Låta excel lösa ekvation med en okänd

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Kretskort

Låta excel lösa ekvation med en okänd

Inlägg av Kretskort »

Kan excel lösa ekvationer i stil med:

Y+Z-X*konstant = 0

om X är den enda okända? Isåfall hur?

Ska göra en kostnadskalkyl och ska beräkna hur mycket jag måste sälja av en vara för att nå break even point. Antalet enheter av denna vara är då X.
idiotdea
Kontakt:

Re: Låta excel lösa ekvation med en okänd

Inlägg av idiotdea »

X = (Y + Z)/konstant ? Eller var det någonting annat du menade?
bearing

Inlägg av bearing »

Ja det finns en ekvationslösande funktion, minns inte vad den hette. Nu var ju den här trivial att lösa för hand, så funktionen behövs kanske inte.

Har för mig att funktionen fungerar så att man väljer en cell och skriver vilket värde man önskar i den cellen. Sedan väljer man den cell som ska ändras så att värdet blir det önskade.
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Solver heter den på engelska. Man brukar dock behöva kryssa i en ruta i någon add-ons dialog eller någonting i den stilen för att kunna använda den. Den kan ställas in att göra lite olika saker, söka nollställe, minimera/maximera, bivillkor o.s.v..
Användarvisningsbild
JonasCh

Inlägg av JonasCh »

Jag inser att detta kanske inte är exakt vad du frågade om men du kan ju alltid låta den bekanta anta ett antal olika värden i t.ex. en kolumn och sedan plotta ekvationen och se på vilket värde på den obekanta som den blir noll.
Det är ju ingen lösning som du kan använda integrerat i t.ex. en formel eller så, men om du bara snabbt vill veta svaret så blir det ju kanon.

Hade en polare som en gång kom med ett knivigt matteproblem. Vi satt och filade på det rätt länge och bestämde oss för att tänka på det under natten. Jag försökte lösa det analytiskt, men det belv för många dubbelintegraler, men till slut lyckades jag med Derive(ett oldschool, men alldeles ypperligt matematikprogram) att lösa det. Min polare hade suttit uppe lika länge på natten och skrivit ett iteratvit program i pascal som även det löste problemet. När vi satt och snackade igenom det kom vi båda på samtidigt att vi kunde gjort det på 2 minuter i excel enl ovan. :) :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... om bara en enda variabel är okänd i en ekvation brukar jag lösa ut den och sen är det ju bara att sätta in alla kända värden och räkna ut svaret med miniräknaren. Det är väl vad man brukar göra? :D
Om Y och Z är kända, kan X bara anta ett värde.
Som idiotdea skrev: X = (Y + Z)/konstant
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Mata in ekvationen i Wolfram Alpha:
http://www.wolframalpha.com/
Kretskort

Inlägg av Kretskort »

Jag har inte ställt min fråga tillräckligt tydligt märker jag. :) För jo jag klarar att lösa ekvationen manuellt. :mrgreen:

Problemlösaren i Excel var bra! Det är bara det att jag vill att beräkningarna ska skötas löpande, utan att jag behöver gå in i rutan "Problemlösaren". Hur gör jag detta? Makro?

Detta är slutmålet:

Ekvationen ska kunna beräkna en break even i en kostnadskalkyl för ett projekt åt mig.

Y+Z-X*konstant = 0

Säg att jag har en massa mynt hemma som jag ärvt och ska sälja för ett fast pris per styck för att täcka upp mina kostnader varje månad. Mina kostnader varje månad är Z och Y (i Excel blir det ju inte Z och Y utan två celler). Det skulle ju kunna vara hyra och mat eller vad som helst. X är antalet mynt jag säljer på en månad.

Z och Y är utgifter
X är antalet mynt
Konstant är priset per mynt

Jag vill lösa ut X för att se hur många mynt jag måste sälja varje månad för att nå break even, alltså läget där jag precis täckt upp alla utgifter. Sedan ska man kunna ändra övriga värden och få X uträknat på stört. T.ex. höja hyran Y till ett visst värde och då få ett nytt värde på X uträknat direkt.
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Du har inte använt Excel speciellt mycket va? Eller också missförstår jag dig...

Om du t.ex. skriver in Y i cell A1, Z i cell A2 och kostnad i cell A3 så kan du låta
excel beräkna X automatiskt i A4 genom att i cellen skriva "=(A1+A2)/A3", utan
citationstecknen. Cellen A4 får då värdet på lösningen till ekvationen och uppdateras
automatiskt om du ändrar i någon av cellerna A1:A3.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag har ingen synpunkt på själva beräkningen (som verkar vara ett icke-problem...), men reagerar lite på :

> ...en massa mynt hemma som jag ärvt och ska sälja för ett fast pris per styck för att täcka upp mina kostnader varje månad.

Jag hoppas att det bara var ett exempel, inte ett verkligt fall...
Kretskort

Inlägg av Kretskort »

idiotdea skrev:Du har inte använt Excel speciellt mycket va? Eller också missförstår jag dig...

Om du t.ex. skriver in Y i cell A1, Z i cell A2 och kostnad i cell A3 så kan du låta
excel beräkna X automatiskt i A4 genom att i cellen skriva "=(A1+A2)/A3", utan
citationstecknen. Cellen A4 får då värdet på lösningen till ekvationen och uppdateras
automatiskt om du ändrar i någon av cellerna A1:A3.
Å helvete, givetvis kan man ju lösa det så enkelt :oops:

sodjan: Hehe. Det var ett exempel. Men hade varit soft om det var verklighet.
Skriv svar