Elektroniklabb (simulering mha mjukvara)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
berenur

Elektroniklabb (simulering mha mjukvara)

Inlägg av berenur »

Hejsan,

Jag skulle vilja få tag i något slags elektroniklabb.
Men, jag vill att labbet finns i mjukvaruform, dvs jag kopplar ihop och gör alla mina uppkopplingar i datorn. Gärna att det i mjukvaran finns "tutorials" där man lär sig hur man steg för steg gör de olika uppkopplingarna och vad varje steg i uppkopplingen har för syfte.
Det får gärna vara hur basic som helst... jag är nybörjare.. men det gör inget om det finns avancerade saker med också.. jag lär mig snabbt, tror jag.. :)

Hoppas någon kan tipsa om nåt..
Tack tack...

/ Berenur

Edit: Rubrik / blueint
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Elektroniklabb

Inlägg av AndLi »

En gång i tiden fanns Electronic Workbench, där kunde man bygga kretsar och koppla in mätinstrument.

Om jag inte är fel på det så är väl Spice också ett simuleringstool, men nog inte så nybörjar lämpligt.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Välkommen till forumet.

Det finns både gratis och icke-gratis-alternativ. Dessvärre har jag ingen koll på de senare, men för de proprietära lösningarna finns bland annat Multisim samt Proteus Isis. Båda är vad jag anser relativt enkla att använda för nybörjare. Multisim är något mindre avancerat än Proteus, men jag vet inte hur mycket prislappen skiljer sig. Själv började jag med Multisim (version 7) för många år sedan men när jag kommit till programmets begränsningar så bytte jag till Proteus.

En mjukvarusida som kan vara bra i sammanhanget är den som Terry Pinnell sammanställt. Den finns på http://www.terrypin.dial.pipex.com/ECADList.html och innehåller korta kommentarer om diverse program, både gratis och icke-gratis. Du kanske kan börja där och se vad som finns.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

AndLi skrev:En gång i tiden fanns Electronic Workbench
EWB var ett komplett "kit" med många olika program i ett. Idag är programmen separerare och det du tänker på heter numer Multisim.
berenur

Inlägg av berenur »

Hej igen,

Kanon!! Jag ska genast kolla in om jag kan få tag i de där programmen...
Stort tack!

/B
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

bos skrev: EWB var ett komplett "kit" med många olika program i ett. Idag är programmen separerare och det du tänker på heter numer Multisim.
Jag är ganska säker att när jag körde det 95-96 så var det endast simulering, men senare kom det pcb och mera med... :) (och wikipedia stödjer mitt minne)
xxargs

Re: Elektroniklabb (simulering mha mjukvara)

Inlägg av xxargs »

själv använder jag microcap sedan många år - beroende på att tidigare versioner tillät ganska generöst antal simulerade komponenter även i dess demo-version gentemot alternativen på den tiden (Pspice runt 95 ) - den är lätt att komma igång med men man får vara beredd att leta modeller hos komponentleveratörer när man använde demoversionen.

Att köpa fullversion kostar flis och är inte överkommlig för hobbybruk - dock kan man göra förvånansvärt mycket även i demomode då simulering i sig handlar mest om att studera dellösningar och det händer i prinsip aldrig att man simulera hela konstruktioner - simulering är inte verklighet, även om det är väldigt nära ibland, kom ihåg det.

Ingen simulering är bättre än sin modell...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Finns det något fritt simuleringsverktyg som är bra? (så bra som möjligt då ;) )
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

LTspice funkar väl (ibland)

http://www.linear.com/designtools/software/
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

ElectronicsWorkbench Multisim + Ultiboard verkar numera kallas Circuit Design Suite hos NI:
http://www.ni.com/multisim/

Hela ISOn av senaste versionen finns att hitta för "utvärdering": :foliehatt:
http://nfodb.com/view_294918_National-I ... -nocd.html
Skriv svar