Principen bygger på att en liten ström flyter genom en wire (En 4dm lång Nikrothal-tråd, levererad av Mindmapper

I ena ändläget är det 0V och i andra ca 40-50mV. Över denna wire för man sedan ett metallföremål som fungerar som mitt-uttag. Denna spänning används sedan sen för att styra en VCO.
Här kommer ett litet blockschema:

I nuläget har jag kommit till VCO delen. Just nu labbar jag med XR2206 (sinus, triangle, square) som egentligen är en funktionsgenerator men som går att köra i sweep-läge.
Skalan är tänkt från C4-C7, dvs 3 oktaver. För att det skall funka behövdes det en VCA-styrning för styrspänningen eftersom den musikaliska skalan inte är linjär. Mellanrummet i Hertz ökar för varje halvton med en faktor på ca 1.059. VCAn trimmas in så att för varje oktav ska förstärkningen ha fördubblats. Detta motsvarar att mellanrummet i frekvens mellan varje oktav fördubblas.
Jag var själv ganska tveksam till min idé först men det visade sig fungera.
Lite bilder på test-uppkopplingen:

Analyskort för att detektera vid vilket gainspänning som motsvarar ett visst gain för VCAn

Analyskortet. Principen bygger helt enkelt på att man trimmar in två spänningar, den ena dubbelt så hög som den andra som man sedan växlar mellan.

Och nyckelkomponenten i kopplingen, VCAn. LMH6505 från National. Tyvärr är denna inte 100% linjär vilket är väldigt viktigt för att skalan skall bli helt linjär. Detta är en bit som går att utveckla. En linjär VCA med ställbart gain ner till 1

PSU

Och spelmojängen

Det var nog allt för denna gången!
//Fritzell