IBE svetstransformator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
zorro_ac
Kontakt:

IBE svetstransformator?

Inlägg av zorro_ac »

ursäkta om jag startar ytterligare en tråd om svets men ni verkar helt klart kunnigast bland de diverse forum ja hänger på :P

hittade en gammal IBE svetstransformator bland allt annat skrot i morsans ladugård/förråd.

bilderna talar väl sitt språk (ursäkta kvalitén, tagna med mobilen i totalt mörker)

Bild Bild

pinnarna till vänster är märkt 1,2,3,4,5,6 nedifrån och upp och dom till höger är märkt A,B,C,D,E nedifrån och upp...

kort sagt, är detta en gammal pinnsvets och hur används den?
Norpan

Re: IBE svetstransformator?

Inlägg av Norpan »

Det ser ut att vara en pinnsvets.
Används likadant som andra pinnsvetsar men med större svårighet p.g.a. att det är ac ut.
Ska du tvunget svetsa med den ska du leta upp en acpinne t.ex. OK48.15 om det ska bli nån svets att tala om.
Den kanske orkar dra en 3,25 pinne om du kör den på tvåfas eller har stora säkringar i enfasuttaget.
Men du ska nog inte svetsa nåt känsligt med den, typ kylrör i en reaktor eller så, det är inte helt utan anledning det är dc ut från svetsar tillverkade efter kraftkiseldioden blev uppfunnen.

Pinnarna är antagligen uttag på transformatorn, kanske har varit en kabelbygel att flytta runt. Eller så kan det vara uttagen att koppla in svetskablarna på, för att göra samma sak.
Men med tanke på hur petiga de var med ström, spänning och säkerhet på den tiden kan det lika gärna vara kopplat på primärsidan.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Märkplåten tyder nog på att den har en riktig sekundär.
Om den inte bara finns där för att förvilla.
Jag har sett någon fler av liknande typer och det brukar vara en skaplig trafo i dom. Lätt att linda om om man skulle vilja ha ut hög ström i någon annan variant. Fanns säkert någon nackdel med det också om jag minns rätt.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Jo riktig sekundär är det nog, jag tänkte mest på att byglingspinnarna kan vara på primärsidan.
Användarvisningsbild
zorro_ac
Kontakt:

Inlägg av zorro_ac »

tackar för det. Ungefär vad jag trodde då.

Har inga planer på att dra igång detta otyg, den kommer nog att kastas när man får arslet ur vagnen och röjer upp allt skrot som står där...
Norpan

Inlägg av Norpan »

Som ankare kan kanske vara ett lämpligt användningsområde annars.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

jag skulle säga använd den som redig glödtrömstrafo till stora elektronrör

6-7v 100A räcker till endel rör
Användarvisningsbild
zorro_ac
Kontakt:

Inlägg av zorro_ac »

för mig som inte håller på med någon avancerad elektronik direkt (även om jag är intresserad) så kommer den inte att komma till användning.

den är till bortskänkes om någon skulle vilja ha den men då får den hämtas i umeåtrakterna, skickas ej pga vikten.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Rätt vad det är så vill du göra en punktsvets eller en smältmanick för att smälta småprylar eller nått annat kul.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag skulle faktiskt behöva en till mina rör med just sådan utspänning/ström, är skitsvårt att hitta bra trafos som klarar 100A kontinuerligt (tyverr kan dock inte hämta tror jag)... :D

Nå, men de är inte så dåliga som ryktet säger, duger faktiskt fint till exemepel mindre reparationsjobb i fält och liknande.
Vi använder fortfarande en liknande på jobbet att tex svetsa grova plåtrör när man hänger i en stege sex meter upp, inte världens syggaste fogar men fullt godkänt och täta så det är ju egentligen inget större fel på fogarna ur teknisk synpunkt för sådana enklare sammanhang.

(Nu finns det ju visserligen små fina inverter svetsar men de är rätt dyra om man söker kvalitet så det är ju inte alltid motiverat om man inte håller på så mycket med just sådana arbeten) Däremot är faktiskt de gamla mekaniska omformarna fortfarande minst lika bra som en modern inverter.
Användarvisningsbild
zorro_ac
Kontakt:

Inlägg av zorro_ac »

okej, men jag har tillgång till en liten smidig esab pinnsvets om jag skulle behöva så den här kommer inte att användas till det ändamålet iaf..

ja, den här transformatorn kommer inte att flytta på sig på några år ändå så hojta till om du råkar ha vägarna förbi här eller nåt så får du ta den...
Skriv svar