Flip-Flop krets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Flip-Flop krets

Inlägg av Stuggi »

Jag håller på att bygga en flip-flop krets för att växla reläer för bilen, och jag har kommit upp med följande kort:

Bild
Användarvisningsbild
MNorrgren

Re: Flip-Flop krets

Inlägg av MNorrgren »

inga bilder på schema??
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Glömde schemat... :D

Bild
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

citizendildo skrev:inga bilder på schema??
Du va nog snabb...

Kanske jag skulle måsta lägga upp ett kretskort med komponenterna utlagda också...
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

aa, anade det. Tack. Ser bra ut. Trevligt projekt, kanske ska bygga en själv :)
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Enligt den finska posten så borde grejerna komma idag, så jag vet vad jag gör ikväll... :D

Jag börjar dock fundera, är både C2 och C3 nödvändiga, då de mig veterligen bara filtrerar bort störningar. Kretsen skall dock köras i en Bubbla anno 1970, så de kanske bara är bra... :D

Hur är det med R12 och R11, de är ju bara mellan jord och +12VDC, behövs båda av dem också?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det var ett av de mest röriga schema jag sett på senare tid. nertill vågrätt = GND
Upptill vågrätt + 12V sedan är det mycket enklare.

R11 och R 12 gör ingen nytta, varför har du ritat dit dessa?
C2 o C3 är mycket nödvändiga, kanske borde suttit en elektrolyt där också.
Att driva CMOS direkt från 12V bilel som är uppåt 15 Volt är vanskligt då det finns en hel del transienter också, risken att 4013 lämnar in är stor.
Som första hjälpen sätt ett seriemotstånd och en elektrolyt så stoppas transienterna.
SW 11 och SW 22 kommer att ge kontaktstuds som gör att 4013 kan slå om 100 ggr för varje tryck. Sätt ett RC filter på 330kohm och 0.1 uF så kanske det fungerar, beror på om 4013 kan hantera långsamma flanker på klockingången. Fast nu ser jag att det är lite kolimojox med R5, R6 C5 C6 som troligen fixar detta och R1 R2 C1 C4 men jag skyller på schemat som är uppochnerohitochdit

Layouten, klarar du att etsa så smala linjer och smala ringar och sedan löda?

Protte
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Kan man inte lägga till en 7812 till matningsspänningen för att få den
lite "vänligare"?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

blir lite trist om spänningen sjunker då, 7812 vill ju ha en del spänningsskillnad mellan in och ut.
Iofs är det ju CMOS så dom behöver ju inte 12V heller.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

7808 kommer att funka också, praktiskt så behöver nog inte IRF mer än 8 volt men det beror på vilken ström som ska igenom.

Protte
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

prototypen skrev:Det var ett av de mest röriga schema jag sett på senare tid. nertill vågrätt = GND
Upptill vågrätt + 12V sedan är det mycket enklare.

R11 och R 12 gör ingen nytta, varför har du ritat dit dessa?
C2 o C3 är mycket nödvändiga, kanske borde suttit en elektrolyt där också.
Att driva CMOS direkt från 12V bilel som är uppåt 15 Volt är vanskligt då det finns en hel del transienter också, risken att 4013 lämnar in är stor.
Som första hjälpen sätt ett seriemotstånd och en elektrolyt så stoppas transienterna.
SW 11 och SW 22 kommer att ge kontaktstuds som gör att 4013 kan slå om 100 ggr för varje tryck. Sätt ett RC filter på 330kohm och 0.1 uF så kanske det fungerar, beror på om 4013 kan hantera långsamma flanker på klockingången. Fast nu ser jag att det är lite kolimojox med R5, R6 C5 C6 som troligen fixar detta och R1 R2 C1 C4 men jag skyller på schemat som är uppochnerohitochdit

Layouten, klarar du att etsa så smala linjer och smala ringar och sedan löda?

Protte
Schemat är egentligen ritat för att få alla banor in i Eagle för att rita PCB:n, så de var aldrig riktigt tänkt att visas... R11 och R12 är med på schemat jag följt, och det var en princip över halva flip-flop:en, så jag lade bara in dubbelt av allt utom 4013:an.

Kontakt avstudsning finns redan i kretsen, kolla på RC-kopplingen på CLK-pinnarna...

Ska rita om det lite bättre och posta det, BRB... Tror jag lägger in en 7812 eftersom spänningen inte borde sjunka under 13V anyhow... Skulle gärna dra ner alltihop till 8 V men då tror jag inte att mina reläer kommer att dra nå mera...

EDIT: CLK, inte R-pinnarna :D
Senast redigerad av Stuggi 13 maj 2009, 11:33:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Här är princip-skissen jag följt;

Bild
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Om du hade ritat av denna princip direkt hade jag bara skrivit hälften så mycket.

Kan vara vanskligt om du drar ut en lång ledning till trycknappen direkt från en ingång utan filter.

Sedan undrar jag varför man använder en D-vippa när det blir enklare med en JK-vippa? (4027). Du ska inte tro på allt du hittar på nätet

Vilka relän är det som inte kommer att dra? sitter det på IRF transistorn? Enligt regelboken så ska 7812 matas med minst 14 V.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En D-vippa är precis lika bra som en JK-vippa till detta.

Men jag håller med om att det schema lämnar kvar mycket att önska, speciellt i ett bilmiljö.
Rb har rakt av ingen funktion alls, Cd och Rd är bara för att resetta vid späningspåslag och det är OK men dubbla inte dom, använd ett par och koppla ihop Reset-ingångarna istället.

Och precis som protte skriver: att ha en lång ledare in på en ingång i ett bilmiljö är inte bra alls och med "lång" menar jag att den går ur lådan detta kretslopp är inbyggd i, det är mycket kraftiga störningar i bilar.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ponera att kretsen drivs av 12 V så räcker det med en transient så att spänningen kommer upp i 19V (räcker med en us) för att det hela ska resettas.

Och som IceCap skriver behövs bara en reset RC krets.

Om R1-C1 och S1 byter plats trodde jag att det skulle gå att få till detta men nej, kasta detta schema och börja om.

Protte
Skriv svar