg av bearing »

Datorchassien brukar ha tunn plåt. När jag MAG-svetsat plåt mindre än 1mm har plåten kring svetsen regelbundet smält, så att ett hål med diameter 1-2 cm bildats. Har bara lyckats i tunn plåten med punktsvetsning samt intermittent svetsning, ca 3cm åt gången. Så det är svårt att svetsa i tunn plåt. >=2mm, däremot, är enkelt att svetsa.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har inte någon proffssvets men med rätt inställd svets går 1 mm utan större problem tycker jag, har lyckats även med 0.8 men under det så är det i princip omöjligt utan att punkta det. Lite fel inställt och tom 1.5 mm kan vara svårt och man får förstås också välja rätt tråddiameter i förhållande till plåttjocklek.
HitoriSamurai

Tack för alla svar :P

Nu känner jag att jag har en grund att stå på som jag inte riktigt kunde få när jag läste alla hundratals trådar och artiklar på internet :P
Blir nog att köpa en 2 tusen svets från biltema, då jag är tämligen fattig student :(, och se ifall lokala soppstationen låter en köpa lite plåt billigt. Sen hitta gas någonstans :P (borde väl gå på typ bauhaus eller k-rauta? Om inte lokala bensinmacken fungerar?)

@bearing
Mmm, chassin som är masstillverkade tenderar att vara av väldigt tunn plåt som är sällan över 1.5-2mm, men när jag menar datorchassin så menar jag lite mer robusta server system eventuellt. Kanske blir något "gamer" chassi nångång, men det får ju vänta tills då :P

Fortsätt och ge mer tips, allting uppskattas(och gärna länkar som gunne gav sånt älskar jag :P)
bearing

Inlägg av bearing »

Jag skulle vilja ha ett effektläge som är svagare än 1:an. 2mm går att svetsa med ettan också. Det är en gammal svets, så den väntar sig väl 220V och inte 230-240. Kör med tunnaste tråden, 0.6 tror jag. Svetsen har separat trådmatning så klart.

Köp inte en svets utan separat trådmatning.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag skulle vilja ha ett effektläge som är svagare än 1:an

Ja det har jag också önskat ibland men gått ändå fast med besvär. Får kanske linda om ettan eller lägga på några enskilda varv och en extra omkopplare med "0" på. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

mina personliga erfarenheter

det är lättare att hitta rätt läge på dyrare svetsar, man har mindre valmöjligheter på dom billiga

trådmatningen är oftast lite sämre på dom billiga, så man får hålla slangen rakare

själva svetsningen , om man hittar rätt läge är ungefär lika, förutom på riktigt dyra som man kan få nästan helt sprutfria

har provat mig i 60kkr klassen, svetar aluminium och rostfritt helt underbart, men stor skillnad i vanlig 1mm plåt, nix

om ni har problem med att svetsa tunn plåt, försök sätta en kopparbit bakom, då får man sällan hål i plåten
räcker med 5mm tjockt , prova gärna detta
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är det väldigt tunn plåt så punktar man förstås och då kan man komma ner till 0.5 mm, inte lätt men går.
HitoriSamurai

Jag hittade en svets på biltema för 2.999kr(art nr 17-862, sämst att inte finns direktlänkar...) men en sak oroar mig på den, på bilden som visas så står det "Mig-mag no gas" vilket jag antar betyder att den är gaslös. Annars skulle det vara något i den klassen som jag letar efter, någon som har bättre erfarenhet av biltema som kan säga om det bara e fel bild?

Det har även en transformator för 1.099kr (art nr 44-712) men min pappa tror att det är en pinnsvets, annars skulle man väl kunna köpa den transformatorn och sen ett kit med resten?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Såg i dagens Rustareklam att de säljer en MIG för under halva priset, hela 695:- vill de ha för den. Nästan så att man skulle köpa en som slit-å-släng svets, eller så kanske man lika gärna kan bränna pengarna på annat.
Fast skulle jag skaffa en svets skulle jag nog leta begagnad kvalitetssvets istället.
Skriv svar