Enkel krets för att alternera 0 och 12 V snabbt (50-100 Hz)?
Enkel krets för att alternera 0 och 12 V snabbt (50-100 Hz)?
Jag skulle vilja konstruera en så enkel (och billig) krets som möjligt för att växla mellan 0 och 12 V snabbt. Hur går jag till väga? Det känns ju som en rätt enkel frågeställning och jag har försökt googla, men inte hittat något riktigt bra.
Bakgrunden är att jag tänkte sätta samman ett mycket enkelt system för att rengöra spridarna till bilen. Tanken är enkel:
1. Anslut 12V spänning som växlar snabbt mellan av och på (för att inte bränna sönder något).
2. Spraya genom lämpligt rengöringsmedel.
Under körning öppnar väl spridarna 1-2 ggr/varv, vilket innebär att ca 50-100 Hz känns som en lagom frekvens, men det är väl inte kritiskt, huvudsaken är ju att de inte står under spänning för länge.
Bakgrunden är att jag tänkte sätta samman ett mycket enkelt system för att rengöra spridarna till bilen. Tanken är enkel:
1. Anslut 12V spänning som växlar snabbt mellan av och på (för att inte bränna sönder något).
2. Spraya genom lämpligt rengöringsmedel.
Under körning öppnar väl spridarna 1-2 ggr/varv, vilket innebär att ca 50-100 Hz känns som en lagom frekvens, men det är väl inte kritiskt, huvudsaken är ju att de inte står under spänning för länge.
- prototypen
Re: Enkel krets för att alternera 0 och 12 V snabbt (50-100 Hz)?
555 + IRF540 + snubberkrets(RC-nät) och en spänningskälla.
Protte
Protte
hmm - vad kör man för rengöringsvätska i dessa fall, bensin brukar vara ganska bra lösningemedel i sig ?
istället för snubber (som kan vara lite knepig att räkna ut) kan man prova frihjulsdiod - men då är det inte säkert att spridaren stänger lika snabbt om man inte plusar på några högre spännings Zenerdiod som dränerar spolen på energi fortare.
istället för snubber (som kan vara lite knepig att räkna ut) kan man prova frihjulsdiod - men då är det inte säkert att spridaren stänger lika snabbt om man inte plusar på några högre spännings Zenerdiod som dränerar spolen på energi fortare.
12v trafo och En diod, ger 50 pulser per sekund

- prototypen
Det enkla är det geniala, men ta en stor trafo då den kommer att bli lite permanentmagnetiserad.
Protte
Protte
japp, men man kan fuska lite och ha en liten last på trafon kanske via en annan diod och då ta den negativa halvvågen
men för att bara rengöra spridarna så kör man ju inga längre stunder
men för att bara rengöra spridarna så kör man ju inga längre stunder
Ah, en trafo med en diod är förstås den uppenbara lösningen.
Ang lösningsmedel så har jag hört att förgasarrengöring (aerosol) ska fungera bra, tricket är väl att backspola för att få bort skräp som (eventuellt) satt igen silen.
Ang lösningsmedel så har jag hört att förgasarrengöring (aerosol) ska fungera bra, tricket är väl att backspola för att få bort skräp som (eventuellt) satt igen silen.
- prototypen
Om man kör 2 ventiler samtidigt på varsin halvperiod så klarar sig trafon väldigt mycket bättre.
Protte
Protte
Insprutningsrengörning är består av vanlig fotogen i stora drag.
Det bästa lär vara att ha spridarna nersänkta i en ultraljudstvätt samtidigt som man pulsar dom och blåser lämplig vätska igenom.
När jag funderade på att bygga en egen insprutningsstyrning till en monoinsprutare är jag ganska säker på att de mata insprutarna med pulserande likspänning (altså undertiden de skulle vara öppna) inte bara en spänningspuls som det blir med en trafo och diod. Men det kanske funkar...