Prisnivå på en nybörjar CNC?
Prisnivå på en nybörjar CNC?
Har under en längre tid läst och surfat och läst ännu mer i detta forum.
Man blir grymt sugen på en CNC men då man är nybörjare så vill man gärna satsa på "rätt häst".
Skulle kunna tänka mig en "Lillasyster" eller "Posy-A4".
Känns som dessa är lagom instegsmodeller till ett relativt bra pris.
Då man som vanligt är för långsam på köp/sälj sidan så kikar man vidare på nätet i väntan på nya objekt.
Hittade denna på Ebay:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... TQ:US:1123
Med frakt till sverige ligger den på $600 ($70 extra för drivkort till motorerna)
Sedan får man räkna med farbror tullen också.
Tyvärr är dollaren inte det roligaste just nu men ca 5000 + moms får man nog räkna med.
Ni som kan det där med CNC maskiner.... Ser den ut att vara värd detta?
Är det här man hamnar på en nybörjar maskin?
/Mippen
Man blir grymt sugen på en CNC men då man är nybörjare så vill man gärna satsa på "rätt häst".
Skulle kunna tänka mig en "Lillasyster" eller "Posy-A4".
Känns som dessa är lagom instegsmodeller till ett relativt bra pris.
Då man som vanligt är för långsam på köp/sälj sidan så kikar man vidare på nätet i väntan på nya objekt.
Hittade denna på Ebay:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... TQ:US:1123
Med frakt till sverige ligger den på $600 ($70 extra för drivkort till motorerna)
Sedan får man räkna med farbror tullen också.
Tyvärr är dollaren inte det roligaste just nu men ca 5000 + moms får man nog räkna med.
Ni som kan det där med CNC maskiner.... Ser den ut att vara värd detta?
Är det här man hamnar på en nybörjar maskin?
/Mippen
Re: Prisnivå på en nybörjar CNC?
Jag måste ju säga att helt fel ser det inte ut, och priset är väl rätt hyfsat...
Jag skulle gissa att det är ca 2000kr till och ett par timmars arbete som tillkommer innan du har den fungerande, lite beroende på vad du väljer för fräsmotor till den och hur avancerat du vill göra det hela.
Jag skulle gissa att det är ca 2000kr till och ett par timmars arbete som tillkommer innan du har den fungerande, lite beroende på vad du väljer för fräsmotor till den och hur avancerat du vill göra det hela.
Hmmm..
Lite tråkigt att det endå springer iväg i pris.
Men misstänker att det inte finns några direkta billigare lösningar, eller?
Skulle gärna köpt 3st glidslädar med inbyggd kulskruv.
Hade man sedan kunnat "handsåga" en budgetram och försökt få ihop en första enkel CNC.
Men kanske är helt fel ute i sådana tankar?
Kanske är onödigt(???) att försöka sig på något sådant som nybörjare?
Lite tråkigt att det endå springer iväg i pris.
Men misstänker att det inte finns några direkta billigare lösningar, eller?
Skulle gärna köpt 3st glidslädar med inbyggd kulskruv.
Hade man sedan kunnat "handsåga" en budgetram och försökt få ihop en första enkel CNC.
Men kanske är helt fel ute i sådana tankar?
Kanske är onödigt(???) att försöka sig på något sådant som nybörjare?
-
Verkar kul den där, jag kan tänka mig att genomföra ett samköp.
Varför inte rita upp en egen och samköpa laserskurna delar, kulskruvar och lager mm
Ni skulle få en större till bättre pris skulle jag tro.
Jag funderar eventuellt på att starta ett sånt projekt till vintern men det är inte säkert ännu, nu har jag inte tid tyvärr.
Ni skulle få en större till bättre pris skulle jag tro.
Jag funderar eventuellt på att starta ett sånt projekt till vintern men det är inte säkert ännu, nu har jag inte tid tyvärr.
Mycket intressant tanke.
Hade gärna varit med och spånat ihop ett sådant projekt.
Som nybörjare och CNC oerfaren så är frågan om man skulle kunna tillföra så mycket.
Men skulle mycket väl kunna försöka överleva sommaren för att till hösten köra ett sådant projekt.
Vad tror du det skulle behöva vara för tjocklek och material?
Hade varit fint att spåna ihop lite vad det skulle krävas i material för att få en prisuppskattning.
Misstänker att man hos en vatten/laser skärare betalar för material + "antal" skär eller liknande.
Frågan är vad det skulle bli för budget.. klarar man det på 3-4000 tro?
ca 1500 tillkommer väl för motorer och drivkretsar?
Hade gärna varit med och spånat ihop ett sådant projekt.
Som nybörjare och CNC oerfaren så är frågan om man skulle kunna tillföra så mycket.
Men skulle mycket väl kunna försöka överleva sommaren för att till hösten köra ett sådant projekt.
Vad tror du det skulle behöva vara för tjocklek och material?
Hade varit fint att spåna ihop lite vad det skulle krävas i material för att få en prisuppskattning.
Misstänker att man hos en vatten/laser skärare betalar för material + "antal" skär eller liknande.
Frågan är vad det skulle bli för budget.. klarar man det på 3-4000 tro?
ca 1500 tillkommer väl för motorer och drivkretsar?
Jag har inte tänkt mig en liten fräs som bara ska vara billig utan en större (kanske 1000x500mm) med en ganska stor budget för att byta ut den jag har nu (385x485mm)
Men visst kan man få ihop en lite fräs för ganska lite pengar om man vill det, det var mer som ett tips jag nämde det.
Det finns säker en del som är intresserade av ett sånt bygge.
Det är ju inte så svårt att kopiera och skala upp den du länkade till med nån decimeter här och där.
Men visst kan man få ihop en lite fräs för ganska lite pengar om man vill det, det var mer som ett tips jag nämde det.
Det finns säker en del som är intresserade av ett sånt bygge.
Det är ju inte så svårt att kopiera och skala upp den du länkade till med nån decimeter här och där.
mippen: att få ihop något fungerande billigare än en Posy-A4 är nog svårt oavsett vad man gör, i alla fall om man ska få ihop något vettigt.
En Posy-A4 går väl att få fullt fungerande för ca 5000kr om man ser till att köpa allt billigt.
En Posy-A4 går väl att få fullt fungerande för ca 5000kr om man ser till att köpa allt billigt.
Det blev Posy's prototyp 
Blir snart en byggtråd av den skulle jag tro.
Väntar på lite motorer och drivkort men de dyker nog upp snart.
Finns det några vagnar som rullar bra på "standard" alu skena?
Om man kunde hitta, alternativt konstruera, en vagn för standard skena så kanske det går att sätta ihop en alu baserad nybörjar maskin?
Har jag inte räknat på alu priser men blev lite nyfiken när man sett andras vackra byggen.
Vill dock slippa dyra, men bra, linjärlager för att det skall bli ekonomiskt vänligt till nybörjare.
Men nu blir det nog att bygga klart posy a4 innan man börjar bygga nästa :-D
Är som en drog det här..

Blir snart en byggtråd av den skulle jag tro.
Väntar på lite motorer och drivkort men de dyker nog upp snart.
Finns det några vagnar som rullar bra på "standard" alu skena?
Om man kunde hitta, alternativt konstruera, en vagn för standard skena så kanske det går att sätta ihop en alu baserad nybörjar maskin?
Har jag inte räknat på alu priser men blev lite nyfiken när man sett andras vackra byggen.
Vill dock slippa dyra, men bra, linjärlager för att det skall bli ekonomiskt vänligt till nybörjare.
Men nu blir det nog att bygga klart posy a4 innan man börjar bygga nästa :-D
Är som en drog det här..