Ladda truckbattrier
Ladda truckbattrier
Hej.
Jag har hittat en batteriladdare från nån slags batteriladdningsstation. Skulle tro att den är för att ladda ca. 10st 12V batterier samtidigt. En hel bläckfisk med kablar och klämmor ut.
Nu är frågan, kan jag använda den till eltrucken, som har 7st seriekopplade 12V bilbatterier? Eller blir det problem om man inte kopplar isär battererna?
Jag har hittat en batteriladdare från nån slags batteriladdningsstation. Skulle tro att den är för att ladda ca. 10st 12V batterier samtidigt. En hel bläckfisk med kablar och klämmor ut.
Nu är frågan, kan jag använda den till eltrucken, som har 7st seriekopplade 12V bilbatterier? Eller blir det problem om man inte kopplar isär battererna?
- tecno
- Inlägg: 27280
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Ladda truckbattrier
Du alltså 84V bestående av 7st 12V batterier = det lär bli problem med den laddaren som antagligen är kopplad för att ladda X-antal battrier var för sig (om den nu är funtad så)
Re: Ladda truckbattrier
Om det blir problem beror ju helt på om laddarens utgångar är flytande eller inte. Och om den klarar av att inte ha alla utgångar inkopplade.
Re: Ladda truckbattrier
Ja stämmer.
Det är frågan om det blir kortslutning, om man hänger på ett kabelpar per batteri. Dvs. om (-) är sammankopplade i laddaren för samtliga kabelpar. I sådana fall lär det ju bli kortslutning, då (+) från ena kabelparet blir hopkopplat med (-) från ett annat kabelpar.
Det är frågan om det blir kortslutning, om man hänger på ett kabelpar per batteri. Dvs. om (-) är sammankopplade i laddaren för samtliga kabelpar. I sådana fall lär det ju bli kortslutning, då (+) från ena kabelparet blir hopkopplat med (-) från ett annat kabelpar.
Re: Ladda truckbattrier
Det är nog kört med nån manual, då det här är ett containerfynd.
Laddaren ser tämligen modern ut, med text PulseCharger bla. bla. , full med lysdioder, ganska liten till formatet. 220V AC.
Frågan är om varje kabelpar är avskiljda från varandra. Man vill ju inte bara testa, på brinner väl skiten upp.
Laddaren ser tämligen modern ut, med text PulseCharger bla. bla. , full med lysdioder, ganska liten till formatet. 220V AC.
Frågan är om varje kabelpar är avskiljda från varandra. Man vill ju inte bara testa, på brinner väl skiten upp.
- tecno
- Inlägg: 27280
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Ladda truckbattrier
Då är det dags att du tar fram verktygen och tittar vad den innehåller
Re: Ladda truckbattrier
En googling på modellbeteckningen kanske ger en PDF-manual, eller ett företag som du kan ringa och fråga.
Det borde vara enkelt att mäta om den är isolerad iofs, t.ex. genom att sätta ett batteri på laddning och sedan koppla ett motstånd mellan batteriets plus och en minuskabel från annan laddkrets. Om minuskabeln hamnar på samma potential som batterites plus är den sannolikt isolerad.
Det borde vara enkelt att mäta om den är isolerad iofs, t.ex. genom att sätta ett batteri på laddning och sedan koppla ett motstånd mellan batteriets plus och en minuskabel från annan laddkrets. Om minuskabeln hamnar på samma potential som batterites plus är den sannolikt isolerad.
-
Mindmapper
- Inlägg: 7229
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Ladda truckbattrier
Stora kapacitanser, som jag misstänker kan finnas på utgången, kan göra den mätningen opålitlig.netrunner skrev:Kan han bara inte mäta motståndet direkt mellan två minus kablar?
Re: Ladda truckbattrier
Koppla in några batterier på laddning, mät om det är någon potential mellan polerna på dom olika batterierna.
Borde väl inte vara svårare än så.
Borde väl inte vara svårare än så.
Re: Ladda truckbattrier
Tja, även om den är isolerad kan de ju ligga på samma potential, tex om läckmotstånd i kondensatorer lägger utgångarna på samma nivå. Var därför jag föreslog att använda motstånd.
Re: Ladda truckbattrier
Hmm, jag hänger inte med, kan du inte rita ett enkelt schema på hur du tänker dig att laddaren ska vara konstruerad för att man inte skulle se något när man mäter.
Jag tänker mig alltså att du kopplar in två batterier till varsin utgång på laddaren. Mät med voltmetern från - på batteri 1 till - på batteri 2 osv alla möjliga kombinationer (blir väl fyra stycken). Om det inte visas någon spänning i något fall så bör det inte kunna hända något otäckt om man kopplar dom i serie.
Dock kan det ju vara, eller tom troligen är så att det inte är så många utgångskablar att det blir två till varje batteri utan man ska bara koppla en vid varje hopkopplingspunkt mellan två batterier, då blir det lite klurigare och batterierna borde inte laddas alls om man kopplar dom separat.
Jag tänker mig alltså att du kopplar in två batterier till varsin utgång på laddaren. Mät med voltmetern från - på batteri 1 till - på batteri 2 osv alla möjliga kombinationer (blir väl fyra stycken). Om det inte visas någon spänning i något fall så bör det inte kunna hända något otäckt om man kopplar dom i serie.
Dock kan det ju vara, eller tom troligen är så att det inte är så många utgångskablar att det blir två till varje batteri utan man ska bara koppla en vid varje hopkopplingspunkt mellan två batterier, då blir det lite klurigare och batterierna borde inte laddas alls om man kopplar dom separat.
