Styra servo via lpt-port?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
einar

Styra servo via lpt-port?

Inlägg av einar »

Är det möjligt? Jag ska öppna och stänga en kulventil och jag funderar på att använda ett vanligt RC-servo till det.
En dator kommer styra hela projektet över parallellporten så går det att styra servot från samma port? Ett plus är ju om det går att styra hur mycket den ska öppna men det är inte nödvändigt.
Hinner datorn att känna av pulserna från servot?

Det är ett Q-basic program som datorn (486a) ska köra i ms-dos om det kan vara till hjälp.

Edit: Reservation för felskrivningar pga trötthet
sodjan
EF Sponsor

Re: Styra servo via ltp-port?

Inlägg av sodjan »

> Hinner datorn att känna av pulserna från servot?

Vilka pulser från servot ?
bearing

Inlägg av bearing »

Måste den kunna ändras steglöst eller av/på?

Q-basic har inte några bra funktioner för att skapa fördröjningar. Lämpliga fördröjning genom tomma for-loopar går ju å andra sidan antagligen att få till.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Orkar RC-servo att dra runt ventilen?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Servoloopen finns i servot, man ändrar bara pulsvidden på en klocksignal på ingången beroende på hur man vill ställa servot.
Ska datorn veta exakt var det är så behöver du en givare på kulventilen.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

> Orkar RC-servo att dra runt ventilen?

Finns servon som förflyttar åtskilliga kilon.

Exempel: http://www.hobbex.se/p/pid,3444/t/product.html
bearing

Inlägg av bearing »

Det intressanta är vridmomentet. Med vilken hävarm kan den angivna vikten lyftas?
einar

Inlägg av einar »

sodjan skrev:> Hinner datorn att känna av pulserna från servot?

Vilka pulser från servot ?
Hmm det är nog jag som har missförstått hur ett servo fungerar. Någon som är bra på att förklara hur?

Öppna ventilen orkar den utan vidare för den går väldigt lätt. Det är inga större krav på täthet och det är inget tryck inblandat så ventilen är lite isärskruvad. Jämfört mot servot i min RC-bil så är det definitivt inga problem.

bearing: Huvudsaken är att det går att öppna och stänga ventilen men om det går att reglera hur mycket den ska öppna vore det ju en bonus.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Styra servo via lpt-port?

Inlägg av Icecap »

Ett RC-servo styrs med pulser. 1,5ms puls var (ungefär, ej kritisk) 20ms är mittställning. 1,0ms är ena ytterposition och 2ms är andra ytterposition.

Problemet med att styra vis parallellporten är att en PC knappast är pålitlig i tid, alltså kan pulserna som man kan alstra vara lite hur som helst.

Det finns olika sätt att lösa detta på, på min hemsida (under "Freebies") finns det ett projekt som medger att man kan styra 12 RC-servon via seriella kommandon.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Eller också struntar du i servot och sätter dit en motor med en lämplig utväxling mot ventilaxeln. Ett gränsläge i vardera ändläge.

Vill du kunna öppna mitt på hållet så sätter du även en potentiometer på ventilaxeln. Fast kulventiler är inte så linjära i öppningen. Därför fungerar det betydligt bättre att mäta genomströmningen på något sätt. Detta brukar dock vara betydligt dyrare att mäta.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Använd flera bitar och omvandla dessa till en referensspänning som du styr en PWM-krets med.
Skriv svar