livslängd på ett fritidsbatteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mattiasrosen

livslängd på ett fritidsbatteri?

Inlägg av mattiasrosen »

jag undrar hur lång livstid man kan förvänta sig av ett fritidsbatteri :humm:

jag har ett tudor nautica på 75Ah
jag laddar med en ctek laddare så det är ingen risk för överladdning.

jag har aldrig kört så att spänningen hamnat under 11 v så det är inte så hårt kört.

när jag använder det så har jag en last på 2-6 A.

tacksam för svar :D
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: livslängd på ett fritidsbatteri?

Inlägg av FormerMazda »

Just tudor nautica har jag en viss erfarenhet av..
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =2&t=33163

Detta hände mitt batteri, dock osäker på status när jag köpte vagnen. Men nu har samma sak hänt brorsans batteri.
Vi har bägge varit husvagnsägare i rätt många år, alla vagnar med olika laddare och batterier, men aldrig haft detta peoblem med att syran försvinner!

Så se till att kolla nivån ofta i batteriet, nu fick jag tag på ett likadant till igen billigt som tusan av en kille, men nu kommer jag kolla nivån i batteriet minst en gång i halvåret, alltså innan och efter säsong.

Men annars som ett svar på din fråga: Inte en aning! :D Beror såklart på hur det sköts. Var glad om det håller i tre - fyra år?
mattiasrosen

Inlägg av mattiasrosen »

tack för hjälpen, det är ju ifs en tråd om redan uttjänade batterier.

men hur kollar man batterisyran då? luckan för syran sitter ju som berget.

mvh mattias
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Japp, men den tråden handlar om just din typ av batteri, och det är inte det första som råkar ut för detta.

Och nivån kan du ju bara kolla genom att skruva upp korkarna. Vettigt verktyg, och lite finess så är de uppe. Finns inga genvängar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

man kan köra sönder ett nytt batteri fullständigt på 3 veckor med fel laddning - då ser dom också jättefina på utsidan men är ren massaker invändigt...

med 6 ampre så kan du räkna med ca 10 timmars drift då skillnaden mellan 10 eller 20 timmar brukar inte vara så stort - standardvärde för blybatteries Ah är alltid baserad på 20 timmars urladdningstid om inget annat anges, två ampere ger 37 timmars drift på en 75 Ah-batteri.

blybatterier bör helst inte vara under 50% laddgrad mer än max 24 timmar, ladda snarast när urladdningsgraden är under 50%

Dom flesta flooded underhållsfria batterier med 'tittöga och kula' så brukar kulan försvinna vid runt 50% laddningsgrad.

När vattnet börja försvinna fort så har korrisionen gått så djupt in i plattornas galler att antimonen i blyet exponeras mot syran och ökar på sönderdelningen av vatten till syre och vätgas - det brukar vara den skarpa indikationen på att batteriet är på sista versen, att det har korriderat i förtid kan bero på att den underhålsladdats med för hög spänning under för lång tid. - 13.4 Volts konstantspänningsladdning kan ge 10 års hållbarhet medans 13.8 Volt konstantspänningsladdning kanske bara ger 2-3 år.

om batteriet har laddas med 'vanlig laddare av billigaste sort och stått och kokat i 1-2 dagar' så kan det ha förbrukat 5 år av batteriets totala möjliga livstid.

---

Jag har en gammal Varta telecombatteri på 38 Ah som snart är 20 år gammal och var fullt frisk med förväntad kapacitet när jag provurladdade den för snart 1 år sedan - den har för det mesta bara stått oanslutet och jag kanske förbarmat den med en laddning typ 1 ggr per 1-2 år typ...

tar man sig råd med AGM-batterier av bra kvalitet och håller laddningsnivån över 50% samt utan att överladda den och när den inte används, förvara den oansluten så kan sådana batterier hålla mer än tio år.
mattiasrosen

Inlägg av mattiasrosen »

xxargs

tack för svaret :)

jag laddar med en ctek zafir 90 laddare. det står att den laddar med 14.4 v. är den skadlig för mitt batteri?
men det är 4 olika steg i laddningen,
1: avsulfatering, vad innebär det?
2:konstantström
3:konstantspänning
4:pulsunderhållning, dom skriver på förpackningen att den kan vara ansluten i flera månader utan att batteriet överladdas.

jag brukar köra ca 10-15 timmar med en medelbelastning (3A) sen laddar jag det så att laddaren indikerar på att det är fullt. och det är ca en gång i veckan.
är det en bra sätt att gå tillväga?

hur vet man att laddgraden är under 50 %? jag har inget tittöga eller kula på mitt batteri. ska man mäta med en multimeter och kolla spänningen? vilka områden ska jag hålla mig i isf?

jag har haft mitt batteri sen slutet av förra sommaren och jag har inte kollat vattennivån en enda gång. kanske dax?
kan man märka på ngt sätt att det är låg nivå utan att öpnna det?

jag har märkt senaste månaden att när jag kör den på min festivalstereo så blir basen lite slö tidigare än innan. är det ett tecken på att det är dax att kolla hur det mår?

jag har ifs beställt ett nytt likadant som jag får i veckan, men det är ju skönt att ha 2 bra fungerandes.

nu blev det många frågor men jag är tacksam för alla svar jag får :tumupp:

mvh mattias
xxargs

Inlägg av xxargs »

CTEK sköter sig bra under förutsättningen att du _inte_ har någon extralast som gör att CTEK tror att batteriet inte är fulladdad (gissar på brytpunkt vid 200 - 300 mA eller så) och ligger på 14.4 volt under lång tid och tom. kontinuerligt eller att urladdningen gör att CTEK måste ladda batteriet till 14.4 volt med jämna mellanrum för att spänningen har sjunkit under en viss nivå ganska snabbt pga. urladdningen .

Alla 'intelligenta' laddare av den här typen förutsätter att batteriet _inte_ är inkopplad till någon övrig utrustning som drar tjuvström (som tex. larm mm.) då den här typen av laddare när den väl uppgått till 14.4 volt och under en viss ström slår av sig helt och bara bevaka spänningen på batteriet tills den når under typiskt 12.7 Volt eller så och börja ladda till 14.4 volt i en ny cykel.

Detta händer kanske bara 1 ggr i månaden eller ännu mer sällan och då kan batteriet stå med laddaren i 5-10 år i rad - med tjuvlast så kanske den går in i laddningsläget varannan dygn eller så och laddar batteriet till 14.4 volt var gång och _detta_ sliter oehört på batteriet och det kanske inte håller ens ett år.

Skall man parallellmata utrustning med batteriet samtidigt som det laddar så måste du ha en konstantspänningsladdare - men i det läget så håller batteriet bara 3-5 År.
mattiasrosen

Inlägg av mattiasrosen »

Skall man parallellmata utrustning med batteriet samtidigt som det laddar så måste du ha en konstantspänningsladdare - men i det läget så håller batteriet bara 3-5 År.
jag kör utan last men jag har dock en sonyericsson laddare som sitter med en brytare på. och den brukar jag inte ta bort, men den är alltid avslagen (på brytaren) under laddning. har även en A meter men det blir ju ingen sluten krets om man inte har ngn last.

men med det du skriver så har jag ingen anledning att vara orolig.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Bör gå att switcha in och ut batterier mha reläer. Om man ser till att ingen kortslutningsväg uppstår :D
På det sättet kan laddaren få ett batteri helt "för sig själv". Sänker kraven på laddaren också.
Skriv svar