Hur filtrerar man bäst bort störningar på radion?
Hur filtrerar man bäst bort störningar på radion?
En medarbetare till mig har nyligen fått störningar på sin radio. Dessa störningar följer motorns varvtal, och de har nyligen bytt till en större generator i bilen. Bilen är en 89-ans chevyvan, så det kanske inte är så konstigt.
Jag tänkte mest på att det är generatorn som stör, så jag rekommenderade att de skulle sätta 0,01 µF kondensatorer mellan anslutningarna och från anslutningarna till jord på generatorn. Om detta nu inte fixar problemet så har nån någon annan lösning?
Jag tänkte mest på att det är generatorn som stör, så jag rekommenderade att de skulle sätta 0,01 µF kondensatorer mellan anslutningarna och från anslutningarna till jord på generatorn. Om detta nu inte fixar problemet så har nån någon annan lösning?
Re: Hur filtrerar man bäst bort störningar på radion?
Okej, lite overkill, och lite över min kompetensnivå. Undrar om det är nödvändigt då problemet uppkommit nyligen...
Har du några bra ritningar ifall det skulle bli aktuellt?
Det finns färdiga filter att köpa också som är avsedda precis för störningar på bilradion. Kolla Micro/Mekonomen och Biltema.
- ChristianS
Jag brukar använda On/Off knappen, man för den till "off" läget så är störningarna helt borta tyst och lungt blir det också. 
Generatorstörningar brukar härledas till dålig jord.
Hur är det med jorden till radion, inte ovanligt att apparatjorden släppt och den enda jorden är antennjorden ?
Kolla generatorns jord mot motorblocket, motorblocket till karossen, batteriet till karossen .
Sätt på alla belastningar typ helljus, elbakruta, fläkt och spänningsmät över dom jordsträckorna jag nämnt ovan.
Bör nog inte vara mer ca 100 mV.
Kjelle
Hur är det med jorden till radion, inte ovanligt att apparatjorden släppt och den enda jorden är antennjorden ?
Kolla generatorns jord mot motorblocket, motorblocket till karossen, batteriet till karossen .
Sätt på alla belastningar typ helljus, elbakruta, fläkt och spänningsmät över dom jordsträckorna jag nämnt ovan.
Bör nog inte vara mer ca 100 mV.
Kjelle