Vilket CNC-kit ska jag köpa? edit: har beställt en micRo...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
janbjorn

Vilket CNC-kit ska jag köpa? edit: har beställt en micRo...

Inlägg av janbjorn »

Hejsan,

Jag har smugit runt i kulisserna på forumet här ett tag och nu tänkte jag starta min första tråd. Jag skaffade mig en Phlatprinter fräs i höstas. Den använder jag till att fräsa depron till mina RC flygplan.

Men nu när man tagit första steget in i CNC världen så dröjer det ju inte länge innan man ser möjligheterna och därmed vill ha en bättre maskin.
Den "nya" CNC-fräsen är tänkt att användas till att fräsa kretskort, trä, plast och ev enklare jobb i ALU. Jag tror att jag kommer klara mig med en arbetsyta på ungefär 20x30cm.

Efter att kikat på diverse DIY lösningar har jag efterhand börjat bli mer intresserad av att köpa ett mer färdigt kit eftersom jag inte känner mig bekväm med/har utrustning till att tillverka saker med den precision som behövs.

Jag har redan stegmotorer (från JB) och stegmotordrivare från easy-cnc (samma som sitter i min Phlatprinter, som jag är väldigt nöjd med)

De kit jag har sneglar på är följande: Just nu lutar jag åt en micRo. Har läst igenom deras design tråd och den verkar vara robust men ändå enkel i konstruktionen. Men jag har ju endast kort erfarenhet från CNC världen och vänder mig därför till er och ber om synpunkter, idéer och förslag.

/Jan
Senast redigerad av janbjorn 20 maj 2009, 13:14:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Vilket CNC-kit ska jag köpa?

Inlägg av Meduza »

Jag hade nog tittat på sable i stället, känns som en stabilare maskin i hela konstruktionen, även om micRo har fördelen av att ha en stark community, POSY är ju aldrig fel med flera ägare här på forumet...
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Jo, Sable var mitt förstaval fram tills jag hittade micRo igår. Läste där hela kvällen igår och blev mer entusiastisk ju längre kvällen gick. Det jag har emot Sable fräsen är arbetsytan som känns i minsta laget.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Om du vill köra mycket alu så går POSY och firebird bort.

Sable känns stabil men för liten för dig. Återstår bara micron... Iof, en del plast, men den tål rejäla skvättar med T-röd iaf. Monterar du bordet ordentligt på ett kraftigare stativ så kan den bli rätt stabil.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Men MicRo'n gick vääääääääldans sakta. Syns bäst på sista videon där dom fräser i trä.
Den första alubiten tog två timmar att fräsa ut. Beror nog mycket på Nema 17 motorerna.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jo den såg ruskigt långsam ut... och jag som tycker min lillasyrra är rätt slö ^_^
(måste komma igång med mitt andra bygge igen... siktar på någonstans runt tiodubbla hastigheten av vad min lillasyrra maxar om allt går bra)
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Jo, de motorerna är kanske i klenaste laget. Hållmomentet var 60oz.in. (=0.4Nm). Läste någonstans att den ska klara 30ipm=762mm/min under förflyttning. Inte jättesnabbt.
Men jag har som sagt 3st 1.8Nm motorer från JB CNC som ligger och skräpar här hemma så det borde gå att snabba upp den något. 4ggr mer moment = 4ggr snabbare? -> 762*4=3048mm/min :twisted: då börjar det ju likna något!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

4ggr mer moment betyder absolut inte 4ggr snabbare... speciellt inte när det gäller stegmotorer...

30ipm... det är ju ungefär vad min lillasyrra gör... såg betydligt mycket långsammare ut...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Sen gäller det ju att maskinkonstruktionen och spindeln effekt klarar av detta, varför ska alla ha så in i he-e brådis med allt då det byggs? När man sen kommer till själva jobben så går det ju inte alls att köra så in i he-e fort om man nu inte ska skära mer eller mindre luft.

Det är som jag alltid har sagt, börja baklänges med maskinkonstruktionen.
Ta det värsta tänkbara scenariot = material - verktyg.
Läs på material och verktygsdata vad som krävs av maskinen i effekt osv...
Bygg sedan maskinen därefter.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

3000mm/min beräkningen va nog mest på skoj :vissla:

Läste Lumenlab's forum att de hellre skapar en tillförlitlig maskin än ett fartmonster. Låter som en vettig princip. Jag ser det inte alls som ett självändamål att ha en snabb fräs. Målet med min första "riktiga" CNC fräs är att starta min resa i CNC världen. Jag inser att jag inte kommer få absolut precision eller ruskiga prestanda när jag shoppar ett kit i $500 klassen. Men jag hoppas att den ska ge mig en bas att utgå från och ett verktyg som jag kan lära mig på.

Just nu ut som att en micRo skulle passa mina behöv bäst. Det är inte någon som kommit med något avgörande argument mot den iallfall...

/Jan
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nema 17 och 23 har väl inte samma hålbild?

Att dom inte kan köra fortare kan även bero på att den inte klarar det pga vibrationer, dårlig plast i muttrarna eller annat konstruktionsfel. Men köp gärna å berätta sen vad felen är. :vissla:

3000mm/min beräkningen va nog mest på skoj
Sen bör man nog inte skojja om så viktiga saker. :roll:
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Just hålbilden är väl en av de sakerna som definierar om det är Nema 17/23/nått annat nummer om jag förstått det rätt. Men jag tänkte att när jag har en fräs så är det väl ingen konst att fräsa en konsol som gör att det går att montera nema23 motorerna ändå.

Jag ska mer än gärna berätta vad felen är på den när/om jag köper den. Kan man köpa fräsar någonstans som är felfria? (eller det går väl inte längre eftersom du inte säljer lillasyrrorna numera, jojje :wink:)
3000mm/min beräkningen va nog mest på skoj
Sen bör man nog inte skojja om så viktiga saker. :roll:
Nä, det är klart. Ska försöka komma ihåg det. :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nja, det är bredden på motorn. En 57 och 60 motor har samma hålbild. (Blir väl Nema23 och 34 om jag inte tar fel.)

Visst kan du fräsa nya hål, men då måste du först köpa 17-motorer för att kunna göra hål till 23-motorerna.
Tycker det är lite som att gå över ån efter vatten. :D
Sen tycker jag inte den verkar vara så stabilt uppbyggd, men jag har haft fel förr, så varför inte nu. :vissla:

En Lillasyster är långt från felfri. Tex sväller hon upp som en gravid gris om hon inte skyddas mot vatten. :roll:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej, 60 är om jag har förstått det en "förväxt" nema23 där man ökat yttermåttet lite men behållit samma hålbild (nema 23), nema 34 är väl ca 82 i yttermått på motorn?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Kan så vara, men mina betäckningar, tex 57STH76, på motorerna anger bredden, inte hålbilden.
57 är bredden och 76 är längden, i mm.

Hålavståndet är 47,14 mm på både 57 och 60 motorerna.
Skriv svar