Interfaca givare mot skrivarporten
Interfaca givare mot skrivarporten
Hej alla!
Jag skall försöka interfaca en givare till en PC. Givaren ger ifrån sig 24V-pulser vilka skall in på skrivarporten (in på en pinne iaf). Jag skickar med en bild på ett första utkast. Jag har inte tittat på några specifika komponenter, jag önskar få lite tips gällande den övergripande lösningen bara.
Alla tips och/eller åsikter uppskattas!
/Niklas
http://niklasf.hostrator.com/screenshot.JPG
PS! Det enda som måste vara oförändrat i lösningen är pinnarna på skrivarporten då jag använder en mjukvara som jag inte kan ändra på. DS!
Edit:
Bilden var för stor //lgrfbs
Jag skall försöka interfaca en givare till en PC. Givaren ger ifrån sig 24V-pulser vilka skall in på skrivarporten (in på en pinne iaf). Jag skickar med en bild på ett första utkast. Jag har inte tittat på några specifika komponenter, jag önskar få lite tips gällande den övergripande lösningen bara.
Alla tips och/eller åsikter uppskattas!
/Niklas
http://niklasf.hostrator.com/screenshot.JPG
PS! Det enda som måste vara oförändrat i lösningen är pinnarna på skrivarporten då jag använder en mjukvara som jag inte kan ändra på. DS!
Edit:
Bilden var för stor //lgrfbs
Senast redigerad av Frasier 1 maj 2009, 14:57:02, redigerad totalt 1 gång.
Re: Interfaca givare mot skrivarporten
Varför trissan istället för att driva optokopplaren direkt med 24 volten ?
-
Fråga: Varför finns både R1 och R2? Är man rädd för att få för stort spänningsfall över lysdioden?
Använd inte det här schemat för att lära dig något, daniel.
Om 24V-källan kan driva hög ström kommer transistorn antagligen gå sönder alternativt dra 5V-spänningen till >23V. Transistorn behöver ett basmotstånd.
Och, som sodjan antytt: transistorn behövs inte. Lysdioderna kan kopplas i serie med ett motstånd till ingången.
Om 24V-källan kan driva hög ström kommer transistorn antagligen gå sönder alternativt dra 5V-spänningen till >23V. Transistorn behöver ett basmotstånd.
Och, som sodjan antytt: transistorn behövs inte. Lysdioderna kan kopplas i serie med ett motstånd till ingången.
-
bearing: har inte tänkt lära mig nåt om den delen. Jag undrade bara om lysdioden ifråga.
Jo varför inte egentligen, då kan jag plocka bort Q1, R1 och R2. LED1 sätter jag i serie med opton.
Tack för det sodjan!
Tack för det sodjan!
Okej jag vill bara checka av så att jag inte gör en blunder.
Nya utkastet ser nu ut såhär.
http://niklasf.hostrator.com/screenshot2.JPG
Det jag inte är säker på är de elektriska egenskaperna hos parallellporten, hur mycket kan man sänka och hur mycket kan jag sourca? Jag antar att det är därför jag har min pullup, alltså så att jag kan "sourca" eller driva från denna externa 5V?! Vad har ni för råd gällande denna biten. För att klargöra vilka pinnar jag använder på porten så är X=13 (som är SEL) och Y=18 (vilken är GND).
Skulle man inte kunna skippa den externa 5V och mata via någon annan pinne, om det ens är nödvändigt vill säga?
Tack för utmärkt feedback och hjälp!
/Niklas
Edit:
Bilden var förstor //lgrfbs
Nya utkastet ser nu ut såhär.
http://niklasf.hostrator.com/screenshot2.JPG
Det jag inte är säker på är de elektriska egenskaperna hos parallellporten, hur mycket kan man sänka och hur mycket kan jag sourca? Jag antar att det är därför jag har min pullup, alltså så att jag kan "sourca" eller driva från denna externa 5V?! Vad har ni för råd gällande denna biten. För att klargöra vilka pinnar jag använder på porten så är X=13 (som är SEL) och Y=18 (vilken är GND).
Skulle man inte kunna skippa den externa 5V och mata via någon annan pinne, om det ens är nödvändigt vill säga?
Tack för utmärkt feedback och hjälp!
/Niklas
Edit:
Bilden var förstor //lgrfbs
Senast redigerad av Frasier 1 maj 2009, 14:56:42, redigerad totalt 1 gång.
Var har du för frekvens på de där pulserna?
Tänker du köra något OS på burken?
Tänker du köra något OS på burken?
"Skulle man inte kunna skippa den externa 5V och mata via någon annan pinne, om det ens är nödvändigt vill säga?"
Inte från parallellporten iaf. Däremot har du möjlighet att plocka 5V från spelporten eller USB. Tror standarden för parallellport säger max 15mA eller något annat fjuttigt, så du lär behöva pull-up.
Inte från parallellporten iaf. Däremot har du möjlighet att plocka 5V från spelporten eller USB. Tror standarden för parallellport säger max 15mA eller något annat fjuttigt, så du lär behöva pull-up.
AndLi: Max 100Hz, japp det är ett linux OS. Vad tänkte du på?
Fräsen: Okej, extern matning kanske bör vara kvar då.
Kan LEDen i serie efter emittern ställa till det för logiknivåerna? Man får väl räkna med 0.7V, det borde vara OK va?
Fräsen: Okej, extern matning kanske bör vara kvar då.
Kan LEDen i serie efter emittern ställa till det för logiknivåerna? Man får väl räkna med 0.7V, det borde vara OK va?
LED'n är _definitivt_ ett problem!
En gul LED har en Vf på runt 1,9V och en optokopplare som inte körs "hårt" ska räknas till att ha runt 0,5V över sig vid "på", alltså kommer det inte att fungera.
Sedan är det ganska bra att ha indikeringen på mottagarsidan men i detta är det direkt förödande. LED'n ska såklart sitta i serie med sändare-LED'n. Dessutom ska du _inte_ ha ett seriemotstånd på emittern.
En gul LED har en Vf på runt 1,9V och en optokopplare som inte körs "hårt" ska räknas till att ha runt 0,5V över sig vid "på", alltså kommer det inte att fungera.
Sedan är det ganska bra att ha indikeringen på mottagarsidan men i detta är det direkt förödande. LED'n ska såklart sitta i serie med sändare-LED'n. Dessutom ska du _inte_ ha ett seriemotstånd på emittern.
Icecap: Med dina kloka argument i åtanke så kanske det första utkastet är att föredra. Självklart kan man lägga LEDen i serie med opto-LEDen för att eliminera iaf ett motstånd?!
Eller vilken approach är smidigast (minst antal komponenter)?
Tillägg: Motståndet efter emittern tänkte jag skulle kunna begränsa strömmen? Tokigt pga spänningsfallet eller?
Eller vilken approach är smidigast (minst antal komponenter)?
Tillägg: Motståndet efter emittern tänkte jag skulle kunna begränsa strömmen? Tokigt pga spänningsfallet eller?
Tokigt för att spänningsfallet gör att det inte fungerar.
Enklast:
+24V -> motstånd -> indikator LED -> optokopplare LED -> GND.
På opto-transistor-sidan (LPT-porten) gör du som först planerat.
Enklast:
+24V -> motstånd -> indikator LED -> optokopplare LED -> GND.
På opto-transistor-sidan (LPT-porten) gör du som först planerat.
-
>Okej, extern matning kanske bör vara kvar då.
Det beror väl på vad du vill uppnå!
Använder du optokopplaren för att få galvanisk isolation från resten av världen?
Isåfall är det inte vettigt att använda extern matning, speciellt inte om den kommer ifrån samma ställe som 24V signalen kommer ifrån. Dvs den signalen du vill isolera från. Kommer den från en egen transformator och inte har någon övrig kontakt med något annat än datorn nå det väl vara hänt, men ett väldans slöseri.
Men ett bättre alternativ, om du vill ha isolation är att ta 5V från datorn.
Är du inte ute efter isolation skulle du kunna skippa optokopplaren helt och bara använda en transistor, resistorer och en zenerdiod (ev. två dioder) för att skydda ingången på parallellporten.
Det beror väl på vad du vill uppnå!
Använder du optokopplaren för att få galvanisk isolation från resten av världen?
Isåfall är det inte vettigt att använda extern matning, speciellt inte om den kommer ifrån samma ställe som 24V signalen kommer ifrån. Dvs den signalen du vill isolera från. Kommer den från en egen transformator och inte har någon övrig kontakt med något annat än datorn nå det väl vara hänt, men ett väldans slöseri.
Men ett bättre alternativ, om du vill ha isolation är att ta 5V från datorn.
Är du inte ute efter isolation skulle du kunna skippa optokopplaren helt och bara använda en transistor, resistorer och en zenerdiod (ev. två dioder) för att skydda ingången på parallellporten.
Isolationen tyckte jag var smart för att skydda ingången, men tycker ni/du att det räcker med en zener för skyddet så är ju det enklare/billigare. Hur skulle den kretsen kunna se ut? Transistorn har väl ett Vce-fall på ~0.7-1V? Hur långt ner är det OK att gå när man kör TTL nivåer?
5V och 24V-pulsen har ett ATX-kort och en filtreringsmodul mellan varandra.
Mindmapper: Har du lust att förklara hur en lösning som du beskriver kan se ut?
5V och 24V-pulsen har ett ATX-kort och en filtreringsmodul mellan varandra.
Mindmapper: Har du lust att förklara hur en lösning som du beskriver kan se ut?