Att inte löda sig fast.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
choppertony

Att inte löda sig fast.

Inlägg av choppertony »

Hej! Jag skulle koppla mig fast på ett krestkorts ena sida där det finns små ytor av koppar. Men jag vågar inte att löda för på baksidan finns ytmonterade komponenter och jag vill inte värma sönder de eller riskera att de lossar. Ytorna är inte så stora så man har inte så mycket plats att jobba på . Någon som har något förslag. Det skall göras på 36 ställen.
blueint
Kontakt:

Re: Att inte löda sig fast.

Inlägg av blueint »

Foto?
choppertony

Inlägg av choppertony »

Jag har inget foto. det är på kretskortet till en Nokia 3510. Där knapparna sitter är det en rund liten kopparyta. Ngn mm utanför den är en koppar-ring. Med en knapptryckning kommer det en liten plåt som sluter dessa ytor. jag skulle ta bort knapparna och koppla in pic'en på dessa ytor och skicka sms vid olika händelser på ingångarna.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Om det inte är stora kopparytor så är det inte heller stor massa som måste värmas upp och då bör det gå alldeles utmärkt att löda utan att skada några omkringliggande komponenter.
Se bara till att ha en bra spets på lödpennan och fluss så att ytan blir ren så tennet fäster. Om det ligger kvar ett oxidskikt blir det lätt att man försöker värma för mycket innan man inser att man borde ge upp.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

kretskortet är ganska isolerande, så att saker lossnar på baksidan är mindre troligt, det är nog lättare att råka löda loss saker på samma sida som du löder på.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske enklare att koppla in sig på kontakten till tangentbordet rakt av?
choppertony

Inlägg av choppertony »

Tangentbordet är baksidan av kretskortet där allt sitter, så det går inte koppla in sig ngn annan stans. Och på denna sidan finns det mest plats. På andra sidan kommer man inte åt ngt
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Kan man inte styra den mha seriekommunikation på datakontakten? Det borde vara enklare eftersom du redan har en processor som ska styra!
Annars så är det nog ingen fara att de lossnar om du har rätt temp, bra flussmedel och är snabb.
choppertony

Inlägg av choppertony »

3510 är så gammal så den har inga datakablar att kunna kopplas in ngn stans. Annars hade det varit bra... Kan man styra de nyare telefonerna så?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

choppertony

Inlägg av choppertony »

Mycket konstigt. Har jag en prototyp då *S*... Här finns bara hål för laddaren. En rund kontakt 3,5-4 mm i diameter. otroligt men sant.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

nej uttaget sitter säkert under batteriet
choppertony

Inlägg av choppertony »

Ett rektangulärt hål met 6 st runda koppar-duttar direkt på kortet? Ser inte ut som ngn usbgrej i alla fall. Ngn tidig sorts kontaktdon som skall passa där`?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Kollar du ens hur kablen på bilderna ser ut?

allt du vill veta står i manualen till telefonen, kanske den du skulle läst först av allt.

man knäpper fast kontakten över hålen så sitter det fjäderpinnar på den som ansluter mot padarna

läs manualen!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om det är den typen av kabel tippar jag på det är FBUS eller MBUS. Inte solklart att skicka AT kommandon isåf. Programvaran Gnokii kan vara till hjälp.
Skriv svar