Maghen's fjärde axel

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
maghen
Kontakt:

Maghen's fjärde axel

Inlägg av maghen »

Efter den lyckade konverteringen och styrsystemsbytet på min cnc-fräs är det nu (bland annat) en fjärde axel som hägrar!

Axeln ska byggas av ett befintligt 150mm rundmatningsbord, som ska förses med stegmotor.

Jag har beställt:
1 st stegmotor nema 23 (stm 57-76) från JB CNC.

och sedan impulsköpt:
1 st "Single AXIS CNC Stepping Stepper Motor Driver" från Sure electronics: http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=87

Kan man få detta att fungera ihop? Jag antar att drivaren blir i klenaste laget...
Helst vill man väl köra bipolärt parallellt (4A) ? :humm: Eller blir det bra med bipolärt i serie (2A) ?

/Magnus
sm7tjc

Re: Maghen's fjärde axel

Inlägg av sm7tjc »

Den motorn och den drivaren funkar utmärkt ihop.
Det vet jag efter att ha provkört just de grejorna i morse :-)
Jag kör spolarna i serie och då får man ju full kraft från motorn.
Om man kört parallellt och högre ström så skulle man nog få mer kraft på höga varv, men på låga varv blir det ingen skillnad.
maghen
Kontakt:

Inlägg av maghen »

Det låter ju bra! :)

Jag har tänkt mig en matning bestående av en befintlig ringkärnetrafo med en enkel likriktare och kondensator till, som ska ge ca 30V och max 3,15A. Det borde väl funka?
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Det borde nog bli riktigt bra.
Jag använder ett 24V/6A aggregat, från Sure electronics (hovleverantören :-) ) för att driva tre axlar.
Med spänningen uppskruvad till max så ger det ungefär 28V, så dina grejor borde funka utmärkt.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

"...enkel likriktare och kondensator till, som ska ge ca 30V..."

Enligt sure electronics så är det max PEAK 35V och 32V kontinuerligt. Du ligger i gråzonen, speciellt med ca30V...
maghen
Kontakt:

Inlägg av maghen »

Ja, tyvärr blir det nog inte bara i gråzonen när jag räknar efter. Det är 24V Ac som jag tänkte likrikta, och det blir väl t.o.m. 34V.

Här får ni som kan det här med elektronik en chans att briljera! Kan man på något enkelt sätt reglera ner likspänningen en aning (zenerdiod?) eller är det vettigare att skaffa en annan trafo?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Gör rätt från början, dvs annan trafo
maghen
Kontakt:

Inlägg av maghen »

Visst kan man seriekoppla utgångarna från en trafo med t.ex 2x10V och erhålla 20V AC? Båda utgångarna måste väl vara "i fas" om de sitter på samma kärna som ingångslindningen/-arna?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Har du en ringkärna utan gjutning i mitten kan du linda några varv med tråd/kabel extra och koppla i serie med den befintliga lindningen.
Beroende på åt vilket håll du kopplar så kan du antingen höja ut-spänningen eller sänka den. :)
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Det bästa är naturligtvis att reglera spänningen. En seriereglering är ju ganska enkel att plocka ihop. Det finns kanske till och med kretsar i 78-serien som klarar 2 ampere?
Då kan man ligga närmare max. spänning utan att behöva riskera något.
maghen
Kontakt:

Inlägg av maghen »

Tack för era tips, men det blev ett nytt impulsköp när min befintliga trafo inte var riktigt rätt:

http://shop.accessory4you.com/05-chanpi ... sp?id=1828

Jag läste att switchade nätaggregat inte är att föredra till sådana här applikationer, men det ska väl fungera hoppas jag.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det fungerar bra om du hakar på en redig elektrolytkondensator på utgången.
maghen
Kontakt:

Inlägg av maghen »

Den behöver väl inte vara lika redig som om man använder trafo och vanlig likriktarbrygga?
Jag har en ny på 2200uF som kanske duger?

Visst finns det tumregler för kondensatorstorlek till vanliga likriktare? Jag läste "5000uF/A" nånstans, men i en av fräsens originallikriktare på 3A sitter det bara 2200. Jag kan tänka mig att det beror dels på hur glättad spänningen måste vara, och dels hur stora strömtransienter som förekommer (?)

Någon som har några synpunkter och kan lära mig något? :)

/Magnus
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

I det här fallet är inte kondingen till för att absorbera rippel från likriktningen, utan för att absorbera spikarna som kommer från motorerna. Det bästa är ju såklart en konding + överspänningsdump. Då behövs ingen större klump.
Skriv svar