Elektroniklabb (simulering mha mjukvara)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
berenur

Elektroniklabb (simulering mha mjukvara)

Inlägg av berenur »

Hejsan,

Jag skulle vilja få tag i något slags elektroniklabb.
Men, jag vill att labbet finns i mjukvaruform, dvs jag kopplar ihop och gör alla mina uppkopplingar i datorn. Gärna att det i mjukvaran finns "tutorials" där man lär sig hur man steg för steg gör de olika uppkopplingarna och vad varje steg i uppkopplingen har för syfte.
Det får gärna vara hur basic som helst... jag är nybörjare.. men det gör inget om det finns avancerade saker med också.. jag lär mig snabbt, tror jag.. :)

Hoppas någon kan tipsa om nåt..
Tack tack...

/ Berenur

Edit: Rubrik / blueint
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Elektroniklabb

Inlägg av AndLi »

En gång i tiden fanns Electronic Workbench, där kunde man bygga kretsar och koppla in mätinstrument.

Om jag inte är fel på det så är väl Spice också ett simuleringstool, men nog inte så nybörjar lämpligt.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Välkommen till forumet.

Det finns både gratis och icke-gratis-alternativ. Dessvärre har jag ingen koll på de senare, men för de proprietära lösningarna finns bland annat Multisim samt Proteus Isis. Båda är vad jag anser relativt enkla att använda för nybörjare. Multisim är något mindre avancerat än Proteus, men jag vet inte hur mycket prislappen skiljer sig. Själv började jag med Multisim (version 7) för många år sedan men när jag kommit till programmets begränsningar så bytte jag till Proteus.

En mjukvarusida som kan vara bra i sammanhanget är den som Terry Pinnell sammanställt. Den finns på http://www.terrypin.dial.pipex.com/ECADList.html och innehåller korta kommentarer om diverse program, både gratis och icke-gratis. Du kanske kan börja där och se vad som finns.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

AndLi skrev:En gång i tiden fanns Electronic Workbench