Inkoppling av lys-dioder?
Inkoppling av lys-dioder?
Hej, mitt första inlägg här på forumet.
Jag ska montera in ett gäng dioder i ett fordon. Dioderna jag kommer att använda mig är dessa:
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 502081.pdf
I fordonet är strömstyrkan 24V och jag skulle gärna vilja använda mig av den.
-Hur ska jag koppla för att kunna driva dioderna på 24V?
-Finns det någon metoder som gör att jag slipper löda fast motstånd på varje diod?
Skillnad på dioder och LYS-dioder. /blueint
Jag ska montera in ett gäng dioder i ett fordon. Dioderna jag kommer att använda mig är dessa:
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 502081.pdf
I fordonet är strömstyrkan 24V och jag skulle gärna vilja använda mig av den.
-Hur ska jag koppla för att kunna driva dioderna på 24V?
-Finns det någon metoder som gör att jag slipper löda fast motstånd på varje diod?
Skillnad på dioder och LYS-dioder. /blueint
Re: Inkoppling av dioder?
Om du ska ha flertal dioder på samma "lyse" så kan du seriekoppla och därmed använda mer av spänningen = färre motstånd per parti dioder.
Re: Inkoppling av dioder?
Välkommen.
De LED är specat att drivas med 20mA och i wikipedian ska det finnas en del om detta men när jag försöker logga in blir det pannkaka.
Man kan driva dessa LED i serie, vid 20mA har de en Vf på runt 1,8V per styck. Alltså borde man kunde ha (24V / 1,8V =) 13 LED i serie samt ett strömbegränsningsmotstånd. Detta är dock teori, i ett fordon varierar spänningen ganska mycket. Vid start kan den (i ett 24V fordon) sjunka till 12-14V och vid full laddning blir det runt 29V så det är en fråga om hur det ska fungera. Är det OK att de slocknar vid start kan man ha fler i serie men essentiellt ska man räkna antal LED efter lägsta spänningen de ska lysa vid, sedan räknar man begränsar-motståndet efter vad spänningen som högst blir, då blir det ingen *pooof*
Vill man ha mer stabil ljusstyrka minskar man antalet LED i serie och kompenserar med ett större motstånd, det ger mindre strömvariation för en given spänningsvariation.
Och motståndet då?
R = U/I
R = motståndets värde
U = Spänningen _över_motståndet_
I = strömmen, i detta fall 20mA = 0,02A
De LED är specat att drivas med 20mA och i wikipedian ska det finnas en del om detta men när jag försöker logga in blir det pannkaka.
Man kan driva dessa LED i serie, vid 20mA har de en Vf på runt 1,8V per styck. Alltså borde man kunde ha (24V / 1,8V =) 13 LED i serie samt ett strömbegränsningsmotstånd. Detta är dock teori, i ett fordon varierar spänningen ganska mycket. Vid start kan den (i ett 24V fordon) sjunka till 12-14V och vid full laddning blir det runt 29V så det är en fråga om hur det ska fungera. Är det OK att de slocknar vid start kan man ha fler i serie men essentiellt ska man räkna antal LED efter lägsta spänningen de ska lysa vid, sedan räknar man begränsar-motståndet efter vad spänningen som högst blir, då blir det ingen *pooof*
Vill man ha mer stabil ljusstyrka minskar man antalet LED i serie och kompenserar med ett större motstånd, det ger mindre strömvariation för en given spänningsvariation.
Och motståndet då?
R = U/I
R = motståndets värde
U = Spänningen _över_motståndet_
I = strömmen, i detta fall 20mA = 0,02A
Re: Inkoppling av lys-dioder?
Visst kan man ansluta någon typ av spänningsregulator innan dioderna för att förhindra att dioderna pajjar pga spänningsfall och toppar?
Dioderna kommer inte paja pga spänningsfall, däremot är topparna ohälsosamma. Man kan t.ex använda en 7824 spännings regulator innan dioderna men kanske finns en bättre lösning?
Edit: Om man använder en 7824 så har du ett spänningsfall på ~2V, det vill säga du kan bara använda dom resterande 22 volten, och om "inkommande" sjunker under 24 så blir det nog knas ..
Edit: Om man använder en 7824 så har du ett spänningsfall på ~2V, det vill säga du kan bara använda dom resterande 22 volten, och om "inkommande" sjunker under 24 så blir det nog knas ..
Har ni något tips på bra och kunniga svenska webbutiker förutom Elfa och Molectric?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Kan du väl visst det, men en lysdiod kostar ju inte många ören så det är nog lite overkill tycker jag.
sundsvall: www.upplyst.se
Själv har jag bra erfarenheter av Molectric, Elfa undviker jag när det gäller lysdioder pga priset, Upplyst har jag enbart köpt en enda gång för flera år sedan från, men då gick det bra.
Själv har jag bra erfarenheter av Molectric, Elfa undviker jag när det gäller lysdioder pga priset, Upplyst har jag enbart köpt en enda gång för flera år sedan från, men då gick det bra.
-
Välkommen till forumet!
Krångla inte till det med spänningsstabbar, i fordon är inte den elektriska miljön så trevlig ens för spänningsstabbar. Du har inte sagt vilket fordon. Lastbilar är rätt skapliga, skogsmaskiner rena döden. LED klarar biffen om du inte tar så många och följer Icecaps råd.
Resistorer är nästan gratis, så köp hem lite olika värden för 20mA vid olika antal lysdioder och prova hur ljusvariationerna blir.
Krångla inte till det med spänningsstabbar, i fordon är inte den elektriska miljön så trevlig ens för spänningsstabbar. Du har inte sagt vilket fordon. Lastbilar är rätt skapliga, skogsmaskiner rena döden. LED klarar biffen om du inte tar så många och följer Icecaps råd.
Resistorer är nästan gratis, så köp hem lite olika värden för 20mA vid olika antal lysdioder och prova hur ljusvariationerna blir.
-
Du kan ha max 24/1,7=13 st i serie.
Du ska köra 20mA igenom paketet.
Spänningen över motståndet:
24-(13*1,7)=1,9V
1,9/0,02 =95Ohm
Du kan köra 14 i serie men då har du bara 0,2V kvar att elda upp vilket ger 10Ohm men om du då skulle få 26V istället för 24V ger det 220mA vilket skulle steka lysdioderna.
Om du har 13 i serie och 95ohm och det skulle bli 26V går det bara 40mA vilket lysdioderna klarar.
Jag hade valt att köra i grupper om 13 och ha ett motstånd på 100Ohm.
Du ska köra 20mA igenom paketet.
Spänningen över motståndet:
24-(13*1,7)=1,9V
1,9/0,02 =95Ohm
Du kan köra 14 i serie men då har du bara 0,2V kvar att elda upp vilket ger 10Ohm men om du då skulle få 26V istället för 24V ger det 220mA vilket skulle steka lysdioderna.
Om du har 13 i serie och 95ohm och det skulle bli 26V går det bara 40mA vilket lysdioderna klarar.
Jag hade valt att köra i grupper om 13 och ha ett motstånd på 100Ohm.
-
Och när generatorn laddar för fullt. Hur stor blir strömmen då?
Precis 12 -13 st i serie blir nog bra som redan flera har på pekat här. Själv hade jag lutat mot 12 och ett lite högre värde på motståndet, har du en lastbil eller nått åt det hållet så gör effektförlusten i motståndet inte så vansinnigt mycket.
När du seriekopplar ska du koppla ihop det långa benet med det korta på den andra dioden
en miss och det lyser inte, men det visste du nog redan.
Jag kommer aldrig ihåg vad som är vad på frihand.

När du seriekopplar ska du koppla ihop det långa benet med det korta på den andra dioden
en miss och det lyser inte, men det visste du nog redan.
Jag kommer aldrig ihåg vad som är vad på frihand.

Det som du har missat i den här beräkningen är att spänningen i ett 24v-system kan stiga uppemot 29, 26v är inte alls ovanligt,victor_passe skrev:Du kan köra 14 i serie men då har du bara 0,2V kvar att elda upp vilket ger 10Ohm men om du då skulle få 26V istället för 24V ger det 220mA vilket skulle steka lysdioderna.
med ett motstånd på 100ohm kommer det gå över 65mA i lysdioderna då och du lär bränna dom rätt fort.
Jag hade valt serier om 10st och motstånd på 330ohm, du får visserligen en högre effektförlust, men i en bil är det sällan ett större problem vid dessa små nivåer.
Vid 24V:
Vid 29V:ED
Current (rms): 20.6 mA
Power (rms): 354 mW
Resistor (R)
Voltage (rms): 6.79 V
Current (rms): 20.6 mA
Power (rms): 140 mW
Total
Power input (rms): 494 mW
Power LED (rms): 354 mW
Efficiency: 71.7 %
Vid 20V:LED
Current (rms): 35.3 mA
Power (rms): 612 mW
Resistor (R)
Voltage (rms): 11.6 V
Current (rms): 35.3 mA
Power (rms): 411 mW
Total
Power input (rms): 1.02 W
Power LED (rms): 612 mW
Efficiency: 59.8 %
LED
Current (rms): 8.82 mA
Power (rms): 151 mW
Resistor (R)
Voltage (rms): 2.91 V
Current (rms): 8.82 mA
Power (rms): 25.7 mW
Total
Power input (rms): 176 mW
Power LED (rms): 151 mW
Efficiency: 85.4 %
-
Jag skulle nog ha lagt mig på en resistans av 470ohm till och med. Eftersom fordonet förmodligen är igång största delen av tiden hamnar man då närmare 20mA vid normaldrift. Istället för att ligga så nära absolut maximum rating vid normaldrift.
Edit: La till ett då.
Edit: La till ett då.
Senast redigerad av Mindmapper 14 maj 2009, 07:53:20, redigerad totalt 1 gång.
Ja det är ju aldrig fel att lägga sig lite högre på resistansen, som jag räknade ligger man och pressar lysdioderna rätt hårt.