Har en switch som jag inte vet hur den fungerar,se härhttp://www.kjell.com/
Sök på KEMO S009 - Switchar.
ta nedersta resultatet och på den bilden finns en svart ratt och blå på undersidan.
Den har 5 stift,varav ett i mitten
Får huvudbry av voltmeterns resultat.
Hur ska den kopplas in
Tack på förhand
Man kan vrida switchen helt ändlöst.
Ibland gick spänningen ut på tre av benen,ibland på alla,ibland på två osv beroende på hur jag vred
Misstänker att det är en sorts vridomkopplare eftersom den kom från det paketet.
Senast redigerad av Alexander98 10 maj 2009, 10:52:50, redigerad totalt 1 gång.
Det kan vara en gray-code givare. Den ger ut en speciell kombination på de fyra stiften beroende på vilket läge den är i. Jag antar att den inte har några fasta lägen utan kan vridas fritt. Om det är så så borde den ha 16 lägen och det brukar då vara gray-code och inte "hex"
Du kan testa om det är en gray-givare genom att t.ex. koppla en spänning på mittstiftet och en lysdiod på var och en av de fyra andra stiften. då kommer du att se en kombination av tända/släckta beroende på hur du vrider ratten. Du kan kolla på en tabell (se länken ovan) om det stämmer med gray-kod.
Den klickar när man vrider på den.
jag tackar för alla snabba svar
Jag springer och kollar om den har något serienummer eller sådant
återkommer om ca 20 min med provresultat
Jahapp, då har man lärt sig nåt nytt idag också. Hade aldrig hört talas om Gray-code tidigare.
Efter att ha läst Wikipediasidan så blev man juh lite sugen att testa en. Antar att man använder ett Lookup table om man programmerar en PIC för användning med Gray-code givare.
Jaja, som sagt, då har jag lärt mig dagens "sak" och kan gå och lägga mig i kväll med gott samvete.
Jo, jag tänkte det också , men eftersom den har 16 fasta lägen så är den inte lämplig som vinkelgivare eller varvtalsräknare. Den är antagligen avsedd för 16 olika manuella inställningar och man använder gray-kod istället för vanlig binär för att det inte ska bli fel vid övergångarna.
Vadå "men" ??
Resten av vad du skrev är ju exakt en beskrivning av en "rotary encoder"
av den typ som t.ex används för inställningar eller val i enkla LCD menyer o.s.v.
Eller "quadrature encoders" som det även kallas.