Nätaggregat 0-12V 0,8A
Nätaggregat 0-12V 0,8A
kjell.com
Elektronik / Byggsatser / 87184
kan man mata en sån här med 12V DC och få ut 9V dc ?
Elektronik / Byggsatser / 87184
kan man mata en sån här med 12V DC och få ut 9V dc ?
Re: Nätaggregat 0-12V 0,8A
länk till byggsatsen hos Kjell
Ja, det är mycket troligt att du kan göra det. Det går ju inte att se vad det är för krets som sitter på kortet, men det borde inte vara några problem.
Eftersom du redan har DC kan du skippa de fyra dioderna i början - så tjänar du ca 1.2 volt i spänningsfall, om du inte lyckas komma upp i 9V.
Ja, det är mycket troligt att du kan göra det. Det går ju inte att se vad det är för krets som sitter på kortet, men det borde inte vara några problem.
Eftersom du redan har DC kan du skippa de fyra dioderna i början - så tjänar du ca 1.2 volt i spänningsfall, om du inte lyckas komma upp i 9V.
Behöver du verkligen 5A? Annars finns det ju linjära regulatorer tex 7809 om du bara är intresserad av en spänning. Blir lite mindre på så vis. Priset var ju inte mycket att bråka om 
skulle gissa på att ja behöver upp till 1.5 - 2 A. Var fanns den " 7809 ", hittade inte den på kjell ?
I rubriken står det 0.8A och du vill ha runt 2A? Hänger inte med där.
Apropå 7809, om de parallellkopplas så måste det vara ett utjämningsmostånd mellan dem vad jag förståt. Plus att man ska lite kondingar både innan och efter regulatorn, så det blir nog en dyrare lösning om än möjligen lite mindre...
Apropå 7809, om de parallellkopplas så måste det vara ett utjämningsmostånd mellan dem vad jag förståt. Plus att man ska lite kondingar både innan och efter regulatorn, så det blir nog en dyrare lösning om än möjligen lite mindre...
-
Mindmapper
Det är ingen höjdare att parallellkoppla sådana. Skulle den ena skicka igenom mera ström än den andra blir den överhetad och slår ifrån. Den andra får då ta hela lasten själv och .....
Bättre då att ta en LM317 som klarar mer än 2A, och beräkna den för 9V.
Bättre då att ta en LM317 som klarar mer än 2A, och beräkna den för 9V.
http://www.kjell.com/?item=90063&path= en sån där rackare verkar perfekt. kikade på spänningsomvandlaren och på den står det 700mah, så då är där ju tom lite till godo 
-
Cryptomaster
har jobbat lite mycke på sista tiden och var nog lite snurrig i huvudet. Trodde att jag behövde mer (mah) men 1000 mah är fullt tillräckligt!
det är ett par gamla datorhögtalare som jag tänkte bygga om så dom kan drivas på 12v ( som blir 9v då ) så det blir en liten bärbar mini stereo.
tackar alla för tips och hjälp!
det är ett par gamla datorhögtalare som jag tänkte bygga om så dom kan drivas på 12v ( som blir 9v då ) så det blir en liten bärbar mini stereo.
tackar alla för tips och hjälp!
- prototypen
Det är skillnad på mA och mAh. Det första är en ström och det andra ett mått på energi (säger bara tillsammans med spänningen hur mycket energi det är).
mAh är hur många mA (ofta ett batteri) kan avge x antalet timmar.
Protte
mAh är hur många mA (ofta ett batteri) kan avge x antalet timmar.
Protte
Att 7809 kan ge 1A ut är nog idealfallet - dvs. vid tillräckligt låg inspänning samt en bra kylfläns (den skruvar du lämpligen fast i 7809-kretsen med en M3 skruv med mutter. Dom blir rejält varma annars och begränsar spänningen, dvs du får ut mindre än 9V om du inte kyler ordentligt. Sen bör du ha kondensatorer både på ingång och utgång. Trots detta är det nog enklare att göra så än att köpa den där byggsatsen. Du har en potentiometer helt i onödan som du måste ställa in och som riskerar att ändras - och då kan du få vilken spänning som helst ut och kanske förstör din apparat.

- prototypen
12V in och 9 ut ger bara 3W i förlust och det hanterar en TO 220 och en måttligt stor kylare utan vidare. Nu kan ju 12 volten vara i en bil och närmare 15V men det blir inga hopplösa effekter ändå.
78XX är väldigt bra skyddad och stänger av/reglerar ned om inspänningen blir för hög eller regulatorn blir för het. Jag vet inget som (utom VÄLDIGT hög inspänning) kan förstöra en 78XX.
OM regulatorn kommer i självsvängning eller man har en last som pulsar ström väldigt hårt utan avkoppling emellan så går ALDRIG spänningen över max utspänning, medelspänningen kommer dock att sjunka. Jag har laborerat på 78XX en gång i världen.
Protte
78XX är väldigt bra skyddad och stänger av/reglerar ned om inspänningen blir för hög eller regulatorn blir för het. Jag vet inget som (utom VÄLDIGT hög inspänning) kan förstöra en 78XX.
OM regulatorn kommer i självsvängning eller man har en last som pulsar ström väldigt hårt utan avkoppling emellan så går ALDRIG spänningen över max utspänning, medelspänningen kommer dock att sjunka. Jag har laborerat på 78XX en gång i världen.
Protte